حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدیان مشاور فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب:

بی حجابی ره آورد غرب است و تعبیر حجاب اجباری غلط است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدیان مشاور فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگویی به مناسبت روز حجاب و عفاف ضمن اشاره به آیه «يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا» (ای زنان پیغمبر، شما مانند دیگر زنان نیستید؛ اگر خدا ترس و پرهیزکار باشید، پس زنهار نازک و نرم سخن مگویید مبادا آن که دلش بیمار است، به طمع افتد؛ (بلکه متین) و درست و نیکو سخن گویید»، گفت: حجاب آن‌گونه که قرآن مطرح می‌کند، در جهت صیانت و بزرگ‌داشت مقام زن است. لذا خطاب خداوند به زنان پیامبر(ص) در این آیه، بدین معنی نیست که حجاب صرفاً برای زن‌های پیامبر(ص) است بلکه می‌خواهد بفرماید هرچه منزلت، شأنیت و معروفیت زن بیشتر باشد، بیشتر باید در حصن و امن حجاب و غیر قابل دسترس نسبت به اجانب و نگاه‌های آلوده باشد.

وی افزود: بی‌حجابی و بی‌بندوباری ره‌آورد غرب است. هرچه در تاریخ ایران باستان، درباره حجاب و پرده‌نشینی بانوان از طبقات اشراف تا طبقات پایین‌تر گفته شده، از افتخارات است.

مشاور فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: حجاب اجباری تعبیر درستی نیست. اولاً متأسفانه کسانی که در این خصوص گوشه و کنایه می‌زنند، از بدحجابی اجباری بعضی کشورهای اروپایی مثل فرانسه و غرب چیزی نمی‌گویند که افراد به خاطر حجاب، در تحصیل و شغل محدودیت دارند. بعضاً نیز از سوی بعضی شهروندان مورد بدرفتاری و تعرض قرار می‌گیرند. بدحجابی و کشف حجاب ره‌آورد غرب است وگرنه این‌گونه نبود که زنان ما چه در ایران و در میان مسلمانان، یهودیان و مسیحیان در فشار و اجبار حجاب را انتخاب کرده باشند بلکه بر اساس فرهنگ و آیین تربیتی شریعتی که برگزیده‌اند، داوطلب آن بوده‌اند. اگر ملاک این است، پس باید در بحث اصل دین هم آن را سرایت بدهید. مثل این‌که بگوییم خداباوری اجباری و ایمان اجباری. این غلط است. این قبیل امور فطری بشر است. مصداقش این که رضا خان با همه آن فشارها سال‌ها نتوانست در میان انسان‌های خداباور و اهل ایمان موفق به از میان بردن حجاب شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در پایان افزود: کسانی که در اثر تبلیغ غلط و فشار روانی حجاب از سر دختران و زنان برمی‌دارند، با کمی تأمل و درست اندیشیدن متوجه می‌شوند که کسانی که با اختیار خود حجاب را انتخاب کرده‌اند، در دنیا کم نیستند و اگر تبلیغات مسموم طرفداران بی‌حجابی اجباری اجازه دهد که زنان شرق و غرب، خودشان تصمیم بگیرند، خواهند دید حجاب در دنیا چقدر طرفدار دارد.

مطالب مشابه