در دانشگاه امام جعفر صادق(ع) بغداد مطرح شد؛

عملیاتی کردن تفاهم نامه میان دانشگاه ادیان و دانشگاه امام جعفر صادق(ع)

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب به ریاست معاون ارتباطات و امور بین‌الملل حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد‌مهدی تسخیری در ادامه دیدارها و بازدیدهای علمی و فرهنگی خود در کشور عراق، روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ ضمن بازدید از دانشگاه امام جعفر صادق(ع) بغداد با حجت الاسلام والمسلمين سيد حسين بركة الشامي رئیس و معاون دانشجویی این دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.

بر اساس این گزارش، در این دیدار حجت الاسلام والمسلمين سيد حسين بركة الشامي رئیس دانشگاه امام  جعفر صادق(ع) ضمن خوش آمد گویی به هیئت اعزامی از دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دانشگاه امام جعفر صادق(ع) در سال ۲۰۰۴ مطابق با قانون ملی عراق  تاسیس شد. این دانشگاه در حال حاضر ۴ دانشکده دارد و در ۷ شهر عراق دارای شعبه می‌باشد.

وی ادامه داد: هدف از تاسیس دانشگاه امام جعفر صادق(ع) ارائه برنامه‌های آکادمیک با کیفیت بالا برای تحصیلات دانشگاهی و آماده سازی فارغ التحصیلان با مهارت‌ها و شایستگی‌هایی است که بتوانند همگام با تحولات مدرن جهانی باشند و فعالانه در یافتن راه حل‌های اقتصادی و اجتماعی از طریق تحقیقات علمی برای پیشرفت کشورشان مشارکت کنند.

حجت الاسلام والمسلمين سيد حسين بركة الشامي با اشاره به این نکته که انتخاب نام «امام جعفر صادق(ع)» برای این‌ دانشگاه اتفاقی نبوده است گفت: انتخاب این نام مبارک برای ترسیم ابعاد هویت دانشگاه بوده است. هویت دانشگاه همان اعتقاد و روش امام جعفر صادق(ع) است. امامی که به اعتراف همه عالمان و اندیشمندان تاثیر بسیاری زیادی در علم و فرهنگ جهان اسلام و تشیع داشته است. ایشان نقش بسزایی در علم فقه داشته و هدف اصلی دانشگاه از انتخاب این نام توجه و تامل بر مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) و ادامه راه این امام بزرگوار است.

وی ادامه داد: بر همین اساس به نظر می‌رسد اشتراکات زیادی میان دو دانشگاه باشد و ما عمیقا به دنبال برنامه‌های عملی در خصوص توسعه فرهنگ علمی میان دو دانشگاه هستیم. عمیقا از اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ای که قبلا میان دو دانشگاه امضا شده است حمایت کرده و از دانشگاه ادیان و مذاهب خواستاریم که با همکاری دو دانشگاه بتوانیم برنامه‌های عملیاتی را بر پایه همان تفاهم‌نامه پیش‌ببریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان با تشکر از میزبانی و خوش‌آمدگویی رئیس دانشگاه امام جعفر صادق(ع) از هیئت دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب نیز عمیقا به عملیاتی کردن تفاهم‌نامه باور دارد و ما معتقدیم که اینگونه همکاری‌ها می‌تواند در جهت پیشبرد اهداف هر دو دانشگاه موثر و مفید باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دانشجویان متعددی از کشور عراق در دانشگاه ادیان و مذاهب در حال تحصیل می‌باشند، ما از حضور اساتید دانشگاه امام جعفر صادق(ع) در دانشگاه ادیان جهت تدریس و اینکه بتوانند در خصوص پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری استاد راهنما باشند استقبال می‌کنیم.

دکتر محمدمهدی تسخیری گفت: در مرحله اول عملیاتی کردن تفاهم‌نامه ما می‌توانیم دوره‌های آموزشی و پژوهشی خود را به اشتراک بگذاریم و همچنین شما لیستی از اساتید خود را به ما بدهید تا ما بتوانیم از آنها برای حضور در دانشگاه جهت تدریس یا استاد راهنما شدن دعوت کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه ادیان همچنین ظرفیت پذیرش‌ دانشجویان در حوزه‌های مختلف مخصوصا ادیانی و ایران‌شناسی را دارد. ما می‌توانیم برنامه‌های مشترکی را با حضور دانشجویانی از هر دو کشور در خصوص ادیان یا ایران‌شناسی برگزار کنیم. همچنین ما می‌توانیم میزبان اردوهای علمی و فرهنگی دانشگاه امام صادق(ع) باشیم.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه با اشاره به نشریات و همچنین انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: همچنین دانشگاه ظرفیت بالقوه‌ای در خصوص انتشار و چاپ مقالات علمی دارد. ما می‌توانیم برخی از مجلدات نشریات دانشگاه را به مقالات اساتید و دانشجویان دانشگاه امام جعفر صادق(ع) به زبان عربی اختصاص دهیم. همچنین ظرفیت‌های زیادی در حوزه انتشار کتاب در ایران در دانشگاه ادیان و مذاهب وجود دارد.

شایان ذکر است که در این بازدید دیگر اعضای هیئت دانشگاه ادیان و مذاهب؛ دکتر رحمان بوالحسنی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، دکتر سید محمد حسینی رئیس دانشکده تاریخ، حجت‌الاسلام دکتر عمار ابوطالبی رئیس دانشکده زبان و فرهنگ، ججت‌الاسلام دکتر علی صادقی مدیر گروه حقوق دانشکده حقوق و دکتر محمد مهدی بغدادی مشاور امور بین الملل نیز حضور داشتند.

 

مطالب مشابه