حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری:

مبانی اندیشه اعتقادی صهیونیسم برای کل بشریت خطرناک است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفرطیاری قائم‌مقام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگویی به ابعاد مختلف مسئله فلسطین و اشغالگری رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: مسئله فلسطین دارای ابعاد گوناگون است، از قبیل: دینی، ملّی، منطقه‌ای، بین‌المللی، انسانی و … هرکدام از این ابعاد، بیانگر آن است که مسأله حمایت از فلسطین و مخالفت و مبارزه با رژیم نژادپرست اسرائیل، مسأله‌ای بسیار مهم، اصولی و اساسی است و به هیچ وجه غفلت و کوتاهی در مورد آن پذیرفتی نیست. ما باید در مسئله فلسطین و اعتراض به اشغالگران این سرزمین کوتاه نیاییم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی در ادامه در تشریح بعد دینی مسئله فلسطین گفت: بر اساس دستورات دینی که برگرفته از آموزه‌های قرآن و حدیث است، ما مسلمانان، موظف هستیم در حدّ توان در مقابل ظالم جنایتکار کودک کش، ایستادگی کرده و در حدّ وسع خویش به کمک و یاری مظلوم بشتابیم. اگر به ندای کمک‌طلبی ستمدیدگان مظلوم فلسطینی لبیک نگوییم، چگونه خود را مسلمان بدانیم؟ هرگونه تلاش در این مسیر، وظیفه‌ای شرعی و دینی است. شاید به همین دلیل بود که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (قده) از همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به نام روز قدس قرار داد. ماهی که ماه روزه است و همه مسلمانان در آن روزه می‌گیرند و به تکلیف شرعی خود عمل می‌کنند. انتخاب روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، اشاره‌ای لطیف به بعد دینی و اسلامی بودن آن است. لذا ایشان این تکلیف را به این شکل یادآور و متذکر شدند؛ بنابراین، شرکت در مراسم روز قدس، یک تکلیف دینی و شرعی است.

جعفرطیاری در ادامه به بعد ملی اهمیت مسئله فلسطین پرداخت و گفت: صرف نظر از آموزه‌های دین و عمل به تکلیف شرعی، اگر بخواهیم ملیت ایرانی و ایرانیت کشور ایران را حفظ کنیم، حتماً باید در مقابل اسرائیل مقاومت کنیم و از هرگونه تلاشی مضایقه نکنیم. چون در اوهام و خیال‌های شیطانی صهیونیست‌ها این برنامه بوده که اسرائیل را آن‌قدر گسترش دهند که کشورهای اسلامی را نیز در بر بگیرد. به‌ویژه ایران را تحت سلطه خود درآورند. درواقع رژیم اسرائیل یک غده سرطانی است که می‌خواهد همه کشورهای اطراف را درگیر کند و به ذلّت، خواری و هلاکت بکشاند. لذا اگر بخواهیم ایران و ملیت ایرانی باقی بماند و مقتدر باشد، چاره‌ای نداریم که با این دشمن خون‌خوار و تا بن دندان مسلح مبارزه کنیم و قبل از این که دستش به مرزهای ایران و داخل ایران برسد، تمهیداتی برای خنثی نمودن نقشه‌های شوم آن به کار گیریم.

وی در خصوص اهمیت مسئله فلسطین از بعد بین‌الملل نیز گفت: همواره در مراکز بین‌الملل و دانشگاه‌ها، بحث دموکراسی و حاکمیت مردم بر مردم مطرح است. مردم هر کشوری باید بر اساس مصالح خودشان نسبت به سرزمین خود تصمیم بگیرند و اِعمال حاکمیت کنند. این اصلی است که همه شعار آن را می‌دهند و صاحبان اندیشه آن را قبول دارند. اسرائیل به مسئله حکومت مردمی به یک معنا قصد سوء داشته و دارد. رژیم نژاد‌پرست اسرائیل، در عمل این اصلِ مورد قبول همگان را زیر سؤال می‌برد و بی‌اثر می‌سازد. آن‌چه در اسرائیل شاهد هستیم، حکومت زور و تزویر و حکومت جنگل است و دموکراسی در آن معنا ندارد. این برای کل دنیا خطرناک است و اسرائیل به این اصل، خدشه وارد می‌کند. ازقضا در سازمان‌های بین‌المللی نیز بر همین مسئله تأکید می‌شود و قطعنامه‌هایی علیه اسرائیل صادر می‌شود ولی در نهایت همین سازمان‌ها نیز حامی اسرائیل هستند.

