بازدید جمعی از اقلیت های دینی از دانشگاه

تاریخ انتشار:

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی دانشگاه، خانواده شهدای اقلیت‌های مذهبی با حضور در دانشگاه ضمن ملاقات با حجت‌الاسلام والمسلمین نواب به سخنان ایشان، آقای محمدرضا موحدی مسئول کمیته اقلیت‌های دینی ستاد بزرگداشت رحلت امام خمینی(ره) و همچنین برخی از رهبران اقلیت‌های دینی حاضر در مراسم گوش دادند.

در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب ریاست دانشگاه گفت: از نظر قرآن کریم یکی از شرایط ایمان نزد یک مسلمان این است که هم باید به قرآن ایمان بیاورد و هم کتاب‌هایی که قبل از قرآن کریم نازل شده است. در قرآن کریم آمده است که مسیحیان همسایه جغرافیایی و معنوی مسلمانان هستند.

وی افزود: در قرآن آمده است که «ان الدین عند الله الاسلام». در این‌جا منظور از اسلام، تنها دین اسلام نیست بلکه تسلیم شدن است. یعنی دین در نزد خداوند، تسلیم خدا بودن است. این مسئله در تفسیر المیزان آمده است. این که مسلمانان با مسیحیان و یهودیان متفاوت هستند، تفاوت در شریعت و قوانین است وگرنه در اصل دین همه مشترک هستیم.

سردار محمدرضا موحدی مسئول کمیته اقلیت‌های دینی ستاد مرکزی بزرگداشت رحلت حضرت امام خمینی(ره) نیز در خصوص فرایند حضور اقلیت‌های دینی در بحث بزرگداشت حضرت امام و فلسفه این موضوع سخن گفت.

در ادامه این دیدار، کشیش هارکسیان از رهبران دینی ارامنه گفت: قرن بیستم قرن الحاد بود اما در آن دوره امام خمینی ظهور کرد و حرکتی انقلابی را به وجود آورد. به واسطه ایمان، حضرت ابراهیم از ادعای خود پیرامون فرزندش صرف نظر نکرد بلکه به خاطر ایمانش او فرزندش را به دست آورد. تسلیم نامتناهی آخرین مرحله پیش از ایمان است. بنابراین ایمان احساسی مربوط به زیبایی‌شناسی نیست.

موبد خورشیدیان از رهبران دینی زرتشتیان نیز در این دیدار به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: اشو زرتشت سخنانی دارد که تفسیر آن چنین است که بعد از من پیامبرانی از سوی خداوند خواهند آمد. پس به تمامی باورهای انسانیت‌محور آن ادیان احترام بگذارید و به تمامی سنت‌های آنان و پیروان‌شان احترام و عزت بگذارید. این یک نمادی است از الگویی که ما زرتشتیان پیرو این فرمایش پیامبران و تمامی آداب و سنن و اعتقادات تمامی ادیان آسمانی احترام می‌گذاریم.

در ادامه حاخام شادان‌مهر از رهبران دینی کلیمیان در سخنانی گفت:‌ یهودیان تمام افرادی را که در ادیان دیگر سلوک می‌کنند مانند خود می‌دانند. اگر انسانی در راه خداوند قدم بردارد و هدفی را برای آشنایی دیگران و نزدیک شدن به خودش را ببیند به او کمک خواهد کرد. یهودیان با تاریخی به بلندای 2700 سال در ایران دورانی پر از فراز و نشیب را پشت سر گذاشته‌اند اما خداپرستی و اعتقاد به یگانگی خداوند منجر به تحمل سختی‌ها و شداید از سوی آنان شده است.

گفتنی است این دیدار پنجشنبه ششم خردادماه 1395 با حضور اقلیت‌های دینی ارمنی، کلیمی، زرتشتی و آشوری صورت گرفت.

مطالب مشابه