رئیس دانشگاه واسط کوت عراق اعلام کرد؛

دانشگاه واسط شهر کوت بورس تحصیلی به دانشجویان دانشگاه اعطا می کند

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر شریعتمداری رئیس دانشکده فلسفه ضمن بازدید از دانشگاه واسط شهر کوت عراق با رئیس دانشگاه دکتر مازن جاسم الحسنی، رئیس دانشکده هندسه دکتر علی ناصر حلوا، مسئول بین الملل دانشگاه واسط دکتر نادیه و دیگر مسئولان این دانشگاه دیدار و  گفتگو کردند.

بر اساس این گزارش، در این دیدار دکتر مازن جاسم الحسنی رئیس دانشگاه واسط کوت ضمن خوش آمد گویی به هیئت دانشگاه ادیان اظهار کرد: دانشگاه واسط از جمله دانشگاه های دولتی عراق بوده و دارای بیش از ده دانشکده در رشته های مختلف است و حدود 35 هزار دانشجو در آن در مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل‌اند.

وی افزود: ملت ایران و عراق دارای روابط فرهنگی، دینی، تاریخی عمیق و گسترده از زمان‌های دور بوده‌اند و در زمینه دفاع از مقدسات و اسلام خون شهدای دو کشور با هم آمیخته شده است. این مساله نشان دهنده عمق ارتباط و اتحاد دو ملت است. از این رو ضروری است که ما به‌عنوان جامعه دانشگاهی این روابط را تعمیق و توسعه دهیم. بر همین اساس دانشگاه واسط از توسعه روابط علمی و فرهنگی با دانشگاه‌های جمهوری اسلامی خصوصا دانشگاه ادیان و مذاهب استقبال می‌کند و در صدد است تا کارهای مشترک دانشگاهی میان دانشگاه‌های ایران و عراق را توسعه دهد.

رئیس دانشگاه واسط گفت: قبلاً پیش نویس‌‌هایی میان دو دانشگاه رد و بدل شده است که یکی از موارد مشترک و مورد تفاهم هر دو دانشگاه تبادل دانشجو و اعطای بورس تحصیلی از دو طرف است که در این زمینه دانشگاه واسط آمادگی دارد  تعداد 15 بورس تحصیلی را سالیانه به دانشگاه ادیان اعطا نماید.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه‌های پژوهش‌های آکادمیک امکان کار مشترک وجود دارد. دانشگاه واسط دارای 16 مجله علمی پژوهشی معتبر است و می‌توان همکاری در زمینه مجلات علمی مشترک داشت.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر شریعتمداری رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب نزدیک به 25 سال پیش با دغدغه‌هایی درباره ضرورت گفتگو و تعامل دینی و نیز شناخت ادیان و مذاهب در قالب یک مرکز پژوهشی شروع به فعالیت کرد و بعد از حدود 10 سال تبدیل به دانشگاه شده و وارد فعالیت آکادمیک رسمی شد و مجوز فعالیت از وزارت علوم ایران دریافت نمود.

وی ادامه داد: در ابتدا رشته‌های فعال در دانشکده ادیان، مربوط به حوزه ادیان و مذاهب بود اما سپس رشته‌های فلسفه، عرفان، علوم قرآن، حقوق، رسانه، تاریخ، مطالعات زنان، مطالعات شیعه شناسی و… به این دانشگاه اضافه شد و توسعه پیدا کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام اسفندیاری مسئول اداره عربی-افریقا معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان ضمن اشاره به رسالت دانشگاه ادیان مبنی بر توسعه صلح و آرامش و همزیستی میان ادیان از طریق گفتگو و شناخت متقابل گفت: دانشگاه ادیان دارای ارتباطات بین المللی قوی با دانشگاه های اروپایی از جمله آلمان، چک، اتریش و دانشگاه‌های آسیایی از جمله در هندوستان، ارمنستان، عراق، لبنان، تونس است. توسعه این روابط برای کار دانشگاهی مشترک در دستور کار معاونت بین الملل دانشگاه بوده و هست و دانشگاه ادیان خصوصا از همکاری مشترک با دانشگاه های عراق استقبال می کنیم.

وی افزود: دانشگاه ادیان مطالعات و پژوهش‌های ارزشمندی در زمینه ادیان و مذاهب ارائه کرده است و کتابخانه تخصصی این دانشگاه بزرگترین و مهم‌ترین کتابخانه تخصصی در این زمینه در ایران اسلامی است. دانشجویان متعلق به بیش از 25 کشور دنیا در این دانشگاه مشغول تحصیل در رشته‌های مختلف بوده و ما هیچ محدودیت قومی، دینی و مذهبی برای تحصیل و پزوهش در دانشگاه نداریم.

اسفندیاری گفت: دو ملت ایران و عراق از زمان قدیم در تأسیس و تعمیق تمدن اسلامی نقش مهمی داشته‌اند و دانشمندان دو کشور سهم بسزایی در این زمینه ایفاد کرده‌اند. لذا موضوع تمدن اسلامی نوین و ضرورت احیاء آن، موضوع مهمی است که دانشگاه‌ها نقش بسیار :حیاتی در تبیین، توسعه و تعمیق پایه‌های علمی و آکادمیک آن دارند. از این رو دانشگاه ادیان در نظر دارد یک کنفرانس بین المللی در سال آینده با موضوع  «نقش دانشگاه های جهان اسلام در ایجاد تمدن نوین اسلامی» با دعوت از دانشگاه‌های کشورهای عربی و اسلامی برگزار کند و مسائل مختلف تمدن اسلامی مورد بررسی و گفتگو و تبادل علمی قرار گیرد.

وی افزود: دانشگاه ادیان آمادگی کامل در زمینه تبادل اساتید و دانشجویان دارد. همچنین دانشگاه‌های عراق و از جمله دانشگاه واسط با تهیه لیست موضوعات مورد نیاز جامعه عراق به دانشگاه ادیان در تهیه موضوعات پیشنهادی کمک نمایند. دانشگاه ادیان همچنین در زمینه ایجاد مجله مشترک علمی پژوهشی به دو زبان فارسی و عربی اعلام آمادگی کرده و از مقالات اساتید دانشگاه واسط برای چاپ در مجلات عربی و انگلیسی دانشگاه ادیان استقبال می کند.

در پایان این نشست با ابلاغ سلام دکتر نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، دعوت نامه رسمی جهت حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب، تقدیم ریاست دانشگاه واسط جناب اقای دکتر مازن الحسنی شد.

سپس هیات اعزامی دانشگاه ادیان ضمن بازدید از دانشکده های دانشگاه واسط با فعالیت های این دانشگاه از نزدیک آشنا شدند.

مطالب مشابه