جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:

تحلیل امیدآفرینی در الهیات اسلامی و مسیحی

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو محمدجواد شعبانی با عنوان «تحلیل امیدآفرینی در الهیات اسلامی و مسیحی و بازنمایی آن در رسانه‌های فارسی‌زبان پروتستانی و شیعی»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق‌نیا به عنوان استاد راهنما، دکتر حسن باقرزاده خجسته و دکتر حمید بخشنده به عنوان استادان مشاور و دکتر احمدرضا مفتاح، حجت‌الاسلام والمسملین دکتر حمیدرضا شریعتمداری و دکتر محمدحسین ظریفیان یگانه به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

اصلی‌ترین بنیان حیات مادی و معنوی بشر، امیدواری است. امری که باعث می‌شود انسان با به‌کارگیری صحیح «قوه عقلیه» و در راستای خلق آینده‌ مطلوب، تمامی شئون زندگی خود را صحیح انجام داده و سعی نماید تا با توجه به باورهای درونی، بهترین نتیجه را برای کارهای خود رقم بزند. حال اگر این امیدواری ریشه در اعتقادات دینی و منابع مقدس الهی داشته باشد، قداست آن دوچندان می‌شود و دایره متعلَقات آن، از جهان مادی فراتر رفته و دنیای پس از مرگ را نیز در بر می‌گیرد. امروزه یکی از معیارهای شناخت و انتخاب دین، میزان امیدبخشی آن دین به مؤمنان خود است و هرچه باورهای اعتقادی یک دین حاوی عناصر امیدآفرین بیشتری باشد، میزان اقبال انسان‌ها به آن دین بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر نقش رسانه‌های دیداری و شنیداری در شکل‌گیری و تربیت جامعه بر همگان اثبات شده و در جوامع امروزی، تقریباً روزی از زندگی بشر نیست که یکی از این دو رسانه مهم در آن نقشی نداشته باشند و حتی می‌توان گفت خیل کثیری از جامعه امروز، نمی‌توانند زندگی روزمره خود را بدون حضور حداقل یکی از این دو رسانه جذاب، تصور کنند.

این رساله درصدد است با ارائه تعاریف عمیق از سه مقوله دین و رسانه و امید و نیز نظرات متفاوت درخصوص ارتباط دو نهاد اجتماعی دین و رسانه، ضمن بیان برخی از گونه‌های امیدآفرینی در دین مبین اسلام و مؤلفه‌های امیدبخش این دین، متولیان رسانه ملی را در شناخت صحیح و ترجمه آن‌ها به زبان خاص رسانه و متناسب با خصوصیات جامعه مخاطبین هدف یاری دهد.

مطالب مشابه