به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این جلسه که چهارشنبه 25 فروردین در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیزاده موسوی به عنوان استاد راهنما، حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد کاوه، استاد مشاور و حجت الاسلام والمسلمین محمد معینی فر در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو الهه قنبری از پایان نامه اش دفاع کرد.
در چکیده این پایان نامه آمده است:
جریان قطبیه، نهضتی دینی –سیاسی است که در چند دهه اخیر تکوین یافته است. قطبیه شاخهای از وهابیت است که به دلیل غلبه جنبه انتقادی آن نسبت به محافظهکاری سنتی وهابیت، توانسته است که مخاطبان خاصی را به ویژه در مقابله جویی با کشورهای سلطه جو وبرخی اقتدارگریها در برخورد با قدرتهای داخلی به دست آورد، چنان که میبینبم. بنابر تفسیر سید قطب از جمله «لاالله ولا شریعه الا من الله ولا سلطان لاحد علی احده لان السلطان کله لله» مفهوم حاکمیت را مهمترین رکن توحید بیان میکند، و پس ازمرگ سیدقطب برادرش را که تحت تاثیر اندیشههای وی بود از مصر اخراج کردند وبه عربستان رفت وآنجا یکی از مستعدترین مناطق برای رشد وگسترش اندیشه سید قطب بود. وهابیان با قرائت جدیدی از توحید در حاکمیت رو به رو شدند و زمینه ساز درگیری پیروان او با دولت شد و جریان قطبیه به وجود آمد. این جریان انقلابی به شدت در عربستان فعال است آنچه باعث شد این جریان نظام عربستان را به هم نریزد جنگ افغانستان بود به این ترتیب دولت به بهانه جنگ با دشمنان اسلام آنها را به خارج عربستان متوبه میسازد.در حال حاضر هزارها نفر از وهابیان قطبی در زندانهای عربستان به سر میبرند وپیروان وهابیت قطبیه در گوههای بزرگ عربستان اردو می زنند.سلمان العوده، سفربن عبدالرحمن الحوالی، وناصربن سلیمان العمر از جمله شخصیتهای قطبیه هستند. برخی از جریانهای جهادی وتفکیر و نوسلفیان را میتوان متاثر از جریان از قطبیه دانست.
نوشتار حاضرضمن شخصیت شناسی سیدقطب به زمینه شناسی تاریخی تکوین جریان قطبیه و عقاید آنها میپردازد وبرخی شخصیتها وجریانهای متأثر از این جریان را معرفی می کند.
واژگان کلیدی: توحید، حاکمیت، جهاد، جاهلیت، وهابیت، سید قطب وقطبیه.