با بازدید رئیس دانشگاه؛

تفاهم نامه همکاری با مرکز تحقیقات کامپیوتری نور به امضا رسید

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب روز چهارشنبه دهم دی‌ماه 1399 با حضور در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) ضمن دیدار با رئیس این مرکز، تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

محمدحسین بهرامی رئیس این مرکز گفت: ما باید به صورت طبیعی با همه مراکز علمی ارتباط داشته باشیم و همیشه از الطاف جناب آقای نواب بهره‌مند شده‌ایم.

وی سپس به معرفی این مرکز پرداخت و ضمن اشاره به این‌که مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از سال 1368 با حمایت مقام معظم رهبری شروع به فعالیت کرد، گفت: گردآوری اطلاعات نسبتاً بی‌نظیری در مرکز پدیده آمده است. تقریباً نسخه دیجیتال شصت هزار جلد که مصدر اولیه علوم اسلامی در قریب به اتفاق رشته‌های اسلامی را به خودش اختصاص داده با حجم‌ وسیعی از برچسب‌گذاری‌های محتوایی را تهیه کرده‌ایم. تقریباً در تمام کتاب‌های حدیثی شیعه، احادیث، اسناد و افراد اسناد و بیست نوع برچسب‌گذاری محتوایی و اعراب گذاری و تصحیح بسیار دقیق کل متن انجام شده است و در حوزه تاریخ نیز بخشی از کتاب‌های اصلی تاریخ را با حدود شصت نوع برچسب‌گذاری انجام داده‌ایم.

 

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری هم‌چنین گفت: این‌ها زمینه بسیاری از توسعه‌های ماشینی و پردازش‌های هوشمند آینده هم می‌تواند باشد. پیکره‌های محتوایی و دادگانی که در این مرکز شکل گرفته است شاید بتوان گفت در دنیای اسلامی بی‌نظیر است. هم‌چنین محصولاتی مجازی مثل مجلات، کتاب‌ها و سایت مجلات ازجمله برنامه‌های ماست. در نرم‌افزارهای اندروید نیز وارد شده‌ایم که شاید به تعبیری برخلاف تصور اولیه بیش از این که یک نرم‌افزار کتابخانه ساده باشند، به لحاظ نیازمندی‌های یک محقق علوم اسلامی یک تجربه بیست ـ سی ساله پشت این کار است و خیلی از نیازهایی که در این قالب‌های برطرف می‌شود، شاید در قالب کتابخانه‌های عمومی برطرف نشود.

 

سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز گفت: بنده مؤسس مرکز خدمات حوزه علمیه هستم و امروز در آن حجم عملیات و گستره کاری آن و امکاناتش، با هیچ مرکز حوزوی دیگر قابل مقایسه نیست. هنوز هم کسی از من نپرسیده است که سرّ موفقیت آن، چه بود ولی من برای اولین بار در این‌جا می‌گویم و این راه الان در دانشگاه ادیان و مذاهب پیروی می‌شود و جواب هم می‌دهد و آن نسخه، حضور هم‌زمان در تهران و قم است. کارمند و دفتر هم فایده ندارد و پیشنهاد هم نمی‌کنیم. همه مراکز در تهران دفتر دارند ولی مدیر هر مرکز باید هم‌زمان در قم و تهران باشد. مثلاً حضرت آیت‌الله اعرافی چنین برنامه‌ای دارند و مدام در رفت و آمد هستند. باید در قم عملیات را انجام داد و در تهران توجیه کرد. بنده چهل سال است مدام در رفت و آمد هستم.  

وی افزود: من به این مرکز علاقه‌مند هستم و توصیه می‌کنم در امر توسعه، از هیچ کوششی فروگذار نکنید. باید وارد فعالیت‌های نوآورانه شوید. مباحث شما آن‌قدر به سرعت در دنیا تغییر می‌کند که شما باید هر پنج سال یک بار اساس‌نامه خود را بازنگری کنید. این حرفه و صنعت شما یعنی فضای مجازی و آی‌تی، شتاب شگفت‌انگیزی دارد.

در پایان این دیدار، تفاهم‌نامه همکاری بین رؤسای دو مرکز به امضا رسید.

 

مطالب مشابه