در دانشگاه وارث‌الانبیاء عراق مطرح شد؛

احیای تمدن نوین اسلامی بدون همکاری دانشگاه های همسو امکان پذیر نیست

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب به ریاست معاون ارتباطات و امور بین‌الملل حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد‌مهدی تسخیری در ادامه دیدارها و بازدیدهای علمی و فرهنگی خود در کشور عراق، روز سه شنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ ضمن بازدید از دانشگاه وارث‌الانبیاء با رئیس این دانشگاه دکتر ابراهيم سعيد الحياوي دیدار و گفتگو کردند.

بر اساس این گزارش، در این دیدار رئیس دانشگاه وارث الانبیاء دکتر ابراهيم سعيد الحياوي ضمن خوش آمد گویی به هیئت اعزامی از دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دانشگاه وارث الانبیاء وابسته به عتبه مقدس امام حسین(ع) می‌باشد. این دانشگاه در سال ۲۰۱۷ بر اساس قانون وزارت علوم عراق با چهار دانشکده (اقتصاد، مهندسی، حقوق و پرستاری) تاسیس شد. در حال حاضر دو دانشکده دیگر به نام‌های دانشکده پزشکی و علوم اسلامی نیز به این دانشگاه اضافه شده‌اند.

وی ادامه داد: از آنجا که این دانشگاه دانشگاهی است که زیر پرچم امام حسین قرار دارد هدف اصلی آن ساختن جامعه‌ای است که افراد آن جامعه خودشان پرچم‌دار امام حسین(ع) باشند. دانشگاه وارث الانبیاء با تألیف و انتشار تحقیقات علمی و ایجاد مشارکت با دانشگاه های معتبر داخل و خارج عراق برای تبادل تجربیات تاکید دارد.

دکتر ابراهيم سعيد الحياوي با اشاره به تفاهم‌نامه امضا شده با دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار امیدواری کرد که بر اساس آن تفاهم‌نامه بتوانند همکاری‌های علمی دو دانشگاه را گسترش داده و موجب ارتقای سطح علمی دانشجویان شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان با تشکر از میزبانی و خوش‌آمدگویی رئیس دانشگاه وارث‌ الانبیاء از هیئت دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب تنها دانشگاه ادیانی جهان است که به صورت تخصصی همه ادیان جهان در آن تدریس می‌شوند.  این فضا نشان دهنده عمق نگاه مسئولان دانشگاه به ارتباط، تعامل با دیگر ادیان است.

وی ادامه دارد: بر همین اساس یکی از مهمترین کارویژه‌های دانشگاه فراهم کردن امکان ارتباط با دانشگاه‌های دیگر است. دانشگاه ادیان در خصوص ارتباط با دانشگاه‌های دیگر سابقه پر باری دارد و تاکنون دوره‌های مختلف و متعددی را سایر کشور و سایر ادیان و مذاهب برگزار کرده است. یکی از مهمترین کشورهایی که دانشگاه ادیان با دانشگاه‌‌های آنها ارتباط بسیار عمیقی دارد کشور آلمان است.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری بیان کرد: ما عمیقا به گسترش همکاری‌های خود با دانشگاه‌های دیگر جهان مخصوصا کشور عراق باور داریم و معتقدیم اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی را احیا که در گذشته حاکمیت فکری و قلبی بر دل‌های مردم را داشته احیا کنیم باید با تمام دانشگاه‌های همسو همکاری و ارتباط لازم را داشته باشیم. اساسا به نظر ما احیای تمدن نوین اسلامی بدون همکاری همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی امکان پذیر نمی‌باشد.

وی ادامه داد: ممکن است افرادی زیادی تمایلی به برقرار چنین ارتباط‌هایی میان دانشگاه‌های ایران و عراق نباشند اما ما باید در برقراراین ارتباط و همچنین استفاده درست و صحیح از آن جدی باشیم. ما اگر اراده جدی در این خصوص داشته باشیم و آن را پیگری کنیم قطعا به این مهم خواهیم رسید و ثمرات آن را در دهه‌های بعد خواهیم دید.

شایان ذکر است که در این بازدید دیگر اعضای هیئت دانشگاه ادیان و مذاهب؛ دکتر رحمان بوالحسنی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، دکتر سید محمد حسینی رئیس دانشکده تاریخ، حجت‌الاسلام دکتر عمار ابوطالبی رئیس دانشکده زبان و فرهنگ، ججت‌الاسلام دکتر علی صادقی مدیر گروه حقوق دانشکده حقوق و دکتر محمد مهدی بغدادی مشاور امور بین الملل نیز حضور داشتند.

 

مطالب مشابه