حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب:

بعضی فکر می کنند دوران کتاب خواندن به سر آمده است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در نشست صمیمی با دانشجویان به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی گفت: بعضی فکر می‌کنند دوران کتاب خواندن به سر آمده است ولی در غرب که بنیان‌گذار سیستم‌های الکترونیک است، مردم هم‌چنان کتاب در دست یا در لب‌تاپ و گوشی دارند و مطالعه می‌کنند.

وی افزود: کتاب هیچ‌گاه با آمدن سیستم‌های الکترونیک و مجازی، قدیمی نمی‌شود. کتاب هم‌چنان کتاب است و تولید می‌شود ولی هر مقدار که نیاز است، تولید می‌شود. لذا کتاب، کتاب است و هم‌چنان با بشریت همراه است و کتاب هم‌چنان در نظر راحتی و سبک بودن و دیگر مزایا نسبت به سیستم‌های الکترونیک رجحان دارد. بنابراین این تصور که دوره کتاب تمام شده است، یک تصور عقب‌افتاده است.

ریاست دانشگاه در ادامه ضمن تشکر از ریاست کتاب‌خانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب و همکاران این مجموعه گفت: با تلاش‌های جناب آقای محمدی شجاعی و همکاران‌شان، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب فعال است و هم‌چنان کتابخانه دانشگاه نقطه عطف دانشگاه است و حرف اول را می‌زند. لذا باید هم‌چنان به تقویت کتابخانه بیندیشیم. بنده در این سخن خود، اهل عمل هم هستم و به تازگی حدود هزار جلد کتاب به کتاب‌خانه اهدا کردم و کتاب‌های غیرمرتبط را نیز به دیگر کتاب‌خانه‌ها اهدا می‌کنم.

وی در پایان گفت: از همه دوستان تقاضا دارم در تقویت کتابخانه دانشگاه تلاش کنند و از خودشان هم مایه بگذارند و کتاب اهدا کنند. کتابخانه با مراجعه و استفاده از آن تقویت می‌شود. به‌خصوص که به‌تازگی با افزایش تعداد دانشجویان عرب‌زبان نیازمند آن هستیم که کتاب‌خانه را به منابع عربی بیشتری مجهز کنیم.

 

سخنان کوتاه رؤسا و مدیران دانشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری قائم‌مقام ریاست دانشگاه در این نشست صمیمی گفت: کتاب خودش یک مزیت و یک موضوع ویژه است. در بحث نبوت هم ارسال رسل و انزال کتب مطرح می‌شود. سند افتخار دین اسلام، کتاب است. قرآن، کتاب است. بنابراین گویا کتاب سرنوشتش از اول بر اهمیت و ارزشمندی رقم زده شده است. کتاب‌ها انواع و اقسام گوناگونی دارند ولی باید قدر بسیاری از کتاب‌هایی که منتشر می‌شود، دانست. کسانی که در عرصه چاپ و نشر هستند، می‌دانند که برای به ثمر رسیدن یک کتاب چقدر زحمت کشیده می‌شود. مثل یک کشاورز که زحمت کشیده و یک بیابان خشک و بی آب و علف را تبدیل به یک باغ پر از درختان میوه کرده و منتظر است دیگران از آن استفاده کنند و حیف است دیگران از آن بهره نگیرند. لذا تا جایی که در توان‌مان است و مربوط به تخصص‌مان است، مطالعه کنیم تا در حد خودمان استفاده ببریم.

دکتر اکبر باقری مشاور عالی ریاست دانشگاه در امور پژوهشی و قائم‌مقام معاونت پژوهش نیز در این نشست گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده جهان امروز، خوب کتاب خواندن و فهم کردن و مبتنی بر فهم با دیگران تعامل کردن است. یکی از دغدغه‌های اساسی دانشگاه آن است که بتواند از طریق کتاب با سایر ادیان و مذاهب جهان زبان گفت‌وگو و ادبیات واحدی داشته باشد. دانشگاه ادیان و مذاهب یکی از معدود دانشگاه‌هایی است که با بنیان پژوهشی تأسیس شده و بعد در کنار این، تبدیل به یک مجموعه آموزشی شده است.

دکتر احمدرضا مفتاح رئیس دانشکده ادیان هم در سخنانی گفت: هریک از اعضای هیئت علمی و دانشجویان در یک حوزه مطالعاتی مشغول فعالیت هستند. توصیه من این است که باید دو نوع مطالعه داشته باشیم. نخست، مطالعه عام یعنی در حوزه‌های مختلف،‌ دغدغه داشته باشیم و اطلاعاتی کسب کنیم و ببینیم چه مجلات و کتاب‌هایی حداقل در فضای علمی کشور و بعد در فضای بین‌الملل منتشر شده و می‌شود. مطالعه نوع دوم، مطالعه خاص است. دوستان فعال در هر حوزه لازم است که در همان حوزه به صورت تخصصی مطالعه داشته باشند. این مطالعات نباید باعث شود از مطالعات دیگر که گاهی مرتبط است و گاهی کم‌تر ارتباط دارد، غافل شویم.

