دیدار کاردار سفارت آلمان با ریاست دانشگاه

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این دیدار ریاست دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از همکاری و ارتباط ده ساله سفرای مختلف آلمان در تهران با دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب همواره آماده توسعه همکاری‌های علمی و آکادمیک با آلمان بوده است. اما ظرفیت این همکاری‌ها بسیار بیشتر از وضعیت کنونی است.

و افزود: برای گسترش همکاری های فرهنگی راه‌های زیادی هست. شما تصمیمات خوبی در آلمان گرفته‌اید و ما می‌توانیم در این زمینه به شما کمک کنیم. یکی از تصمیمات خوب شما این است که خود نسبت به تربیت علمای دینی آلمان اقدام می‌کنید و ما در این جهت بسیار می‌توانیم به شما کمک کنیم. ما می‌توانیم به شما استاد اعزام کنیم، برنامه تعریف کنیم و کمک‌های زیادی به مراکز تربیت روحانی شما بکنیم.

وی افزود:‌ این دانشگاه توانسته در زمینه همه ادیان فعال باشد. فقط در سال‌های اخیر پنجاه کتاب راجع به مسیحیت ترجمه کرده‌ایم.

علی‌رغم این که آلمان مدعی مدارای دینی است آیا هیچ مرکز مسیحی در آلمان این تعداد کتاب ترجمه کرده است؟ در حالی که اروپایی‌ها مدعی گفت‌وگو هستند.

کاردار آلمان نیز آمادگی خود را برای انتقال پیشنهادهای دانشگاه و فراهم کردن زمینه توسعه همکاری‌های دو طرف اعلام کرد و در ادامه به طرح سؤالاتی درباره عملکرد نظام در عمر چهل‌ساله خود و وضعیت حقوق بشر در ایران مطرح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب نیز در پاسخ ضمن اشاره به رشد چندین برابری تعداد دانشجویان در دوران جمهوری اسلامی نسبت به دوران سلطنت پهلوی گفت: درباره حقوق بشر باید به چند مطلب توجه کنید. اول این که ما شرقی هستیم و ارزش‌هایی غیر ارزش‌های شما داریم و این ارزش‌ها به طور طبیعی اثر خودش را خواهد گذاشت. ارزش‌های شرق با غرب متفاوت است و این دقیقاً همان چیزی است که در پست‌مدرنیسم به رسمیت شناخته شده است. در حالی که در مدرنیسم گفته می‌شود که همه باید یک فرهنگ داشته باشند، در پست‌مدرنیسم خرده‌فرهنگ‌ها مورد پذیرش قرار گرفته است.

ریاست دانشگاه در ادامه گفت:‌ آن‌چه در ایران مطرح است، حجاب اجباری نیست بلکه بی‌حجابی اجباری است چراکه مادران ما در طول تاریخ همواره محجبه بوده‌اند و در زمان رضا خان، بی‌حجابی به جامعه ایران تحمیل شد. به همین دلیل در کشور ترکیه که حجاب اجباری وجود ندارد، زنان بسیاری به اختیار خود، حجاب را برگزیده‌اند. حجاب در شرق اصل است و بی‌حجابی وارداتی است. هفتاد درصد جامعه ما از حاکمیت، انتظار کنترل حجاب را دارند و در شهرهای کوچک به ندرت بی‌حجاب پیدا می‌کنید.

نواب در پایان به دوگانگی رفتار غرب در زمینه حقوق بشر اشاره کرد و گفت: ما در دوگانگی‌های برخورد غرب اشکال داریم. عربستان ولایت‌فقیه ندارد ولی دخالت حکومت این کشور در زندگی خصوصی مردم بسیار زیاد است اما شما هیچ‌گاه به انتقاد از سیاست‌های این کشور نمی‌پردازید چراکه با منافع شما تعارض دارد. البته این اعتراض، به حاکمیت کشورهای غربی بازمی‌گردد و ما با مردم کشورهای غربی مشکلی نداریم.

در پایان این دیدار کاردار جمهوری فدرال آلمان از گفت‌وگوی دو طرف درباره مسائل مورد علاقه استقبال کرد.

مطالب مشابه