با برگزاری نشست مجازی؛

تفاهم نامه همکاری با سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی امضا شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، روز چهارشنبه چهارم تیرماه 1399 با برگزاری نشست مجازی، تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دانشگاه ادیان و مذاهب وارد مرحله‌ تازه‌ای شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست مجازی، کتابخانه آستان قدس را سرمایه عظیم جهان اسلام و بشریت خواند و گفت: به تعبیر حضرت امام، آستان قدس رضوی مرکز ایران است. کتابخانه پرافتخار و فوق‌العاده آستان قدس که در طول تاریخ هم‌چون نگینی می‌درخشیده است بر تارک آستان قدس و بعد فرهنگی آستان قدس را در همیشه زمان تأمین کرده است و رنگ و بوی فرهنگی به آستان قدس داده است. به خصوص آن‌که می‌بینیم امام خمینی(ره) نسخه اصلی وصیت‌نامه خود را به کتابخانه آستان قدس هدیه می‌کنند، معنایش این است که امام می‌گویند آستان قدس ماندگارترین جا در ایران است. ما این کتابخانه و این سرمایه عظیم را سرمایه امت اسلامی می‌دانیم و این متعلق به ایران و شیعیان نیست و متعلق به جهان اسلام است و اگر یک پله بالاتر برویم، سرمایه‌ای است ماندگار و منحصر به فرد برای بشریت.

وی هم‌چنین از این مرکز برای راه‌اندازی رشته دکترای نسخه‌شناسی و میراث مکتوب در دانشگاه ادیان و مذاهب دعوت به همکاری کرد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس نیز در این دیدار با بیان این‌که سازمان کتابخانه‌های آستان قدس بیش از 120 هزار نسخه خطی، افزون بر 13 میلیون برگ سند و بیش از 30 میلیون منبع مطالعاتی گوناگون در اختیار دارد، اعلام کرد: این سازمان در اقدامی منحصربه‌فرد بالغ بر 20 هزار نسخه خطی را در پایگاه کتابخانه دیجیتال خود قرار داده است و این کار ادامه خواهد یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدجلال حسینی همچنین از امکان استفاده دانشگاه ادیان و مذاهب قم از این منابع از طریق کتابخانه دیجیتال آستان قدس به وسیله اختصاص آی‌پی خبر داد و گفت: سیاست آستان قدس در کتابخانه این است که آن‌چه در توان‌مان است دسترسی به این اطلاعات را تسهیل کنیم.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم این تفاهم‌نامه بر روی کاغذ بماند و امیدواریم با یک کمیته پیگیری بتوانیم این تفاهم‌نامه را اجرایی کنیم.

گفتنی است این تفاهم‌نامه در راستای همکاری در امور آموزشی، پژوهشی و ارتباطات و امور بین‌الملل به امضا رسید. اعطای بورس تحصیلی و فرصت‌های مطالعاتی به صورت متقابل، همکاری در تدوین و ترجمه منابع و متون آموزشی و پژوهشی، همکاری در زمینه آموزش‌های تخصصی و مبادله طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی برخی از زمینه‌های این همکاری است.

اعطای بورس تحصیلی و فرصت‌های مطالعاتی به صورت متقابل، همکاری در تدوین و ترجمه منابع و متون آموزشی و پژوهشی، همکاری در زمینه آموزش‌های تخصصی و مبادله طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی از دیگر موضوعاتی بود که در این تفاهم‌نامه مورد توافق قرار گرفت.

گفتنی است، این تفاهم‌نامه برای مدت دو سال منعقد شده است و تهیه، تدوین و ترجمه متون علمی طرفین؛ مبادله طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی؛ امکان استفاده دانشگاه از کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی از طریق اشتراک IP؛ همکاری با دانشگاه ادیان و مذاهب برای ایجاد کتابخانه دیجیتال و واگذاری فایل کلیه انتشارات و پایان‌نامه‌های دانشگاه ادیان و مذاهب به سازمان کتابخانه‌های آستان قدس برخی دیگر از مفاد این تفاهم‌نامه است.

مطالب مشابه