وی افزود: سنگ بنای دانشگاه ادیان و مذاهب و قبل از آن، مرکز مطالعات ادیان و مذاهب، مطالعات تخصصی بوده است. حوزه ادیان و مذاهب یک حوزه گسترده است و نمی‌توان انتظار داشت یک نفر در همه حوزه‌ها صاحب نظر و تخصص باشد. امیدواریم همین مسیر را به گونه‌ای ادامه دهیم که در هر حوزه مطالعاتی هرکدام از اعضای هیئت علمی و فارغ‌التحصیلان حرفی برای گفتن داشته باشند و مکتوبات‌شان این را نشان دهد. امیدواریم هر رساله و مقاله‌ای که در این‌جا منتشر می‌شود، به‌گونه‌ای تخصصی باشد که برای کسانی که در آن زمینه مشغول مطالعه تخصصی هستند، قابل استفاده باشد.

دکتر مهدی انصاری معاون فرهنگی دانشجویی هم گفت: معاونت فرهنگی دانشجویی به جهت وظیفه و مأموریتی که دارد با کمک روابط عمومی دانشگاه میهمانان دانشگاه را برای بازدید از کتابخانه دعوت می‌کنند. راه‌اندازی کتاب‌سرا هم کار بسیار مثبت و خوبی است. ما هم‌چنان از همه دانشجویان می‌خواهیم به موضوع کتاب و کتابخوانی اهمیت قائل شوند. درست است که کتاب در فضای مجازی وجود دارد ولی همین که کتاب را ببینیم و لمس کنیم، ثمرات خود را دارد.

دکتر ملکی نهاوندی رئیس دانشکده شیعه‌شناسی نیز گفت: کتاب و کتاب‌خانه در مراکز علمی، یک پایه است. جایی که کتابخانه نداشته باشد، یک چیزی کم دارد و شاید از یک معاونت مهم‌تر است. نکته دیگر این‌که کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب، هم پایه است و هم تبدیل به برند دانشگاه ادیان و مذاهب شده است.

مهدی محمدی شجاعی رئیس کتاب‌خانه تخصصی و مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در سخنانی گفت: در بیست سال سابقه کار اداری‌ام، در هیچ مجموعه‌ای ندیدم که ریاست دانشگاهی این‌قدر اهتمام به کتاب و کتاب‌خانه داشته باشد. ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب در بدترین شرایط امکان خرید کتاب را فراهم می‌کرد. این‌که امروز کتابخانه ادیان و مذاهب تبدیل به یکی از کتابخانه‌های مرجع در حوزه ادیان شده و یک کتابخانه بی‌نظیر در کشور است، به همت ریاست و استادان دانشگاه بوده است، چراکه تنها جایی که اساتید با ما در تهیه منابع و کارشناسی و شرکت در نمایشگاه‌ها همکاری و همواره با درخواست ما موافقت کرده‌اند، همین دانشگاه ادیان و مذاهب بوده است.

وی افزود: ثمره این همراهی این شده که 105 هزار جلد کتاب تخصصی داشته باشیم. یکی از خصوصیات دانشگاه ادیان و مذاهب، نشاطی است که در فضای آن مشاهده می‌شود و پیوسته شاهد نشست‌های علمی و رفت‌وآمد هیئت‌های علمی مختلف داخلی و خارجی هستیم. این پویایی در کتاب‌خانه تخصصی ادیان و مذاهب هم مشاهده می‌شود. لذا از دوستان می‌خواهیم در تهیه و معرفی کتب به ما کمک کنند.

محمدی شجاعی در پایان گفت: قم معروف به شهر هزار کتابخانه است. با تلاش دوستان، مجمع کتاب‌خانه‌های تخصصی استان قم با عنوان مکتا تأسیس شد و تمام دوستان می‌توانند با یک نامه از کتاب‌های همه کتابخانه‌های تخصصی استان قم استفاده کنند. ما تفاهم‌نامه‌هایی با کتابخانه‌های بزرگ و تخصصی داریم و دانشجویان می‌توانند از منابع آن نیز استفاده کنند. وظیفه ما است که نسبت به تهیه کتاب‌های تخصصی که دانشجویان به ما معرفی می‌کنند، اقدام کنیم. با این کار، از یک طرف نیاز این دانشجویان تأمین می‌شود و از طرف دیگر کتابخانه غنی‌تر می‌شود.

مهدی صالحی مدیر همکاری‌های علمی و بین‌الملل دانشگاه نیز به ارائه گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه در عرصه بین‌الملل هم‌چون دوره‌های کوتاه‌مدت، تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه‌های اروپایی و آسیایی پرداخت و به سؤالات دانشجویان پاسخ گفت.

گفتنی است در این نشست صمیمی از آقایان دکتر بخشنده آبکنار و دکتر حدادی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان هادی جهان‌گشای و فهیمه فاضلی به عنوان به عنوان بیشترین مراجعه و استفاده از منابع کتاب‌خانه با اهدای جوایزی تقدیر شد.

مطالب مشابه