با حضور پروفسور بوگنیار؛

هدف اصلی از شورای دوم واتیکان مراقبت شبانی بود

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، پروفسور مارکوس اشتفان بوگنیار مدیر سفرهای زیارتی کاتولیک اتریش و استاد مؤسسه مطالعات کتاب مقدس دانشگاه اسقفی پاپ بندیکت شانزدهم در نشست علمی «تحولات کلیسای کاتولیک پس از شورای واتیکان دو» گفت: دلیل این که با خوشحالی دعوت به ایران را پذیرفتم برای استفاده از تجربیات شما و انتقادم نسبت به شورای واتیکان دو است و این‌که چطور سیاست و دین می‌تواند در یک جامعه با هم آمیخته باشند.

وی افزود: در غرب با مشکلی مواجه هستیم. قوانین در غرب اجازه نمی‌دهد مردم یک زندگی دینی داشته باشند. زندگی کسی که می‌خواهد با ایمان زندگی کند و یک شهروند با هم هماهنگ نیستند.

پروفسور بوگنیار درباره اصطلاح revolation (انقلاب) گفت: آیا شورای واتیکان دو، یک انقلاب محسوب می‌شود؟ قبل از انقلاب فرانسه در 1789 معنای واژه revolation در مقایسه با معنای امروزین آن کاملاً متفاوت بود. revolation کلمه‌ای است که ریشه‌ای لاتین دارد. معنای لغوی آن، این است که آن‌چه در گذشته وجود داشته دوباره بازگردد اما امروزه معنی آن تبدیل به دگرگونی و اصلاح کلی شده است.

استاد مؤسسه مطالعات کتاب مقدس دانشگاه اسقفی پاپ بندیکت شانزدهم در ادامه گفت: در درون کلیسای کاتولیک امروز آیا مصوبات شورا در تداوم گذشته کلیسا است یا این‌که از گذشته کلیسا فاصله گرفته است؟ شرایط زمان شورای دوم واتیکان با شرایط در شوراهای قبلی خیلی متفاوت بود. قبل از این شورا یک شورای اول وجود داشته است و مهم‌ترین تصمیم در شورای اول واتیکان مسئله معصومیت و خطاناپذیری پاپ بود. پس اگر معتقدید یک پاپ خطاناپذیر دارید چه لزومی داشت که یک شورای دوم برگزار شود و خودش به تنهایی می‌تواند درباره همه چیز تصمیم بگیرد.

مدیر سفرهای زیارتی کاتولیک اتریش هم‌چنین گفت: هدف اصلی از شورای دوم واتیکان مراقبت شبانی بود. یعنی از دین بیان جدیدی ارائه دهیم که برای مردم قابل فهم باشد و مردم با آن از صمیم قلب ارتباط برقرار کنند و آن را درک کنند. مقصود این بود که کلیسا به گونه‌ای دستش را به سوی مردم دراز کند و دین را برای مردم قابل فهم‌تر کند. در شوراهای قدیمی درباره اعتقادات تغییرناپذیر صحبت می‌کردند.

پروفسور بوگنیار گفت: متون مصوب شورای دوم مبهم هستند و پاسخ‌های روشن و مشخصی به سؤالات نمی‌دهند. این قضیه پس  از شورای دوم واتیکان درها را برای الهی‌دان‌های مختلف باز می‌کند تا تفاسیر گوناگون خود را از این متون مبهم داشته باشند و هرطور که می‌خواهند تفسیر کنند. برخی معتقدند این تغییر بسیار سریع انجام شد. مثلاً قبل از این شورا فقط از زبان لاتین برای نیایش استفاده می‌شد ولی امروزه همه چیز به صورت ملی شده است و اتحاد ایمان‌داران در واقع نابود شده است و مردم به صورت افراد متعلق به ملیت‌های مختلف به خودشان نگاه می‌کنند.

گفتنی است در ادامه این نشست، دانشجویان و استادان حاضر در جلسه سؤالات خود را مطرح کردند و پروفسور مارکوس اشتفان بوگنیار به سؤالات پاسخ گفت.

مطالب مشابه