با سخنرانی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب؛

وبینار «بررسی جایگاه و مقام زن در اسلام و مسیحیت» برگزار شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر فاطمه توفیقی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در وبیناری بین‌المللی با حضور نمایندگان مجلس، و استادان دو کشور ایران و صربستان به ایراد سخنرانی پرداخت.

این وبینار بین‌المللی هم‌زمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، به همت اداره «ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان» سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان به زبان‌های فارسی، انگلیسی و صربی برگزار شد.

دکتر زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی، گزارشی از پیشرفت وضعیت زنان در ایران پس از انقلاب ارائه کرد و خانم میسالا پرامنکوویچ نماینده مسلمان مجلس صربستان نیز به نکاتی درباره دین اسلام پرداخت که امکان‌های رهایی‌بخش برای زنان فرام می‌آورد.

دکتر فاطمه توفیقی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در این وبینار علمی بین‌المللی، با اشاره به دو گزارش فوق، به مبانی نظری اسلامی برآمده از امکان‌های پیشرفت در دوران انقلاب اسلامی و پس از آن پرداخت و گفت: یکی از محورهای مهم در این خوانش‌ها و بازخوانی‌ها، مفهوم توحید است. توحید بدین معناست که از منظر اسلام، خدایی واحد وجود دارد که از همه نیروهای این‌‌جهانی برتر است. بنابراین مردسالاری چنان که در بسیاری از فرهنگ‌های دیده می‌شود، کاملاً مردود است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: خدا فراتر از همه قدرت‌های این‌جهانی و این‌زمینی است. هم‌چنین در نگاه توحیدی بر این تأکید می‌شود که خدا، جنسیت ندارد. بنابراین کسی نمی‌تواند با نسبت دادن جنسیت مذکر به خدای متعال، ادعا کند که مردانگی ارزش خاصی است.

وی هم‌چنین گفت: در نگاه توحیدی، بر دستگیری خدای واحد از همه موجودات تأکید می‌شود. بنابراین کسانی که به دلیل شرایط ستمگرانه اجتماعی تضعیف شده و مورد ستم قرار گرفته‌اند، می‌توانند امید داشته باشند که خدای بزرگ فریادخواهشان باشد. از این منظر، جامعه اسلامی ستم به هیچ‌کس از جمله زنان را برنمی‌تابد، زیرا مالکیت خدا بر انسان‌ها را به رسمیت می‌شناسد، و نه مالکیت گروهی از انسان‌ها بر دیگران.

مطالب مشابه