مدیر کل امور بین‌الملل دانشگاه اظهار داشت:

روابط ایران و عراق را یک راهبرد ملی و تمدنی می‌دانیم که بر جهان تشیع تأثیرگذار است

تاریخ انتشار:

این سفرها به عراق و دیگر کشورها به منظور ارتباط‌ سازی با کشورهای مسلمان است که در آینده این شبکه ارتباطی می‌تواند یک بازوی مهم در جهان اسلام و بحث آکادمیک به شمار رود.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛جمعی از اساتید دانشگاه ادیان و مذاهب به کشور عراق سفر کردند و در آنجا به رایزنی و گفت‌وگو با دانشگاه‌های مختلف پرداختند. به همین مناسبت به گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین حامد شاه رفعتی نشستیم تا از علت سفر و دستاوردهای آن آگاه شویم. در ادامه متن این مصاحبه را می‌خوانید.

ـ علت انتخاب کشور عراق برای این سفر چه بود؟

کشور عراق از جهات‌ مختلف فرهنگی، مذهبی، حوزوی و دروس آکادمیک با کشور ایران مشترکات بسیاری دارد. ما با کشورهای اروپایی کارهای مشترکی داریم و باید با کشورهایی همچون عراق که افق و رسالت مشترکی با ما دارند، تعاملات بیشتری داشته باشیم. ارتباط ما با کشور عراق بسیار عمیق است و ما این ارتباطات را فراتر از ارتباطات با دانشگاه ادیان و مذاهب می‌دانیم؛ زیرا آنها همسو با منافع ما هستند و  این ارتباط مؤثر خواهد بود. ما روابط میان ایران و عراق را یک راهبرد ملی و تمدنی می‌دانیم که می‌تواند بر جهان تشیع تأثیر گذار باشد. نوع توافقات و برنامه‌های که تاکنون با دانشگاه‌های عراق داشته‌ایم نیز گواه همین رویکرد و نگاه است.

ـ آیا کشورهای مسلمان همسایه نیز در لیست سفرهای بعدی شما قرار دارند؟ 

ما ارتباط با کشورهای نزدیک و همسو را آغاز کرده‌ایم. برای کشورهایی مانند لبنان و ارمنستان برنامه داریم، کشور هند و پاکستان هم در دستور کارمان قرار دارد. در ارتباطات بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب سه حوزه را زیر نظر داریم، حوزه آفریقا، حوزه آسیا و حوزه اقیانوسیه که هر کدام بحث‌های متفاوتی دارند.

ـ چشم‌انداز شما در این سفرچه بوده است؟

این سفرها به عراق و دیگر کشورها به منظور ارتباط‌ سازی با کشورهای مسلمان است که در آینده این شبکه ارتباطی می‌تواند یک بازوی مهم در جهان اسلام و بحث آکادمیک به شمار رود. ما چند طرح کلان بنیادی داریم که ممکن است یک همایش برای آن ترتیب داده شود. عنوان این همایش، نقش دانشگاه‌های اسلام در تمدن نوین اسلامی خواهد بود. پیشتر در کشورهای مسلمان اتحادیه جهان اسلام و اتحادیه دانشگا‌ه‌های اسلامی را داشتیم؛ اما نکته مهم این است که این شبکه‌ها بیشتر اسم بوده‌اند تا یک شبکه ارتباطی مثمرثمر.

ـ‌ وجه تمایز این سفر نسبت به سفرهای پیشین به کشور عراق چه بود؟

این سفر دو ویژگی مهم داشت. در سفرهای قبلی سعی می‌کردیم از هر بخشی از دانشگاه یک عضو در گروهمان باشد و دیدارهای ما نیز در سطح کلان یعنی رؤسای دانشگاه انجام ‌می‌شد. بعد از تحلیل‌هایی که از سفرهای قبلی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید سفرها را به صورت تخصصی برگزار کنیم و دوم اینکه سفرها را با کارشناسان و رؤسای دانشکده‌ها برگزار نماییم. یعنی دیدارها فنی و کارشناسی باشد. در همین راستا رئیس دانشکده‌ حقوق، مدیر گروه شیعه‌شناسی، مدیر گروه علوم قرآنی در این سفر همراه ما بودند.

