رئیس دانشگاه در پاکستان تصریح کرد؛

دانشگاه ادیان و مذاهب به دنبال توسعه ارتباطات دانشگاهی و نخبگان مذهبی با پاکستان است

تاریخ انتشار:

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به همراه هیئتی به پاکستان سفر کرده و ضمن بازدید از مراکز علمی و آموزشی این کشور به دنبال توسعه ارتباطات دانشگاهی و تعامل میان نخبگان علمی و مذهبی کشور پاکستان است.

توسعه همکاری با دانشگاه‌ها و نخبگان پاکستان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، هیات علمی-دانشگاهی ایران به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابوالحسن نواب» رییس دانشگاه ادیان و مذاهب امروز وارد شهر «لاهور» قلب فرهنگی پاکستان شد.

این بازدید بنا بر دعوت رسمی دانشگاه آزاد علامه اقبال در اسلام‌آباد انجام می‌شود. دانشگاه علامه اقبال بزرگترین دانشگاه آزاد در پاکستان با بیش از ۵۴ شعبه در سراسر این کشور شناخته می‌شود.

هیات ایرانی امروز در شهر لاهور با «محمد بلیغ الرحمان» ‌حکمران ایالت پنجاب دیدار کرد. در این نشست «مهران موحدفر» سرکنسول ایران در لاهور و «جعفر روناس» رئیس خانه فرهنگ کشورمان نیز حضور داشتند.

برخی از مسوولان ارشد حوزه آموزشی پاکستان از جمله رییس دانشگاه پنجاب، رئیس دانشگاه پزشکی فاطمه جناح و مسوولان چند نهاد عالی آموزشی نیز در این دیدار شرکت و بر لزوم هم افزایی میان دانشگاه‌های دو کشور به ویژه تبادل هیات‌های اساتید و دانشجویان تاکید کردند.

حکمران پنجاب به عنوان بزرگترین استان پاکستان با استقبال از هیات ایرانی و تمجید از پیشرفت های بی نظیر جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های علمی و پژوهشی، گفت: در کنار اهمیت افزایش تجارت دوجانبه می بایست برای گسترش تعاملات دانشگاهی و همکاری میان نخبگان علمی ایران و پاکستان تلاش کنیم.

وی افزود: ایران دوست و همسایه دیرینه پاکستان است و توانمندی‌های دو کشور یک عامل قوی برای کمک به افزایش روابط در تمامی حوزه‌ها محسوب می‌شود.

حکمران ایالت پنجاب با انتقاد از تحریم‌های یکجانبه بر جمهوری اسلامی ایران، افزود: دو کشور مصمم به توسعه همکاری‌های دوجانبه به ویژه تجارت در مرزهای مشترک هستند.

اندیشمندان و فرهیختگان پاکستانی در همه جا خوش می‌درخشند

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: بنده در کشور خود پاکستان هرگز احساس غریبی نمی‌کنم. در سال شمسی گذشته بنده دو بار به پاکستان سفر داشته‌ام. من پاکستان را یک کشور بزرگ می‌دانم چون در هر نقطه از جهان که پا گذاشتم اندیشمندان و فرهیختگان پاکستانی را در آنجا دیدم. در آمریکا، سازمان ملل، بانک جهانی و تمامی سازمان های بین المللی اندیشمندان پاکستانی فعال هستند. در آمریکا و اروپا پزشکان پاکستانی نیز جایگاه ویژه ای دارند. در ایران هم در سازمان اکو پاکستانی ها انجام وظیفه می کنند. روسای دانشگاهی که در این محفل حضور دارند باید به خود افتخار کنند که در رشد و گسترش علم در جهان نقش موثری دارند و اندیشمندان و فرهیختگان پاکستانی در همه جا خوش می‌درخشند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه روابط علمی ایران و پاکستان در حد انتظار نیست. ما از این ظرفیت بیشتر می توانیم استفاده کنیم. دانشگاه بزرگ علامه اقبال اوپن از ۵۰ سال پیش در حوزه آموزش در فضای مجازی فعال است و در گسترش علم تا روستا ها و نقاط دورافتاده نقش مهمی ایفا نموده است. بسیاری از خانم‌های خانه‌دار در پاکستان از دانشگاه علامه اقبال باسواد شدند و بسیار تلاش شد تا سطح علمی پاکستان بالا بیاید.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب طی سخنانش گفت: ما حاضریم روابط علمی دو کشور را به سطح بالاتر برسانیم و با همکاری یکدیگر رتبه علمی دو کشور را بالاتر ببریم.

وی افزود: ما مسلمانان در تمامی علوم برتر بودیم ولی متاسفانه این جایگاه را از دست دادیم. زمانی که ما بوعلی سینا، و … را داشتیم جهان از علم محروم بود. این تمامی موفقیت ها در زمینه علوم انسانی بوده است. هیات ایرانی که در این محفل حضور دارد مشتمل بر اندیشمندان علوم انسانی است.

این مقام مسئول ادامه داد: دانشگاه ادیان و مذاهب در تمامی رشته های ادیان و مذاهب جهان کارشناس دارد و ما در آن واحد حاضریم با تمامی ادیان و مذاهب جهان صحبت کنیم.

وی در پایان سخنانش گفت: دانشگاه های ایران و پاکستان باید روابط علمی دوطرفه را گسترش داده و وارد اقدامات عملی شوند و با توجه به ظرفیت های مشترک و فراوان فرهنگی دو کشور، آمادگی دانشگاه ادیان و مذاهب را برای انجام اقدامات عملی برای کمک به ارتقاء روابط علمی و دانشگاهی به ویژه در زمینه علوم انسانی اعلام کرد.

مطالب مشابه