با سخنرانی دکتر گونتر از آلمان؛

نشست علمی «رابطه دین و خشونت» برگزار شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر گونتر استاد دانشگاه فرایبورگ آلمان در نشستی علمی با عنوان «رابطه دین و خشونت»، سخنان خود را در پنج محور «وضعیت کنونی مبحث»، «نگاهی به تاریخ درگیری‌ها با مؤلفه دینی»، «درگیری‌های خشونت‌بار در عصر امروز با تأثیر مؤلفه دینی»، «دین و خشونت و این‌که چرا دین برای اهداف خشونت‌های سیاسی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد» و «آیا دین می‌تواند راهبر سیاست باشد و تحت چه شرایطی» مطرح کرد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: این که ادیان یا یک دین خاص می‌تواند منشأ خشونت باشد امروزه میان سیاستمداران و فلاسفه و ر وزنامه‌نگاران وجود دارد و حامیان سکولار امروزه در غرب روی دین فشار می‌آورند و معتقدند که سکولاریسم، بهترین شکل برای حکومت است.

دکتر گونتر هم‌چنین افزود: در غرب وقتی بحث از دین مسیحیت می‌شود،‌ بیشتر تاریخ قرون وسطی را بررسی می‌کنند که به خاطر جنگ‌های سی ساله بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها دوران سیاهی را پشت سر گذاشت. در دوره‌های بعد از قرون وسطی، عامل درگیری مذاهب، منافع سیاسی طرفین بود. در دوره معاصر دین اسلام را منشأ خشونت در دوران کنونی می‌دانند.

دکتر گونتر در ادامه نشست به سؤالات استادان و دانشجویان حاضر در نشست پاسخ گفت.

گفتنی است دکتر هانس کریستین گونتر استاد ادبیات یونانی کلاسیک و فلسفه دانشگاه فرایبورگ آلمان است.

این نشست علمی روز چهارشنبه ششم تیرماه 1397 با حضور استادان و دانشجویان علاقه‌مند در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

مطالب مشابه