قائم‌مقام ریاست دانشگاه به مسئله فلسطین از بعد انسانی نیز پرداخت و گفت: امام حسین(ع) در روز عاشورا خطاب به لشکریان دشمن فرمودند که اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید. ما شاهد آن هستیم که مردم فلسطین در اوج مظلومیت و آوارگی به سر می‌برند. اینان چه جرمی مرتکب شده‌اند؟ لذا صرف نظر از مسائل دینی و اعتقادی و اصل حاکمیت ملی، انسانیت و حریت انسانی اقتضا می‌کند که از مظلوم حمایت کنیم و در مقابل ظالم بایستیم.

وی در ادامه به بعد دیگری از مسئله اشغال‌گری و ماهیت رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: صهیونیست‌ها که هم‌اکنون بر اشغال‌گری خود در سرزمین فلسطین ادامه می‌دهند، دارای مبانی نژادپرستانه‌ای هستند. صهیونیست‌ها فرقه‌ای از یهودیان هستند. البته روشن است که دشمنی ما با اسرائیل، دشمنی با یهودیان نیست کما این که تعداد زیادی از دانشمندان و اندیشمندان یهودی مخالف رژیم صهیونیستی هستند. یکی از مبانی بسیار خطرناک صهیونیست‌ها این است که آنان، نژادپرست هستند و فقط خود را انسان می‌دانند. آنان معتقدند خداوند انسان را خلق کرد و انسان‌ها فقط یهودیان هستند و غیر آن‌ها حتی مسیحیان و به طریق اولی مسلمانان اصلاً انسان نیستند. گویا نژادپرستی برای آنان تبدیل به امری ژنتیکی شده است.

جعفرطیاری گفت: یک یهودی صهیونیست می‌گوید که ما مخلوق خدا هستیم و خداوند کل جهان را برای ما خلق کرده است. البته ما نیز بر اساس آموزه‌های قرآنی این را قبول داریم که جهان برای انسان آفریده شده است؛ اما آنان معتقدند: همان‌طور که زمین و آسمان، شب و روز، حیوانات و گیاهان و … برای ما انسان‌ها خلق شده، موجوداتی هم هستند که در خلقت بسیار شبیه ما هستند، ولی انسان نیستند. طبق اعتقاد باطل صهیونیستی، فقط یهودیان انسانند. لذا به راحتی بریدن سر یک حیوان، سر کودکان فلسطینی را می‌برند و آنان را به قتل می‌رسانند؛ زیرا این کودکان مظلوم، مسلمانند، یهودی نیستند؛ بلکه یک نوع حیوان مثل گوسفندند.

وی افزود: بر اساس اعتقاد پلید صهیونستی، یهودیت، از طریق مادر منتقل می‌شود. لذا هرکس پدرش غیریهودی باشد، یهودی به شمار نمی‌آید. یهودی بودن امری ژنتیکی است و از مادر منتقل می‌شود. به همین دلیل آنان قائل به تبلیغ دین یهودیت نیستند و غیریهود را انسان به شمار نمی‌آورند. لذا می‌بینید که حامیان اصلی پشت پرده داعش و امثال آن، همین صهیونیست‌ها هستند. این مبنا و این اندیشه برای انسانیت بسیار خطرناک است. اگر دنیا در دست اینان باشد، چه جنایت‌ها که از آنان سر نخواهد زد و برای آنان ترامپ و غیر او فرقی نمی‌کند، چرا که آنان نیز جزو یهود به شمار نمی‌روند. یکی از اهداف مهم برگزاری مراسم روز قدس، معرفی عقاید باطل و اهداف پلید صهیونیستی است. البته روشن است که راهپیمایی روز قدس، یک سمبل است، به همین جهت روشن‌گری مقاصد شیطانی رژیم ستم‌گر اسرائیل، اختصاص به روز و شکل خاص و معین ندارد و بر هر مسلمان، هر ایرانی، هر عرب و غیر عرب و هر انسان آزاده است که در این راستا از هیچ کوششی دریغ نورزد. زیرا در این‌جا بحث بشریت و انسانیت مطرح است.

