حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسن نادم:

خطبه فدکیه هم وزن خطبه های نهج البلاغه است

تاریخ انتشار:

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسن نادم عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در مراسمی که به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها روز شنبه 27 دی‌ماه 1399 در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، گفت: روایات متعددی هم از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و هم از امام صادق علیه السلام داریم با یک مضمون مشترک که پیامبر اکرم فرمودند اگر خداوند امیرالمؤمنین علیه السلام را خلق نکرده بود، کفوی برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وجود نداشت.

وی افزود: در سفارش‌های دینی ما در رابطه ما ازدواج، بحث کفو بودن بسیار مورد توجه قرار گرفته و سفارش‌های عجیبی هم شده که در انتخاب همسر، کفو بودن در نظر گرفته شود. مثلاً از نظر اقتصادی باید کسی را انتخاب کرد که هم‌وزن باشد و امثال آن. این کفو بودن نسبی است. ولی مطلبی که از روایات استفاده می‌شود این است که اگر امیرالمؤمنین علیه السلام خلق نشده بود، کفوی برای حضرت زهرا سلام الله علیها وجود نداشت. باید یک هم‌تایی برای امیرالمؤمنین از نظر تربیتی وجود داشته باشد. حضرت فاطمه سلام الله علیها در خانه وحی به دنیا آمده‌اند و پرورش یافته مکتب وحی هستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج‌البلاغه می‌فرمایند که من از همان لحظات اولیه در کنار پیامبر بودم. از زمانی که غذا می‌جوید و در دهان من می‌گذاشت. گویا اصلاً خداوند یک مأموریت الهی به پیامبر داده بود که از همان ابتدا علی علیه السلام در کنار او قرار بگیرد و او را برای امامت و جانشینی خود تربیت کند. این تربیت، تربیت الهی و معنوی است. چون تربیت حضرت، تربیت الهی است پس باید کفوش هم کفوی باشد که تربیت آن، تربیت الهی باشد.  

حجت‌الاسلام والمسلمین نادم ادامه داد: دومین مسئله در هم‌تایی و کفو برای این دو شخصیت بزرگوار، جنبه علمی و معرفتی است. امیرالمؤمنین وارث علم پیامبر است. خود پیامبر فرمود من مأمور شدم که آن‌چه را از جانب خداوند به من داده شده است، به امیرالمؤمنین منتقل کنم. پیامبر تمام علوم گذشته و کتاب‌های آسمانی را در اختیار حضرت قرار داد. چنین شخصیتی یک هم‌تا و هم‌وزن و هم‌سان می‌خواهد و آن، فاطمه زهرا سلام الله علیها است.

وی افزود: خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از رحلت پیامبر خوانده شده است. این خطبه بر خطبه‌های امیرالمؤمنین سبقت دارد. این خطبه به قول حضرت آیت‌الله جوادی آملی، با خطبه‌های نهج‌البلاغه هم‌وزنی می‌کند و باید معارف این‌ها را مقایسه کرد. ایشان چنین جایگاه علمی‌ای دارد. محدثه است و فرشتگان الهی با زهرای مرضیه گفت‌وگو می‌کردند و از جانب خدا مأمور ابلاغ یک سری از علوم و معارف بودند که ایشان می‌خواندند و امیرالمؤمنین کتابت می‌کردند. این یک تعادل علمی است که خود، دنیایی از بحث را دنبال خود دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان سخنان خود گفت: نکته دیگر، جایگاه تقوا و قرب این دو شخصیت بزرگوار به خداوند است. عبادت‌های امیرالمؤمنین را زیاد شنیده‌ایم. وقتی زهرای مرضیه در محراب به عبادت می‌ایستاد، خداوند به فرشتگان امر می‌کند که نگاه بیندازید به پایین که فاطمه به عبادت ایستاده است. این جایگاه عبادت و تقوا و زهد و بندگی خالص الهی است که در وجود آن حضرت است. این شاخصه‌ها در هرکسی پیدا نمی‌شود. نیز ولایت نبوی که به امیرالمؤمنین منتقل شد، از دو طریق امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه به دیگر ائمه رسیده است.

مطالب مشابه