گردشگران فرانسوی در دانشگاه ادیان و مذاهب

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ گردشگران فرانسوی پس از نشستی صمیمی با مسئولان، از دانشگاه ادیان و مذاهب بازدید کردند.

در این نشست صمیمی حجت‌الاسلام مصطفی جعفرطیاری قائم‌مقام دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان به معرفی دانشگاه ادیان و اهداف و برنامه‌های این مرکز علمی پرداخت و گفت: همان‌طور که در کشور فرانسه در کنار کلیساها و مراکز تربیت کشیش، دانشگاه‌هایی وجود دارد که به مطالعات و پژوهش‌های ادیانی می‌پردازند دانشگاه ادیان هم در کنار حوزه علمیه قم به مطالعات ادیان می‌پردازد و این مرکز علمی بر اساس گفتگوی بین‌الادیان و بین‌المذاهب تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: دانشگاه ادیان صرفا مرکزی علمی مخصوص ایرانیان، مسلمانان و شیعیان نیست بلکه به هر انسانی با هر ملیت، قومیت، دین و مذهبی تعلق دارد و افراد مختلف از سراسر دنیا می‌توانند در این دانشگاه تحصیلات خود را تکمیل کنند.

قائم‌مقام ریاست دانشگاه افزود: در دانشگاه ادیان و مذاهب نزدیک به سی و چهار رشته تدریس می‌شود به عنوان مثال در ادیان ابراهیمی: مسیحیت و یهودیت و در ادیان شرق زرتشت، بودیسم، هندوئیسم و هم‌چنین اسلام در هر دو مذهب شیعه و سنی با تمام فرقه‌های گوناگونی که دارند؛ در این دانشگاه و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دوره‌های آموزشی وجود دارد.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های دکتری به صورت حضوری و هم‌چنین به صورت پژوهش‌محور و نیز برگزاری دوره‌های کارشناسی ارشد حضوری و الکترونیک گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب آمادگی پذیرش دانشجو غیرحضوری از خارج از کشور را داشته و داوطلبان پس از طی مراحل قانونی پذیرش و پس از تصویب تز و پروپوزال می‌توانند استاد راهنما و مشاور خود را از کشور خود انتخاب کنند.

معاونت فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: بیشتر دانشجویان این دانشگاه را طلاب حوزه تشکیل می‌دهند هم‌چنین اساتید نیز کسانی هستند که مراتب بالای علمی را در حوزه و دانشگاه گذرانده‌اند و صد البته منحصر در هیات علمی ثابت دانشگاه نیستند  بلکه شامل دانشمندان حوزه علمیه قم، اندیشمندان اهل‌سنت در ایران، اساتید یهودی و مسیحی ایرانی و نیز اساتیدی از خارج می‌شود.

حجت‌الاسلام مصطفی جعفرطیاری با یادی از سفر گذشته خود به فرانسه و دیدار و نشست با رئیس شورای کاردینال‌ها و همچنین دیگر اندیشمندان دینی و دانشگاهی در دانشگاه سوربون؛ در توضیح ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب با دیگر دانشگاه‌های بین‌المللی گفت: این دانشگاه تا کنون میزبان بیش از سی نفر از سفیران کشورهای مختلف از جمله سفیر کشور فرانسه بوده است و تا امروز ده‌ها گروه علمی، دانشگاهی و مذهبی از سراسر دنیا به این دانشگاه سفر کرده‌ و با اساتید و دانشجویان این دانشگاه به مذاکره و مباحثه علمی پرداخته‌اند.

وی افزود: طبق توافق‌نامه‌های متعدد بین دانشگاه ادیان و مذاهب با برخی از دانشگاه‌های برجسته خارجی، برنامه‌هایی تنظیم شده است که طی آن اساتید و دانشجویان این دانشگاه با سفر به خارج از کشور با اساتید و دانشجویان منتخب در کشور مقصد به بحث و گفتگوی علمی می‌پردازند و بازگشت این دیدارها نیز در ایران انجام می‌گیرد، نتیجه کار نیز به صورت مقالات و کتاب‌هایی تهیه و منتشر می‌شود.

جعفرطیاری در ادامه به اشتراکات و نزدیکی‌های فرهنگی و عاطفی دو ملت ایران و فرانسه اشاره کرده و گفت: ملت‌های این دو کشور می‌توانند در این شرایط خاص جهانی نقش ویژه ای در ایجاد صلح و آرامش بیشتر در کل دنیا داشته باشند در جهانی که نیاز به صلح، امنیت و آرامش بیش از پیش احساس می‌شود.

وی با تاکید بر روحیه صلح‌طلبی ایرانیان که ناشی از دو وجهه ملیت و مذهب آنان است از مهمانان فرانسوی خواست دربازگشت به کشور خود این کشور و ملت مهربانش را همانگونه که دیده‌اند برای نزدیکان و هم‌میهنان خود توصیف کنند. در پایان این نشست صمیمی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری به سوالات مهمانان پاسخ داد.

مطالب مشابه