هفتمین دوره بین المللی شیعه شناسی برگزارشد

تاریخ انتشار:

به‌گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، مدیریت بین‌الملل دانشگاه هر ساله در دو نوبت با ارسال فراخوانی مبنی بر برگزاری دوره بین‌المللی تخصصی شیعه‌شناسی از پژوهشگران داوطلب برای حضور در این دوره ثبت‌نام می‌کند.

این دوره کوتاه و فشرده که همواره با حضور مدرسان و اساتید برجسته دانشگاه ادیان و اساتید مدعو به زبان انگلیسی برگزار می‌شود در روزهای گذشته با حضور داوطلبانی از شش کشور از روز پنج شنبه 31 مرداد تا عصر روز جمعه نهم شهریور برگزار گردید.

این دوره که از سال 1394 هر شش ماه یکبار و در ماه های شهریور و اسفند برگزار می‌شود، در دوره هفتم میزبان اساتید، پژوهشگران و دانشجویانی از شش کشور شامل آلمان، استرالیا، اتریش، هند، ایتالیا و صربستان بود.

شرکت‌کنندگان در این دوره بین‌المللی با مهم‌ترین سرفصل‌های تاریخی و اعتقادی تشیع ازجمله تاریخ شکل‌گیری، پیدایش و فرق تشیع، تشیع و ایران معاصر،‌ منابع تفکر شیعی، دکترین مهدویت، امامت، آیین‌های عزاداری و سرور، ادعیه و زیارات، اخلاق شیعی، اندیشه سیاسی تشیع،‌ اجتهاد و فتوا، و نیز تشیع و زنان آشنایی یافتند.

در این دوره اساتید حوزه و دانشگاه ازجمله سیدحسن اسلامی اردکانی،‌ حمیدرضا شریعتمداری، محمد سمیعی، نعمیه پورمحمدی و مهدی رضازاده به ارائه سخنرانی در موضوعات فوق پرداختند.

همچنین در این دوره علاوه بر میهمانان خارجی، دانشجویان و پژوهشگرانی از داخل کشور نیز حضور داشتند تا شرکت کنندگان خارجی و دانشجویان ایرانی درباره موضوع تشیع به گفت‌وگو با یکدیگر بپردازند.   

شرکت‌کنندگان در هفتمین دوره بین‌المللی شیعه شناسی ضمن شرکت در کلاس‌های نظری آموزشی، عصر هر روز و نیز سه روز پایانی این دوره را به گردشگری فرهنگی در شهرهای قم، اصفهان، کاشان، تهران و نیز روستای ابیانه پرداختند تا از نزدیک در جریان فضای فرهنگی و اجتماعی کشور قرار گیرند.

شرکت کنندگان با دیدار از اماکن مذهبی و تاریخی مربوط به تشیع و نیز اقلیت‌های مذهبی، فضای مسالمت‌آمیز همزیستی پیروان ادیان و مذاهب ایرانی را از نزدیک تجربه می‌کنند.

گفتنی است سه روز ابتدایی این دوره با مشارکت دانشگاه الزهرا در محل این دانشگاه در تهران برگزار شد.

 

 

مطالب مشابه