دیدار ریاست دانشگاه با رئیس موقوفه اتحاد عقیده علوی آنکارا

تاریخ انتشار:

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در این دیدار گفت: امروز برای ما روز بسیار بزرگی است. روز ضربت خوردن حضرت امیرالمؤمنین، امام ما و شما است. امیدواریم تحت سایه این امام بزرگوار روابط‌مان را به هم نزدیک کنیم.

وی با ذکر این نکته که تخصصم درباره علویان است و در زمینه بکتاشیان، نصیریان و بکتاشیان آلبانی آثاری تألیف و تدریس کرده‌ام، گفت: ادیان، مشترکات زیادی دارند و ما باید بر مشترکات آن‌ها تکیه و همکاری کنیم. از هجده کشور ازجمله ترکیه دانشجو داریم و آمادگی داریم تا دانشجوی علوی نیز جذب کنیم؛ با این تضمین که کاریبه عقاید آنان نداریم. آنان می‌توانند در هر رشته‌ای که مایل هستند، تحصیل کنند. هرکس با هر دینی می‌تواند در دانشگاه ما درس بخواند و فقط اخلاق و معنویت برای ما مهم است. ما دوست داریم علویان نیز در این دانشگاه تحصیل کنند و علوی بمانند اما سطح معلومات خود را بالا ببرند. علویان باید دانشگاه داشته باشند و فرهنگ علوی‌گری را رشد دهند. دانشگاه ما آماده همکاری با شما است تا عقاید شما آکادمیک شود؛ تا این مقدمه‌ای شود برای افتتاح یک دانشگاه علوی.

نواب هم‌چنین گفت: ما می‌خواهیم به صورت منظم دانشجوی علوی تربیت کنیم. دانشگاه ادیان و مذاهب فضای خاصی دارد. ما می‌توانیم رشته علوی‌گری را نیز راه‌اندازی کنیم و اعتقادات خودتان را آموزش دهیم. این برای ما مهم است که در دانشگاه‌مان رشته علوی‌گری داشته باشیم.

فاروق علی ییلدیریم رئیس موقوفه اتحاد عقیده علوی نیز گفت: دانشگاه‌ شما بسیار آزادتر از دانشگاه‌های ما است. در این‌جا ابتدا باید الهیات اهل‌سنت را خواند. در ترکیه دانشگاهی که در آن بتوان عقاید علوی را آموخت، وجود ندارد. ما علوی‌گری را سینه به سینه نقل کرده‌ایم و به این‌جا رسانده‌ایم. لذا از همکاری با دانشگاه ادیان و مذاهب استقبال می‌کنیم.

ییلدیریم در ادامه گفت:‌ اگر در ترکیه علوی‌گری از بین برود، محبت و عشق به اهل‌بیت(ع) هم از بین می‌رود و آن‌چه می‌ماند، همین عبادات خشک است. ما نیز برای تأسیس دانشگاهی به نام «حسین غازی» اقداماتی انجام داده و زمینه‌هایش را فراهم کرده‌ایم و قرار است رئیس‌جمهور هم آن را تأیید کند. برای این‌که بتوانیم دده‌های علوی را در آن‌جا تربیت کنیم، نیاز به مجوز ریاست‌جمهوری است. ما استادانی داریم که در جمع‌خانه‌ها و درگاه‌ها آموزش می‌دهند اما می‌خواهیم این تعالیم را به صورت آکادمیک انجام دهیم.

مطالب مشابه