جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:

مبانی انسان شناسی و تأثیر آن بر پذیرش ولایت تکوینی از دیدگاه امامیه و سلفیه

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو احمد حاتمی کن‌کبود با عنوان «مبانی انسان‌شناسی و تأثیر آن بر پذیرش ولایت تکوینی از دیدگاه امامیه و سلفیه»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان به عنوان استاد راهنما، دکتر علی‌ الله‌بداشتی به عنوان مشاور و دکتر رحمان بوالحسنی، دکتر محمد معینی‌فر و دکتر مرتضی شیرودی به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

بحث از مبانی انسان‌شناسی و بررسی قابلیت‌ها و جایگاه او در نظام هستی، ازجمله مهم‌ترین محورهای اساسی تفکر بشر بوده و مسلم است که نوع نگاه اشخاص و مکاتب به انسان، رفتارها و سبک زندگی آن‌ها را تشکیل داده و گاه حتی منجر به نزاع‌ها و درگیری‌هایی می‌شود که عمدتاً ریشه در همین موضوع دارد.

 از طرفی، با توجه به گسترش تفکر سلفی‌گری در جهان امروز و خصوصاً تقابل شدید آن با تفکر امامیه، بررسی دیدگاه امامیه و سلفیه در نوع نگاه به انسان و قابلیت‌های او در عالم هستی، از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا بسیاری از مباحثی مانند ولایت تکوینی و لوازم آن، که عدم پذیرش آن‌ها حتی موجب تکفیر معتقدین به این موضوع از طرف سلفیان شده است، ریشه در همین بحث دارد.

از این رو، در این رساله که با روی‌کرد توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شده است، پس از بررسی معنا و مفهوم هرکدام از واژگان اساسی که در عنوان رساله وجود دارند، مبانی شناخت حقیقت انسان و اوصاف ذاتی او از دیدگاه امامیه و سلفیه و نیز تأثیر آن مبانی بر پذیرش ولایت تکوینی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در نهایت نیز به این نتیجه رسیده است که ازجمله مهم‌ترین اختلافات امامیه و سلفیه در امور اعتقادی هم‌چون شفاعت، استغاثه، زیارت و توسل، ریشه در همین اختلاف مبانی آنان در باب انسان‌شناسی دارد و تفاوت دیدگاه ایشان در باب حقیقت انسان و ساحت‌های وجودی او موجب اختلاف در اعتقادات آن‌ها شده است.

مطالب مشابه