برنامه های بین المللی دانشگاه ادیان و مذاهب در تابستان، تشریح شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مهدی صالحی مدیر همکاری‌های علمی و بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب درباره برنامه‌های تابستان دانشگاه در حوزه بین‌الملل گفت: برگزاری همایش بین‌المللی مشترک دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه پادربورن آلمان یکی از برنامه‌های تابستان امسال است. این برنامه با موضوع ظرفیت‌های تقریبی در اسلام و مسیحیت در هفته اول تیرماه سال جاری به مدت سه روز با شرکت اساتید شیعه، سنی، کاتولیک و پروتستان از کشورهای مختلف در آلمان برگزار خواهد شد که شش نفر از طرف دانشگاه ادیان و مذاهب در این همایش شرکت خواهند کرد. لازم به ذکر است پیشنهاد برگزاری این همایش از طرف دانشگاه ادیان و مذاهب ارائه شده بود.

وی گفت: چهارمین کارگاه مشترک دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه پادربورن آلمان نیز با شرکت دوازده نفر از اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب، شهریور سال جاری به مدت ده روز در آلمان برگزار خواهد شد. هدف از این دوره تهیه درسنامه‌های الهیات مسیحی و شیعی است که به صورت قرارداد مشترک از دو سال قبل آغاز شده و تا دو سال دیگر ادامه خواهد داشت. لازم به ذکر است همکاری‌های دانشگاهی دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه پادربورن آلمان نزدیک به یک دهه سابقه دارد.

صالحی افزود: اولین دوره بین‌المللی کوتاه‌مدت اسلام اعتدالی در مقابل اسلام تکفیری نیز در راستای برنامه‌های کوتاه‌مدت دانشگاه ادیان و مذاهب به مدت یک هفته با شرکت اساتید و دانشجویان خارجی در مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این دوره، معرفی اسلام اعتدالی و نقد و معرفی اقلیت تکفیری است. این دوره به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

صالحی در ادامه گفت: نهمین دوره بین‌المللی کوتاه‌مدت شیعه‌شناسی نیز هم‌چون سال‌های گذشته در راستای برنامه‌های کوتاه‌مدت دانشگاه ادیان و مذاهب به مدت یک هفته با شرکت اساتید و پژوهشگران خارجی در هفته اول شهریورماه برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این دوره معرفی شیعه با نگاهی آکادمیک است و تم اصلی این دوره، تأاکید بر جایگاه حوزه و روحانیت در شیعه خواهد بود. مهدویت، امامت، جایگاه فتوا و تفکر سیاسی شیعه از مهم‌ترین موضوعات این دوره است.

مدیر همکاری‌های علمی و بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: دومین دوره کوتاه‌مدت بین‌المللی مطالعات زنان در اسلام و ایران نیز هم‌چون دوره قبل با شرکت اساتید و پژوهشگران خارجی در هفته اول شهریورماه برگزار می‌شود و مروری خواهد داشت به موضوع جایگاه زنان در اسلام و ایران. اسلام و فمنیسم، جنسیت در خطابات قرآنی، جایگاه زنان در سه قرن ابتدایی اسلام و نگاهی انتقادی به جایگاه زن و خانواده در اسناد بین‌المللی از مهم‌ترین موضوعات این دوره است.

صالحی در پایان گفت: اولین دوره بین‌المللی مطالعات ایران معاصر هم به عنوان اولین دوره مطالعاتی با موضوع ایران معاصر، به مدت ده روز در شهرهای تهران، قم، اصفهان و شیراز با شرکت اساتید و دانشجویان و پژوهشگران خارجی در مردادماه سال جاری برگزار می‌گردد. آشنایی با تاریخ، هنر، فرهنگ و سیاست در ایران از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این دوره به آن پرداخته خواهد شد.

مطالب مشابه