– در این سفر از کدام دانشگاه‌ها بازدید کردید؟

سفر ما به میزبانی دانشگاه کوفه برگزار شد و عمده نشست‌های ما نیز در دانشگاه کوفه بود. صبح‌ها در دانشکده کوفه برنامه داشتیم و عصرها در عتبه علویه به برگزاری جلسات مشغول بودیم. در کتابخانه تخصصی فقه نجف هم یک اجلاسی برگزار شد که ما در آن حضور داشتیم و به ارائه مقاله پرداختیم. یک کنفرانس در دانشکده التربیته الاساسیه و یک کنفرانس هم در دانشکده فقه در دانشگاه کوفه انجام شد. از اهمیت دانشکده فقه می‌توان به مؤسس آن مرحوم مظفر اشاره کرد. بله. خیلی از علما و بزرگان شیعه در این دانشکده بوده‌اند. از جمله آیت الله تسخیری در این دانشکده درس خوانده‌اند.

سفری هم به نجف داشتیم و از دانشگاه الجامعه الاسلامیه بازدید کردیم و با رئیس دانشگاه و رئیس دانشکده علوم اسلامی آن ملاقات داشتیم. در نجف با آقای قبانچی هم ملاقات داشتیم که ایشان اما جمعه شهر نجف است.

در ادامه به دانشگاه قادسیه در شهر دیوانه رفتیم و برای اولین بار با رئیس دانشگاه آنجا ملاقات کردیم. همچنین با رئیس دانشکده آداب دانشگاه قادسیه نیز جلسه‌ای برگزار کردیم.

گسترش ارتباطات علمی

– مهم‌ترین مسئله‌ای که در این دانشگا‌ه‌ها به آن پرداختید چه بود؟

عموم جلسات درباره توافقات علمی و فرهنگی بود، اما یکی از مسائل مهمی که در این جلسات به توضیح آن پرداختیم حضور دانشگاه ادیان در رنکینگ‌های بین‌المللی بود. در توضیح این مسئله ما به طرف‌های عراقی یاد گفتیم که اولاً دانشگاه ادیان و مذاهب تحصیلات تکمیلی دارد و دانشگاهی نیست که اساساً برای لیسانس سرمایه‌گذاری کند و دانشگاه‌هایی که در رنکینگ هستند شرط اولشان داشتن مقاطع مختلف و رشته‌های مختلف است. بنابراین دانشگاه ادیان اساساً نمی‌تواند وارد چنین رنکینگی شود. البته این موضوع فقط راجع به دانشگاه ادیان نیست و دانشگاهی مانند دانشگاه تربیت مدرس هم از این قاعده مثتنی نیست. دوماً دانشگاه ادیان دانشگاه تخصصی است و اگر بخواهد وارد رنکینگ شود باید مدارج و برخی رشته‌های دیگر را نیز به دانشگاه اضافه کند.

ـ مهم‌ترین دستاوردهای شما در این سفر چه بود؟

غیر از جلساتی که برگزار شد چند مسئله مهم به توافق رسید: دعوت از اساتید طرفین دانشگاه‌ها برای پایان‌نامه‌های مشترک، راهنمایی مشترک بر پایان‌نامه‌ها، برگزاری کنفرانس‌ها و جلسات مشترک، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه ادیان در حوزه بین‌الملل و … از جمله این دستاورها بود.

ـ ارزیابی کلی شما از این سفر چیست؟

ارزیابی بنده برای این سفرها مثبت است. جلسات ما هم در دانشگاه‌ها و هم در دانشکده‌های خاص برگزار شد و با استقبال بسیار خوبی مواجه شدیم. قطعاً این سفرها ما را در عملیاتی کردن پروژه‌ها کمک می‌کند. دانشگاه ادیان در عراق بسیار شناخته شده است و عملکرد دانشگاه ادیان در عراق بسیار زیرنظر مردم و اساتید دانشگاه‌ها قرار دارد. برای مثال شبی که ما به شهر کوفه رسیدیم راننده ما که از دانشجویان دانشگاه کوفه بود با دانشگاه ادیان آشنایی داشت. در دیگر شهرها نیز افرادی بودند که با دانشگاه ادیان آشنایی داشتند. این شناخت اولیه مهم‌ترین سرمایه ما برای همکاری‌های بیشتر در کشور عراق است.

مطالب مشابه