نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تأکید کرد؛

اهمیت حفظ تاریخ شیعه در مدینه

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که در جلسه دفاع از رساله دکتری با عنوان «واکاوی جایگاه فرهنگی و تمدنی بقیع» حضور یافته بود، با اشاره به اهمیت حفظ تاریخ مدینه به‌خصوص تاریخ شیعه در این شهر گفت: خدا را شاکریم که این توفیقات روزی عزیزان در دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشکده شیعه‌شناسی می‌شود که برای متبلور ساختن آن‌چه در گذشته بوده است، تلاش می‌کنند و از دانشکده شیعه‌شناسی انتظار می‌رود واقعیات متعلق به تاریخ شیعه در این منطقه را کشف و معرفی کنند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت افزود: عربستان سعودی در حال تخریب آثار گذشتگان در مکه و مدینه است. به عنوان نمونه قبرستان شهدای حره در شمال مسجد الاجابه در مدینه را ویران کرده است.

وی گفت:عبدالله بن حنظله و یارانش در این نقطه در مقابل لشکریان یزید مقاومت و فداکاری بسیار کردند و در نهایت به شهادت رسیدند و در همان‌جا مدفون شدند. عربستان با تخریب این قبرستان و ساخت پارک به جای آن، در حقیقت آثار جرم یزید را از میان برد. یزیدی که مدینه را سه روز برای لشکریانش آزاد گذاشته بود. هم‌چنین حکومت سعودی در غرب مسجد النبی دیواره‌هایی ساخته و یا در نزدیکی قبا مجموعه‌ای تجهیز کرده است تا از این طریق مدینه قدیم را آن‌گونه که خود می‌خواهد معرفی کند.

وی گفت: در حال حاضر دست ما کوتاه است و نمی‌توانیم آن‌چنان که باید و شاید گذشته مدینه، گذشته شیعه در مدینه یا حرکت شیعه در این نقطه را متبلور و بیان کنیم اما ناچاریم شمایی از آن‌چه در تاریخ آمده به دست آوریم و بکوشیم آن را به آیندگان برسانیم. دوستان در این زمینه تلاش‌هایی می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب هم‌چنین گفت: در این زمینه جای کار بسیار داریم و تلاش‌هایی صورت گرفته است. به عنوان نمونه درباره مسافت شرعی روایاتی از اهل‌بیت(ع) داریم که یکی از مصادیق مسافت شرعی، «ظل عیر و فیر وعیر» است. یعنی سایه کوه عیر و سایه بعدازظهر کوه وعیر در مدینه. کوه عیر در جنوب مدینه، مقابل مسجد شجره و بر سر راه زائرانی است که به مکه می‌روند. کوه وعیر هم بر سر راهی است که به ریاض می‌رود. در روایات از این دو کوه با نکوهش یاد شده است. این قبیل روایات باید محقق شود و دوستان ما در مؤسسه موضوع‌شناسی فقهی با عنایت و نظر مقام معظم رهبری این مسئله را بررسی و مسافت دقیق شرعی را استخراج کرده‌اند.

وی در پایان افزود: این پایان‌نامه نیز هرچند قدمی اولیه در این راستا است اما قطعاً قدم‌های دیگری هم در این زمینه باید برداشته شود و پایان‌نامه‌هایی در این زمینه نوشته شود. در پژوهشکده حج و زیارت نیز یک کتابخانه تخصصی با موضوع حج و زیارت فراهم شده و کتاب‌های متعددی تهیه شده است که باید افزایش پیدا کند و در اختیار پژهشگران دیگر مراکز علمی نیز قرار گیرد.

مطالب مشابه