حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی فرهودی:

شاکله انقلاب قطعاً بر اندیشه های عرفانی حضرت امام(ره) استوار است

تاریخ انتشار:

رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب در آستانه برگزاری همایش بین‌المللی «نقش اندیشه‌های عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران» که 15 بهمن‌ماه 1399 در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود، با خبرنگاران به گفت‌وگو پرداخت.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی فرهودی رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با خبرنگاران در آستانه برگزاری همایش بین‌المللی «نقش اندیشه‌های عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران» با اشاره به شخصیت عرفانی حضرت امام رحمت الله علیه گفت: عارف، جهان و هر آن‌چه را در اوست، تجلی حق تعالی می‌داند و می‌گوید که یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد؛ و خود را غرق در جمال و جلال حق می‌بیند، از این رو نگاه او به جهان، عارفانه و عاشقانه و سرشار از حیات معنوی است و  تمام تلاش خود را برای این احیا این امر یعنی حیات عارفانه و عاشقانه در قوس صعود و عروج با استقامت بر صراط مستقیم مبذول می‌دارد. این هدف میسر نمی‌شود مگر خودسازی قلبی و شکفتگی درون و شهود خویشتن خویش، چراکه «من عرف نفسه فقد عرف ربه».

 

وی افزود: امام خمینی رضوان الله علیه با بهرمندی از فضایل و کمالات برآمده از معرفت همراه با ریاضیات از درون خویش، انسانیت خود را شکوفا نمود و متخلق به اخلاق الهی شد و به رتبه عارف محقق بار یافت، و توانست به اندازه سعه وجودی خویش مظهر اسم علیم، بصیر و قدیر حق شود.

 

دکتر فرهودی افزود: کمالات بر اثر صیرورت وجودی در جان شیرین آن بزرگوار به وجود آمد، همانند خورشید، از دامنه وجودی‌اش بر جهانیان و به‌خصوص بر قلوب ملت مستعد و شریف ایران تابید و آنان را از اخلاق الهی بهرمند ساخت. بر این اساس امام خمینی رحمت الله علیه توانست با همراهی و همدلی مردم، انقلاب اسلامی را به‌پا کند و درادامه با نورانیت مثال‌زدنی که داشتند، توانستند دانش‌آموختگانی تربیت کنند که در امتحاناتی هم‌چون جنگ تحمیلی سربلند و پیروز به درآیند. در این راه عده‌ای توانستند با شهادت به اوج کمالات دست یابند و برخی دیگر در صف منتظران قرار گیرند. همه این‌ها از تأثیر وجودی روح ملکوتی امام خمینی رحمت الله علیه بود که در منصه ظهور قرار گرفت.

 

رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب اضافه کرد: شاکله انقلاب قطعاً بر اندیشه‌های عرفانی حضرت امام(ره) استوار است و انقلاب، مظهر تام روح آن بزرگوار است. او با رفتار و سلوک مثال‌زدنی‌اش به ما و جهانیان آموخت که رشد و تعالی کمالات برای انسان جز با استقامت بر حق‌محوری محقق نمی‌گردد. لذا راهی جز استکبارستیزی با دشمن درون و  بیرون وجود ندارد. از این روی مقام معظم رهبری زید عزه تأکید بر ادامه راه امام و الگو بودن ایشان در امور را دارند. همه ما احتیاج به شناخت اندیشه‌های ناب آن بزرگوار داریم. مطالعه کتب عرفانی امام و واکاوی مشی عارفانه او، در تصمیم‌گیری و حل مشکلات برای مسئولین نظام بسیار ضروری است.

 

دانشکده عرفان دانشگاه ادیان مذاهب با همکاری دفتر همکاری‌های علمی و بین‌الملل، بر اساس همین احساس مسئولیت، همایشی با عنوان «نقش اندیشه‌های عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران» در صبح روز چهارشنبه 15 بهمن  1399 مقارن با خجسته زادروز فرخنده حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی قدس سره برگزار می‌نماید. در این همایش ابتدا از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی به صورت پیام تصویری ارائه می‌گردد، بهرمند می‌شویم و در ادامه، اندیشمندان داخلی و خارجی پیرامون تأثیر تصوف بر حرکت‌های استکبارستیزی در کشورهای مسلمان، اندیشه امام در بحث ولایت عارف و فقیه، رابطه حق و خلق از منظر امام در روابط اجتماعی، رسالت عارف در ایجاد حکومت اسلامی، رابطه عرفان و سیاست، تأثیر اندیشه‌های عرفانی بر جبهه مقاومت سخنرانی خواهند کرد.

گفتنی است علاقه مندان به حضور در این همایش به صورت مجازی می توانند از طریق ذیل اقدام کنند:

online.urd.ac.ir/bbb-room/adyan-webs

www.Instagram.com/international.urd.iran

 

مطالب مشابه