استاد محمود مختاریان:

انسان در رسانه هنر گفت وگو را یاد می گیرد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، استاد محمود مختاریان از پیشکسوتان عرصه رسانه در نشست علمی «رسانه؛ قدرت ملی» با اشاره به دوره‌های تاریخی بشر گفت: بشر تا کنون سه عصر را پشت سر گذاشته است: عصر زمین، عصر صنعت و عصر اطلاعات که الان در آن به سر می‌بریم. تحول در عصر اطلاعات به‌گونه‌ای بود که با ظهور شبکه‌های مجازی، همه چیز ظرف پنج سال به اندازه پانصد سال تغییر کرد. شبکه‌های مجازی به عنوان طوفانی بودند که همه نظام‌ها را در همه جای دنیا تسلیم کردند.

وی در خصوص ویژگی‌های شبکه‌های مجازی گفت: شبکه‌های مجازی اخلاق، رفاقت و مسئولیت ندارد و دروغ می‌گوید و تمام دنیا به این شرایط گرفتار شده است ولی اصلاً و ابداً یک تهدید نیست بلکه یک فرصت است. در حال حاضر سه میلیارد و دویست میلیون نفر در جهان کاربر اینترنت هستند.

استاد مختاریان در ادامه گفت: رسانه؛ قدرت ملی است و همه نظام‌ها این را قبول دارند. شاخصه امنیت ملی در سراسر جهان، سلاح، غذا و رسانه است و همه حکومت‌های جهان، رسانه‌پایه هستند و رسانه‌ها هم سیاسی هستند.

وی به معایب رسانه‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: نشریات ما مفصل‌نویس هستند. رسانه‌های ما ارزش افزوده بلد نیستند. رسانه‌های ما محتوا را بلد نیستند. نیرو تربیت نکرده‌اند و گرافیک ندارند. این یک سم مهلک است.

این استاد رسانه افزود: در آمریکا محال است کسی وارد سیاست شود اما قبلاً روزنامه‌نگار نبوده باشد. انسان در رسانه هنر گفت‌وگو را یاد می‌گیرد. باید در رسانه بسیار سنجیده سخن گفت و نباید اتفاقی سخن گفت. سواد رسانه‌ای یعنی قدرت تحلیل رسانه. یونسکو در سال 1995 اعلام کرد بی‌سواد کسی است که الفبا بلد نباشد. در سال 2002 اعلام کرد که بی‌سواد کسی است که تحصیلات دانشگاهی نداشته باشد، با کامپیوتر آشنا نباشد و دو زبان خارجی نداند. در سال 2018 اعلام کرد که ما 12 نوع سواد داریم: سواد رسانه‌ای، عاطفی، سلامتی، ارتباطی، تحلیلی، بوم‌شناسی، قوم‌شناسی، تربیتی و غیره. کسانی که دکترا دارند، پنج درصد باسواد هستند. کسانی که نتوانند آموخته‌های‌شان را در خدمت تغییر به کار گیرند، بی‌سواد هستند و مدیریت تغییرات از خود تغییرات بالاتر است. ندانستن عیب نیست و مقاومت در مقابل دانستن، عیب است.

وی در ادامه گفت: روزنامه‌نگاری، فهم و جسارت و تحول است. ما به وجود جوانان روزنامه‌نگار افتخار می‌کنیم. وقتی سواد رسانه‌ای داریم، متوجه می‌شویم که رمز کودتای 28 مرداد را بی‌بی‌سی داد. شبکه من و تو نیم میلیارد پول در یک سال هزینه می‌کند. جم‌تی‌وی 50 شبکه دارد و هزینه‌های میلیاردی برای آن می‌شود. جنگ، جنگ رسانه‌ای است. ما چقدر سردبیر تربیت کرده‌ایم تا بتواند در این جنگ قرار گیرد؟‌ رسانه، قدرت ملی است و باید آن را جدی بگیریم. این رشته‌ای بسیار عالی است، چون به شما شناخت و پویایی می‌دهد. رسانه مکتوب برای نقد است. شبکه‌های مجازی برای اوقات فراغت است. وظیفه رسانه نقد، راهبرد و دیدنِ مطالبات مردم است.

گفتنی است در ادامه این نشست، حاضرات سؤالات خود را مطرح کردند. سپس انتخابات هیئت مدیره انجمن مدیریت رسانه برگزار شد. در ابتدای این نشست نیز حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری با اهدای لوح دانشگاه و لوح تقدیر از تلاش‌های استاد محمود مختاریان تقدیر کرد.

مطالب مشابه