حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب:

وجود آیت الله العظمی خامنه ای سراسر تقریب است

تاریخ انتشار:

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در نشست علمی «انقلاب اسلامی و تقریب مذاهب؛ بررسی دیدگاه‌ها، اقدامات و دستاوردهای تقریبی آیت‌الله خامنه‌ای مد ظله العالی» گفت: در بحث تقریب نگرانی ما برای پانصد سال آینده است و گمان نمی‌کنم که تا پانصد سال آینده شخصی هم‌چون آیت‌الله خامنه‌ای با این دیدگاه‌های  تقریبی داشته باشیم.

وی با بیان این‌که بنده همان فرد ۴۵ سال پیش با همان نگاه‌های تقریبی هستم، گفت: زمانی که حرف زدن از شیعه و سنی کتک خوردن و چوب خوردن داشت، طرفدار وحدت شیعه و سنی بودم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: آیا پانصد سال دیگر مرجع تقلید یا رهبری می‌آید که این‌گونه از عمق جان، اهل‌سنت و تقریب را شناخته باشد؟

نواب به نمونه فتوای رهبر انقلاب در زمینه تقریب اشاره کرد و افزود: رهبری می‌فرماید «هر شیعه‌ای پشت سر فرد سنی نماز بخواند، کافی است و اعاده نماز ندارد». البته ما این گلایه را داریم که با وجود این فتاوا، اهل‌سنت پشت سر شیعیان نماز نمی‌خوانند ولی ما پشت سر اهل‌سنت نماز می‌خوانیم.

وی افزود: بسیاری از دانشجویان اهل‌سنت که در دانشگاه‌های خارجی درس می‌خوانند، برای اقامه نماز جمعه به یک دانشجوی عادی اقتدا می‌کنند که شاید حتی کم‌ترین اطلاعی از احکام شرعی نداشته باشد اما رهبر معظم انقلاب بیان می‌کنند هر شیعه‌ای پشت سر این فرد نیز نماز بخواند، نمازش صحیح است. چنین فتواهایی در طول تاریخ وجود نداشته و می‌توان گفت شبیه معجزه است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: وجود آیت‌الله العظمی خامنه‌ای سراسر تقریب است و این شخصیت تقریبی مربوط به بعد از رسیدن به مقام رهبری نیست بلکه از ۱۷ سالگی دنبال تقریب بوده‌اند. رهبر معظم انقلاب در آن سن در زمینه جریانات مصر سخن می‌گویند، در حالی که هیچ‌کس اخوان را نمی‌شناخت. بنابراین چنین فردی تقریب‌شناس واقعی است. شناخت رهبر معظم انقلاب از وحدت و تقریب، بی‌نظیر است. تا زمانی که ایشان هستند، در زمینه تقریب مذاهب دغدغه‌ای نداریم.

او بیان داشت: مشکلی در امروز تقریب نیست بلکه مشکل در پانصد سال آینده است که شاید متفکر و رهبری نباشد که یک دهم شناخت آیت‌الله خامنه‌ای را در مورد جریانات تقریبی داشته باشد، لذا باید تأمل کنیم چگونه این تفکر تقریب را گسترده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ شخصی همانند رهبر معظم انقلاب نمی‌شناسیم که اهل‌سنت را بشناسد و در زمینه تقریب کار کرده باشد. باید تلاش کرد این تفکر، عمیق و ماندگار شود. خدا را شاکر هستیم که در زمان فقیه عادلی زندگی می‌کنیم که فهمش از وحدت مسلمین، بی‌بدیل و بی‌نظیر است.

گفتنی است نشست علمی «انقلاب اسلامی و تقریب مذاهب؛ بررسی دیدگاه‌ها، اقدامات و دستاوردهای تقریبی آیت‌الله خامنه‌ای مد ظله العالی» روز چهارشنبه 16 بهمن‌ماه 1398 با حضور شخصیت‌های علمی برجسته در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

مطالب مشابه