حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رجبی:

اندیشه تخریب آثار مرتبط با اهل بیت(ع) ریشه تاریخی دارد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم بزرگداشت سالگرد تخریب قبور بقیع با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسین رجبی روز چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه 1400 در محل نمازخانه دانشگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رجبی در ابتدای سخنان خود ضمن تأکید بر این‌که بزرگان بسیاری در قبرستان بقیع مدفون هستند که نه شیعه و بلکه تمام جهان اسلام به آنان به چشم احترام می‌نگرند، گفت: محل کنونی مزار امام شیعه، خانه عقیل بن ابی‌طالب بوده است و پیامبر اکرم(ص) در زمان حیات خود در این خانه حضور می‌یافتند و دعا می‌خواندند.

وی در ادامه به تاریخ مختصر مزار اهل‌بیت در قبرستان بقیع اشاره کرد و گفت: سلاطین عثمانی نسبت به بارگاه اهل‌بیت در دوره حکومت خود، مدافع بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی افزود: در جریان تخریب قبور بقیع چندین جریان فکری، اجتماعی و سیاسی وجود داشت. در دوران بنی‌امیه این اندیشه وجود داشته است و تا کنون نیز ادامه داشته است. یک جریان سیاسی همواره در جهت حذف فیزیکی ائمه(ع) و حذف اندیشه امامان بوده‌اند. این جریان در نهایت منتهی شد به جریان وهابیت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: وهابیت اجازه می‌دهند از اهل‌بیت(ع) یادی شود. لذا آثار اهل‌بیت حتی قبول آنان را نیز تخریب کردند. این‌گونه تخریب سابقه تاریخی دارد و در زمان متوکل نیز این اتفاق افتاد.

مطالب مشابه