با حضور ریاست دانشگاه؛

نخستین نشست هم اندیشی مسئولان دانشکده حقوق برگزار شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در نخستین نشست هم‌اندیشی مسئولان دانشکده حقوق دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به جذب دانشجوی خارجی به عنوان یکی از اولویت‌های این دانشگاه گفت: دانشجوی خارجی در هر کشوری به جز آن‌چه آموخته است، رفتار و کردارها و برداشت‌های فرهنگی کشور مقصد را نیز با خود به ارمغان می‌برد.

وی افزود: معاون رئیس‌جمهور اندونزی 25 سال پیش به بنده نقل می‌کرد که آمریکا 50 هزار اندونزیایی از همه گروه‌ها و نحله‌های فکری، سیاسی، دینی، اقتصادی و مانند آن را در دانشگاه‌های خود بورسیه کرده است تا در آینده بتواند در این کشور تأثیرگذار باشد. ما در دانشگاه ادیان و مذاهب و به‌خصوص دانشکده حقوق که غالب دانشجویان آن را دانشجویان عراقی تشکیل می‌دهند، به دنبال چنین اندیشه‌ای نیستیم. ما در پی تربیت انسان هستیم. قصد ما تربیت اسلامی و انسانی است. ما دوست داریم دانشجویان‌مان قانون‌مدار باشند. می‌خواهیم انسان مسلمان و اخلاق‌مدار تربیت کنیم و پایه‌های این حرف و ادعا باید در رفتار ما مشخص باشد. خواسته ما خواسته همه بزرگان عراق است و آنان دوست دارند صاحبان آینده عراق، چنین انسان‌هایی باشند یعنی صادق، متدین و یک انسان باشند و اهل دروغ و تزویر نباشند.

وی با نقل خاطره‌ای از مدیریت مرحوم آیت‌الله قدوسی در مدرسه حقانی درباره دقت در حضور در کلاس‌ها، خطاب به مسئولان دانشکده حقوق تأکید کرد: 39 سال است آیت‌الله قدوسی از دنیا رفته‌اند و شاید هزاران شخصیت در عمرمان دیده‌ایم ولی آن تأثیر ریشه‌ای مرحوم آیت‌الله قدوسی در وجود ما هم‌چنان باقی است و آن اولویت تربیت نسبت به آموزش است. لذا برنامه‌ها، نظم و انضباط را رعایت کنید و از ما هم به‌شدت انتقاد و مستقیم مکاتبه کنید. هر انتقاد اصلاحی و غیراصلاحی که به ذهن‌تان می‌رسد، بنویسید.
 

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: مسئولان ما در دوران تحصیل در مدرسه حقانی، مرحوم شهید بهشتی، مرحوم آیت‌الله قدوسی، آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله جنتی بودند و این عزیزان به ما یاد دادند که ملتزم به مقررات باشیم. مرحوم آیت‌الله طباطبایی نیز این منهج را بعد از این عزیزان ادامه دادند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در دانشگاه کار سیاسی نمی‌کنیم و همه با هر نگاهی می‌توانند در این دانشگاه درس بخوانند؛ اما موازین اخلاقی و دینی برای ما بسیار مهم است و می‌کوشیم عملاً تربیت دینی و انسانی را در کار خود در پیش بگیریم. لذا بعد فرهنگی را باید بسیار جدی گرفت. در بعد آموزشی نیز کلیه قوانین را به‌دقت و با جدیت پیاده می‌کنیم.

نواب با اشاره به آرزوی مرحوم آیت‌الله قاضی خرم‌آبادی رئیس پیشین دانشگاه قم مبنی بر تربیت طلبه و روحانی برای حضور در دانشگاه‌ها گفت: بنده سال‌ها در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته‌ام، اما این‌که دانشگاه ادیان و مذاهب را راه‌اندازی کردم بدین خاطر بود که آرزوی مرحوم قاضی خرم‌آبادی را جامه عمل بپوشانم. لذا عمرم را وقت تربیت طلبه برای ایجاد ارتباط بین حوزه و دانشگاه و حضور روحانیت در دانشگاه کردم. اگر به داد دانشگاه‌ها برسیم و سعی کنیم ده هزار طلبه خوب تربیت کنیم و به دانشگاه‌ها بفرستیم، کار بسیار بزرگی کرده‌ایم.

گفتنی است در این نشست، دکتر ملکی نهاوندی رئیس دانشکده حقوق دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن تقدیر از تلاش مسئولان دانشکده در تأسیس و گسترش فعالیت‌های آموزشی این دانشکده نوپا به ارائه گزارشی از اقدامات دانشکده پرداخت. سپس دیگر مسئولان دانشکده یک به یک به تشریح دیدگاه‌های خود در اداره دانشکده حقوق و اهداف و برنامه‌های آن پرداختند.

این نشست هم‌اندیشی روز پنجشنبه 13 شهریورماه 1399 در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

مطالب مشابه