حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسن نادم:

دنیاگریزی از مهم ترین خصائص رسول الله بود

تاریخ انتشار:

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسن نادم در سخنانی بعد از نماز ظهر در محل نمازخانه دانشگاه با اشاره به این‌که حق پیامبر اکرم(ص) کم‌تر در مجالس ادا می‌شود، به قرائت فرازهایی از خطبه 160 نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: امیرالمؤمنین(ع) در این خطبه از پیامبر اکرم(ص) به عنوان الگویی برای همه مسلمانان یاد کرده و بعضی خصائص آن حضرت را بیان کرده است.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) درباره آن حضرت می‌فرمایند که برای شما مردم، رسول گرامی اسلام به عنوان الگو کفایت می‌کند. منظور این است که بالاتر از ایشان که اشرف الانبیا و المرسلین است، کس دیگری نیتس. پس بهترین اسوه برای شما، پیامبر اکرم(ص) است. او بهترین راهنما برای این است که دنیا را بشناسید.

دکتر نادم افزود: آن حضرت می‌فرمایند که ببینید ایشان چطور با دنیا برخورد می‌کند تا عیب دنیا را بشناسید و بدانید که دنیا از اطراف پیامبر(ص) رخت بربسته است و به سمت ایشان نیامده است. گویا پیامبر خودش جاذبه دنیا را نداشته است که دنیا از اطراف پیامبر(ص) رها شده و دور دیگران حلقه زده است.

وی هم‌چنین با اشاره به شیوه زندگی دیگر پیامبران الهی طبق گفته امیرالمؤمنین(ع) گفت: آن حضرت از زخارف دنیا فاصله گرفته و خود را از آن دور کرده است. این‌ها پیامبران اولوالعزم الهی هستند. پس تأسی کنید به پیامبران پاک و پاکیزه. کسی که دنبال اسوه و الگو و مراد و مرشد می‌گردد، این پیامبر گرامی اسلام بهترین مرشد و اسوه است. بهترین بندگان خدا در پیشگاه خدا کسی است که تأسی به پیامبر گرامی اسلام کند. پیامبر اسلام می‌دانست که آن‌چه خدا دشمن می‌دارد، باید دشمن بدارد و آن‌چه را خدا حقیر می‌شمارد، باید حقیر شمارد. لذا دنیا در چشم پیامبر(ص)، حقیر و کوچک بود.

وی در پایان گفت: به بیان امیرالمؤمین(ع)، پیامبر(ص) گیوه‌هایش را با دست خودش پینه می‌کرد. لباسش را خودش وصله می‌زد. بر الاغ بدون پالان سوار می‌شد و در راه هم یک نفر را سوار می‌کرد. در خانه‌اش پرده‌ای آویزان بود که روی آن تصاویر زیبایی بود. حضرت به یکی از همسرانش فرمود که این پرده را بردار که هرگاه چشمم به آن می‌افتد، مرا یاد دنیا می‌اندازد. پیامبر(ص) حتی نمی‌خواست چیزی که او را به یاد دنیا می‌اندازد، جلوی چشمش باشد. با قلبش از دنیا اعراض کرده بود. حتی یاد دنیا را از دلش ریشه‌کن و حب دنیا را از دلش بیرون کرده بود.

مطالب مشابه