حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب:

بعد از انقلاب شاهد رویش های بسیاری در حوزه تقریب و وحدت بوده ایم

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، جمعی از طلاب و روحانیونی که در دوره تربیت کادر تراز تمدن اسلامی مؤسسه فرهنگی ملت ابراهیم شرکت کرده‌اند، با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار و سؤالات خود را با وی در میان گذاشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در این دیدار گفت: بعضی بر سر وحدت بحث دارند و می‌گویند وحدت امکان ندارد اما تقریب و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز امکان دارد. حداقل تقریب این است که به مقدسات یکدیگر اهانت نشود. حداکثر آن نیز این است که به تعبیر حضرت آیت‌الله سیستانی؛ نگویید برادران اهل‌سنت، بگویید «انفسنا»، بگویید این‌ها جزئی از ما و پاره تن ما هستند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد: در حوزه علمیه تلاش‌های بسیاری از پیش از انقلاب تا به امروز درباره تقریب مذاهب صورت گرفته است و رویش‌های بسیاری را شاهد بوده‌ایم. همین فعالیت شما یکی از همین رویش‌ها است و اگر امثال این کار شما در حوزه افزایش یابد، باعث روشنی چشم انسان خواهد شد، کما این که شده است و در مجموع، روند امور رو به اصلاح است.

وی افزود: تشیع در حال حاضر در اوج قدرت و اقتدار و دسترسی به ابزارهای تبلیغی است. از نظر دیگران این امکانات زیاد است و این که شما می‌فرمایید امکانات کم است، یک مزیت به شمار می‌رود و نشان می‌دهد شما به این مقدار قانع نیستید. تعامل با دیگران است که باعث جذب می‌شود ولی توهین و اهانت باعث دفع مخاطب می‌گردد. وقتی با دیگران با رفق، وفق، مدارا و محبت صحبت کنید، زمینه را برای شناخت، فهم و درک حقایق فراهم می‌کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مقام معظم رهبری و علما در خط اول وحدت هستند. شاگردان مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی که در قید حیات هستند، مثل حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و سبحانی مواضع‌شان کاملاً روشن است. حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی نماینده حضرت امام در اروپا بودند و مواضع ایشان نیز کاملاً روشن است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان سخنان خود با اشاراه به آیاتی از کلام الله مجید که در ارتباط با مفهوم وحدت و تقریب می‌باشد، گفت: تلاش بسیاری برای وحدت شده بود اما داعش با این هدف ظهور کرد که سفره شیعه و تسنن میانه‌رو را برچیند. جهان اسلام ضربه‌ای از داعش خورد که زحمات سی ساله برای وحدت را زیر سؤال برد اما با تلاش شما و کادرسازی باید این ضربات جبران شود.

گفتنی است طلاب شرکت کننده در این دیدار به فعالیت در زمینه وحدت و تمدن اسلامی در مناطق شیعه و سنی نشین اشتغال دارند.

مطالب مشابه