جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:

انسان شناسی عرفانی در مأثورات امام رضا، امام جواد، امام هادی، امام عسکری و امام مهدی (علیهم السلام)

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو سعید ملک محمد با عنوان «انسان‌شناسی عرفانی در مأثورات امام رضا، امام جواد، امام هادی، امام عسکری و امام مهدی (علیهم‌السلام)»، دکتر حامد ناجی به عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا الهی‌منش به عنوان استاد مشاور و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر امیر جوان‌آراسته، دکتر رحمان بوالحسنی و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد رودگر به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

در میان مباحث مطرح در معارف انسانی و تعالیم عرفانی، مبحث انسان‌شناسی از مباحث بنیادین به شمار می‌رود؛ از این رو در این پژوهش، مبحث انسان‌شناسی عرفانی در مأثورات امام رضا، امام جواد، امام هادی، امام عسکری و امام مهدی (علیهم‌السلام) به شیوه توصیفی تحلیلی مورد کنکاش قرار گرفته است.

این پژوهش در پی دست‌یابی به نظامی است که در آن بر اساس مأثورات امام رضا (علیه‌السلام) تا امام مهدی (علیه‌السلام)، خلقت انسان و ساحات وجودی او، قضا و قدر و نقش اختیار در رفتار آدمی و جایگاه خلیفه‌الله در پیدایش و بقا و کمال انسان ترسیم گردد.

مطابق مأثورات، علت غایی آفرینش، وجود نورانی پیامبر و اهل‌بیت ایشان‌اند و ساحات وجودی انسان از حواس و عقل و قلب، نفس و روح هریک نقش ویژه‌ای در ادراکات انسان داشته و با تبیین صحیح اختیار و آموزه امر بین امرین، اصول اعتقادی به گونه‌ای معقول و منطقی زمینه‌ساز معرفت‌های عارفانه سالک می‌گردد.

 از منظر مأثورات، مقام خلیفه‌اللهی خاص پیامبران و ائمه اطهار (علیهم‌السلام) است و شامل همه انسان‌ها نمی‌شود. آنان مظهر اسمای الهی  و واسطه بین خدا و خلق در ایجاد و بقا و کمال موجودات می‌باشند و اطاعت از آن‌ها که در طول اطاعت الهی است، موجب رشد معنوی انسان می‌گردد. هم‌چنین ولایت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) دارای برکات فراوان دنیوی و اخروی است و انسان را به بالاترین درجات کمال می‌رساند.

مطالب مشابه