دکتر احمدرضا مفتاح به مناسبت هفته دفاع مقدس:

رزمندگان دفاع مقدس هیچ گونه دل بستگی به دنیا نداشتند

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر احمدرضا مفتاح عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و از ایثارگران دوران دفاع مقدس روز پنجشنبه 4 مهرماه 1398 بعد از نماز عصر در نمازخانه دانشگاه در سخنانی به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت: رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس به‌خصوص در ماه‌ها و سال‌های آغازین جنگ، با سختی‌ها و مرارت‌های بسیاری از تشنگی‌ها، گرسنگی‌ها و کمبود تسلیحات باورنکردنی مواجه بودند. آنان گاه دچار سختی‌هایی می‌شدند که حتی نمی‌توان بر زبان آورد.

وی در ادامه گفت: بخشی از این تنگاها بدان دلیل بود که بنی‌صدر در اوایل جنگ، امکانات ارتش را در اختیار سپاه قرار نمی‌داد. البته این مطلب مربوط به اوایل جنگ است و به مرور، آموزش‌ها انجام شد و سلاح در اختیار رزمندگان قرار گرفت و همین‌طور ادامه یافت تا به امروز که کشور با اتکا به توانمندی‌های خود به تسلیحات نظامی بسیار خوبی دست یافته است.

دکتر مفتاح هم‌چنین گفت: از ویژگی‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس آن بود که آنان از تعلقات دنیایی فارغ بودند و هیچ‌گونه دل‌بستگی به دنیا نداشتند. امیرالمؤمنین(ع) در خطبه 107 نهج‌البلاغه خطاب به مردم کوفه می‌فرماید که اگر شما را در تابستان به جنگ فرمان دهم، می‌گویید هوا گرم است و بگذارید هوا خنک‌تر شود و اگر در سرما فرمان دهم، می‌گویید سرد است و بگذارید هوا ملایم‌تر شود، اما رزمندگان اسلام در سخت‌ترین شرایط آب‌وهوایی را تحمل می‌کردند.

این عضو هیئت علمی و ایثارگر دوران دفاع مقدس هم‌چنین گفت: تعبیری در قرآن کریم درباره غزوه تبوک هست که می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ». تعبیر آن است که در تحریک مؤمنان به جهاد می‌فرماید که چرا وقتی به شما گفته می‌شود که برای جهاد در راه خدا از جای‌تان حرکت کنید، روی زمین سنگینی می‌کنید؟ واقعا آن‌چه انسان از رزمندگان اسلام مشاهده می‌کرد، رها بودن از تعلقات بود و این بیان «ثاقلتم» را نمی‌توانستید در چهره آنان مشاهده کنید.

وی در پایان به نقل خاطره‌ای از شهادت نوجوان شانزده ساله در عملیات والفجر هشت پرداخت و گفت: این عملیات، همان عملیات معروف است که چندی پیش پیکر شهدای غواص با دست بسته آن عملیات، تفحص و با شکوه فراوان تشییع شدند. اخلاص این نوجوان بسیجی که به شهادت رسید و دیگر شهدا و رزمندگان درسی است برای ما تا هیچ‌گاه این جان بر کفان را فراموش نکنیم و هیچ‌گاه فراموش نکنیم و مبادا تعلقات دنیوی ما را زمین‌گیر کند و مشمول «ثاقلتم» شویم.

مطالب مشابه