جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

نقد و بررسی انسان شناسی فمینیسم لیبرال

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو لیلا ذوالفقاری با عنوان «نقد و بررسی انسان‌شناسی فمینیسم لیبرال با تأکید بر آراء و اندیشه‌های آیت‌الله جوادی آملی»، دکتر فاطمه توفیقی به عنوان استاد راهنما و دکتر خدیجه برزگر به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

هدف اصلى این پژوهش پاسخ به این سؤال است که بنا بر اندیشه آیت‌الله جوادى آملى چه انتقادى متوجه انسان‌شناسى فمینیسم لیبرال است. پرداختن به این سؤال مبتنى بر پاسخ به دو سؤال مبنى بر چیستى مبانى انسان‌شناسانه فمینیسم لیبرال و چگونگى ناسازگارى این مبانى با مبانى اسلامى است. تحقیق پیش رو با روش تفسیرى، توصیفى و تحلیلى در یک فصل به فمینیسم مى‌پردازد و نیز فمینیسم لیبرال و مبناى اصلى بنیادهاى فکرى آن یعنى لیبرالیسم را بررسى مى‌کند. بررسى مفاهیمى مانند اومانیسم، عقل‌گرایى، برابرى کامل انسان‌ها و آزادى به عنوان شاکله اصلى تفکر فمینیسم لیبرال، از دیگر مطالب این فصل است. هم‌چنین با معرفى اندیشمندان و نظریه‌پردازان بزرگ فمینیسم لیبرال به خصوص بتى فریدان به ضمیمه گزارشى از کتاب رازورى زنانه بتى فریدان، سعى در تبیین انسان‌شناسى فمینیسم لیبرال شده است. در پایان این بخش روشن مى‌شود که مادى‌گرایى، اومانیسم و آزادى لیبرال شالوده‌هاى اصلى شکل‌دهى نظریات فمینیسم لیبرال است .

در بخش دیگر این پژوهش با استناد به منابع دین اسلام یعنى قرآن و روایات، سعى در تبیین نگرش این دین به انسان و جایگاه زن، شده است. در بخش‌هاى دیگر به نظریه عالمان مسلمان در این زمینه اشاره مى‌شود و با توجه ویژه به نظریات آیت‌الله عبدالله جوادى آملى در آثار مختلف وى به‌ویژه کتاب زن در آینه جلال و جمال، انسان‌شناسى اسلامى بررسى مى‌شود. بررسى‌هاى این بخش روشن مى‌سازد که اندیشه اسلامى با اصیل قرار دادن روح انسان، نوعى نگرش عارى از جنسیت را ارائه مى‌دهد. در بخش پایانى این فصل نیز مقایسه آراى دو گروه فمینیسم و مسلمان، مورد توجه قرار گرفته است و مبانى فمینیسم لیبرال شامل اومانیسم، برابرى کامل زن و مرد و آزادى بدون حد و مرز انسان، مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. نتیجه پایانى این پژوهش حکایت از آن دارد که اختلاف دیدگاه فمینیست‌ها و آیت‌الله جوادى آملى و دیگر اندیشمندان مسلمان ناشى از مبناى تفکر آنها در مورد انسان و جایگاه وجودى او است.

مطالب مشابه