به همت معاونت ارتباطات و امور بین الملل؛

نشست «آشنایی با نمایشگاه اکسپو» برگزار شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در این نشست که پنج شنبه ۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ در دانشگاه ادیان بر گزار شد، حجت الاسلام قلی‌تبار، مسئول اداره اروپا و آمریکای دانشگاه ادیان و مذاهب، به تاریخچه، اهداف و ظرفیت‌های پیدا و نهان این رویداد بزرگ بین‌المللی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه در این نشست حجت الاسلام قلی‌تبار گفت: «نمایشگاه Expo که مخفف World Exposition است، بیش از ۱۷۰ سال قدمت دارد که هر دوره با استقبال فراوان کشورها و ملت‌های جهان مواجه می‌شود. این رویداد بین‌المللی که پس از مسابقات جام‌جهانی فوتبال و المپیک بزرگترین رویداد جهان شناخته می‌شود،  بستری است که در آن معمولاً کشورها گذشته، حال و آینده خود را در حوزه‌های مختلف و به اشکال گوناگون برای دیگران به نمایش می‌گذارند».

قلی‌تبار با اشاره به اینکه اولین نمایشگاه اکسپو در سال ۱۸۵۱ در لندن برگزار شد، گفت: «موضوع اولین اکسپو "صنعت تمام ملت­ها" بود و موضوع آخرین اکسپو که هم اکنون در شهر دبی در حال برگزاری است شعار "پیوند ذهن‌ها و ساخت آینده" است».

وی با اظهار تأسف از عدم شناخت دقیق ظرفیت‌های اکسپو توسط متولیان امر اشاره کرد: «متأسفانه نگاه‌های تک‌بعدی به اکسپو منجر شده تا ظرفیت‌های منحصر به فردی که در این رویداد بزرگ نهفته است مورد غفلت و کم‌توجهی قرار گیرد».

 

ایشان همچنین ضمن اشاره به اکسپوهای گذشته و تأثیرات فراوانی که گاهی برای کشورها و جامعه جهانی داشته، به بیان مشاهدات و ارزیابی خویش درباره اکسپوی ۲۰۲۰ پرداخت و گفت: «بسیاری از محتواهای ارائه شده و وقایع و رویدادهایی که در اکسپو برگزار می­شوند، قابل توجه هستند؛ اما آنچه برای بنده در اکسپو ۲۰۲۰ جلب توجه می‌کرد توجه ویژه برگزارکنندگان اکسپو و برخی از پاویون­ها به موضوع SDGs (اهداف توسعه پایدار) بود که جدای از انتقاداتی که ممکن است بر این سند وارد باشد، نشان می‌دهد اکسپو چه ظرفیت بالا و اهمیت بسزایی برای نهادها و سازمان­‌های بین‌المللی جهت معرفی و ترویج اهدافشان دارد».

مطالب مشابه