دکتر لیزا لوته عبید:

اسلام هراسی دومین نگرانی مردم اتریش است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر لیزا لوته عبید استاد مسلمان و اتریشی دانشگاه وین در نشست علمی «تجربه زیسته زن مسلمان در غرب» به بررسی وضعیت مسلمانان به‌ویژه زنان در کشورهای اروپایی پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: در اروپا جنبش‌ها و گرایش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این نگرش‌ها، اسلام‌هراسی است که در کشورهای مختلف اروپایی با شدت‌های مختلف جریان دارد. بر این اساس هرچه مرتبط به سبک زندگی اسلامی است، با خشونت یا احساسات منفی در اروپا روبه‌رو است.

دکتر عبید هم‌چنین گفت: به طور کلی فعالیت‌های مسلمانان در کشورهای اروپایی به تدریج محدودتر می‌شود. طبق آمار منتشر شده، از سال 2015 بدین سو بیشتری خشونت علیه مسلمانان و مهاجران و پناهندگان در اروپا، در کشورهای مجارستان و اتریش به ثبت رسیده است. در این کشورها و دیگر کشورهای اروپایی نسبت به مسلمانان احساس منفی، بی‌اعتمادی، شک و سوء‌ظن وجود دارد. بیشترین نگرانی نیز مربوط به ترور و خشونت است و در این زمینه فرقی بین گروه‌های افراطی مانند داعش و دیگر گروه‌های مسلمان که با تشکیل انجمن‌ها کار فرهنگی انجام می‌دهند، قائل نیستند. این نگرانی وجود دارد و تأثیر ناگواری بر روابط مسلمانان و مردم اروپا گذاشته است.

وی در ادامه گفت: اخیراً یک پژوهش بزرگ در دانشگاه زاکسبورگ انجام شده و پس از نظرسنجی از یک هزار نفر در خصوص هم‌زیستی با مسلمانان، این نتایج به دست آمده است که بین نگرانی‌های مردم اتریش، اسلام افراطی در جایگاه دوم قرار دارد.

دکتر عبید در ادامه سخنان خود به ارائه نمونه‌هایی از خشونت به کار رفته علیه مسلمانان و زنان در اتریش و دیگر کشورهای اروپایی پرداخت و گفت: در حال حاضر با افزایش حداقل 30 درصدی خشونت علیه مسلمانان در اروپا مواجهیم. این خشونت‌ها شامل کشیدن روسری، توهین، کتک زدن و امثال آن است. در عین حال مجازات‌هایی که برای مجریان چنین جرایمی از سوی دادگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود، بسیار اندک است.

این استاد دانشگاه وین گفت: اوضاع در آلمان کمی بهتر است اما در آن‌جا نیز مشکلات خاص خود را دارند و قوانین ایالت به ایالت متفاوت است. هم‌چنین بعضی افراد سیاسی در این کشور تلاش می‌کنند مسلمانان در فرهنگ آلمانی هضم شوند. در اتریش نیز گرچه تلاش‌هایی باید معرفی فرهنگ‌های دیگر به‌خصوص مسلمانان صورت می‌گیرد ولی خود مسلمانان در آن‌ها نقشی ندارند، مانند برگزاری نمایشگاه مد اسلامی که ضمن آن‌که مسلمانان در آن نقشی ندارند، پوشش‌های ارائه شده نیز اسلامی نیستند.

وی در پایان گفت: گرچه گفت‌وگو تعامل بین فعالان و صاحب‌نظران در زمینه گفت‌وگوی ادیان وجود دارد اما این گفت‌وگوها به سطح جامعه و افکار عمومی و سیاست‌مداران منتقل نمی‌شود و در بین همان عده محدود باقی می‌ماند.

مطالب مشابه