جعفرطیاری گفت: همه این ابعاد دست در دست هم می‌دهند تا ما در مبارزه با اسرائیل، مصمم باشیم. خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید که مسیحیان و یهودیان به هیچ وجه از تو راضی نمی‌شوند مگر آن‌که تابع آنان شوی. لذا تا آن‌جا که در توان داریم باید با این غده سرطانی مبارزه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری قائم‌مقام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به شرایط استثنایی کنونی و حساسیت‌های برگزاری اجتماعات، بر محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی در هر شرایط و موقعیتی اشاره کرد و گفت: رژیم غاصب اسرائیل چه با راهپیمایی و چه بی‌راهپیمایی محکوم است.

وی گفت: این باور اشتباهی است که گمان کنیم فقط در روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و در چهارچوب راهپیمایی و تظاهرات می‌توان به سیاست‌های رژیم صهیونیستی اعتراض کرد. نظام اسلامی، جبهه مقاومت و همه مسلمانان جهادگر جهان بلکه هر انسان آزاده‌ای همواره از هر طریق ممکن نسبت به مقابله با این رژیم سفاک در طول سالیان گذشته اقدامات شایان توجهی را مبذول داشته‌اند. بدون تردید بایستی بر کمیت و کیفیت  این تلاش‌ها افزود تا به هدف رسید.

قائم‌مقام ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: بحمدلله دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در طول چهل سال گذشته مواضع قدرتمندی در مقابل زیاده‌گویی‌ها و زیاده‌طلبی‌های این رژیم اتخاذ کرده است و یکی از جبهه‌های مبارزه نظام اسلامی با رژیم اسرائیل، همین دستگاه دیپلماسی است.

جعفرطیاری افزود: در سال‌های اخیر نیز فضای مجازی خود به محلی برای اعتراض به عملکرد این رژیم و حمایت از مردم مظلوم فلسطین تبدیل شده است. فضای مجازی فرصت و امکان بسیار مناسبی است تا بتوان صدای مظلومیت مسلمانان فلسطینی را به گوش جهانیان رساند.

قائم‌مقام ریاست دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در هر صورت امسال با توجه به شرایط حساسی که به دلیل شیوع بیماری کرونا پیش آمده است و لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، راهپیمایی روز جهانی قدس هم‌چون سال‌های گذشته برگزار نمی‌شود؛ اما با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده، مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) از طریق ویدئوکنفرانس در خصوص مسئله فلسطین و ضرورت مبارزه با این رژیم غاصب سخنرانی خواهند کرد و ان شاء الله همگان از بیانات و رهنمودهای ایشان بهره‌مند خواهیم شد.

وی در پایان گفت: امیدواریم فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این که رژیم اسرائیل 25 سال آینده را به خود نخواهد دید، هرچه زودتر با اتحاد و همدلی مسلمانان جهان عملی گردد. ما برای نابودی اسرائیل دعا می‌کنیم و از هرگونه کمک مالی و غیره در این راه دریغ نمی‌کنیم و امیدواریم حتی در روز قدس سال آینده، اثری از رژیم صهیونیستی باقی نمانده باشد و این در سنت الهی اصلاً بعید نیست. همان‌طور که کسی گمان نمی‌کرد غرب با آن دبدبه و کبکبه و ادعای پیشتازی در علم، این‌گونه در برابر ویروس کرونا زانو بزند.

مطالب مشابه