دکتر معصومه ابتکار در دیدار ریاست دانشگاه:

حضرت امام نسبت به مسئله زن و خانواده تأکید خاص داشتند

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب و هیئت همراه و سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری برگزاری شد، راه‌های همکاری مشترک و رفع موانع گسترش رشته مطالعات زنان و خانواده مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در این دیدار گفت: همواره بر سر مطالعات زنان در ایران اختلاف وجود دارد و همین باعث عقب افتادن این بحث شده است. از همان ابتدای انقلاب بحث اسلام‌گرایی و فمنیسم مطرح شد. باید در این زمینه وارد شد و سرمایه‌گذاری کرد و گرچه قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد ولی در اجرای آن با دشواری مواجه هستیم.

وی افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب نیز با درک اهمیت و حساسیت این مسئله، دانشکده زن و خانواده را برای اولین بار در کشور در سال 92 دایر کرد و در این سال اولین دوره مطالعات زنان برگزار شد و تا کنون شش دوره جذب دانشجو صورت گرفته است. هم‌اکنون نیز 218 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

دکتر معصومه ابتکار نیز در این دیدار گفت: در سال 62-63 هنوز چندان در حوزه زنان کار نشده بود. بعد از شرکت در سومین اجلاس جهانی زن در نایروبی،‌ به این فکر افتادیم که چرا در حوزه مباحث نظری کاری نکرده‌ایم تا پشتوانه ما در بحث حوزه زنان باشد در حالی که مرحوم امام(ره) هم این همه در خصوص بحث زنان صحبت کرده‌اند و این‌همه به زن و خانواده تأکید خاص دارند. همین باعث شد که اولین مؤسسه مطالعات زنان را تأسیس کردیم. در سال 74 هم رشته مطالعات زنان به تصویب رسید. خدا را شکر می‌کنیم که اکنون این رشته در دانشگاه ادیان و مذاهب تبدیل به دانشکده شده است.

وی افزود: یکی از سیاست‌های ما این است که برای لوایحی که به مجلس می‌دهیم، علاوه بر یک سند پیوستی شامل پشتیبان مطالعات فقهی و حقوقی، یک پیوست رسانه‌ای و اجتماعی هم آماده و عرضه کنیم. ما هشت لایحه پیشنهادی ارائه کرده‌ایم که در مجلس و دولت در حال بررسی است.

در این جلسه همراهان ریاست دانشگاه از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین حدادی رئیس دانشکده زن و خانواده دانشگاه ادیان و مذاهب به ارائه طرح‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند.

دکتر بهروز حدادی در این دیدار گفت: موانعی در رشته مطالعات زنان وجود دارد که باید آن را بسیار جدی گرفت. ما از زاویه انتقاد با شما سخن می‌گوییم، گرچه زحمات فراوانی در این عرصه کشیده‌اید که شایسته تقدیر است. رشته مطالعات زنان بسیار استراتژیک است ولی حس ما این است که هنوز نگاه جدی به آن نشده است.

دکتر حدادی در ادامه پیشنهادات خود را در چهارچوب چند محور به دکتر ابتکار ارائه کرد و پیشنهاد کرد این جلسه مقدمه‌ای شود برای به نتیجه رساندن طرح‌های پیشنهادی.

وی هم‌چنین ضمن پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مجلس، دولت، قوه قضائیه و دیگر نهادهای مرتبط برای بررسی موانع رشته مطالعات زنان گفت: این رشته گرچه در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه بوده اما در مجموعه قوانین و امور اجرایی به خوبی مورد توجه و اعتنا قرار نگرفته است. چون این رشته استراتژیک است شما باید بیش از این به آن بها دهید.

خانم ها دکتر خوش صورت و دکتر شریفی نیز به ارائه گزارشی از رشته‌های دایر و فعالیت‌های دانشکده زن و خانواده پرداختند و ضمن پیشنهاد اجرای طرح‌های مشترک، از دکتر ابتکار برای شرکت در مراسم افتتاحیه دوره بین‌المللی زن و خانواده دعوت به عمل آوردند.

 

 

مطالب مشابه