نشست علمی «روش و محتوا در دین پژوهی در آثار هیوستن اسمیت» برگزار شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، پنجمین نشست علمی از سلسله نشست‌های دین‌پژوهی دانشکده ادیان با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر باقر طالبی دارابی و ارائه دانشجو مطهره صمیمی با عنوان «روش و محتوا در دین‌پژوهی در آثار هیوستن اسمیت» برگزار شد.

در این نشست ابتدا دانشجو مطهره صمیمی به ارائه مطالب خود در خصوص فعالیت‌های دین‌پژوهانه هیوستن اسمیت به عنوان رساله دکتری خود پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: از مسائلی که در زمان اسمیت مطرح بود و وی نظریات مهم خود را در این باره مطرح کردند، ایده حکمت خالده بود. بر این اساس، همه ادیان یک حقیقت رازآلود دارند و همه ادیان یک موجود برتر دارند که این موجود برتر را گوهر مشترک ادیان معرفی می‌کنیم ولی مشکل این ادیان این است که این گوهر و بینش رازآلود در همه ادیان تبدیل به یک باور جزمی و سیستم اعتقادی می‌شود. این سیستم اعتقادی در بسیاری موارد ما را از رسیدن به خود آن گوهر اصلی بازمی‌دارد. برای همین ایده دین‌داری بدون دین مطرح شد که ما باید از دین‌های رسمی عبور کنیم و به دین‌داری بدون دین برسیم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین طالبی دارابی به ارائه نکاتی درباره موضوع نشست پرداختند. وی در بخشی از سخنان خود گفت: هیوستن اسمیت یک دین‌پژوه است و کسی در این تردیدی ندارد. یکی از روش‌های عمده اسمیت شروع بررسی دین‌پژوهانه دین از متون مقدس هر دین است. متون مقدس شاخصه اصلی هر دین است. چیزی که متن مقدس نداشته باشد اصولاً دین به حساب نمی‌آید. در ادیان جدید هم بر اساس وساطت روحی متونی را تهیه می‌کنند و بر اساس آن،‌ آموزه‌های خود را ترسیم می‌کنند.

در پایان این نشست، استادان و دانشجویان حاضر در نشست، سؤالات خود را مطرح کردند.

مطالب مشابه