با سخنرانی آیت‌الله طه محمدی برگزار شد:

نشست علمی «مقام عرفانی انسان کامل مبتنی بر معارف اهل بیت(ع)»

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، آیت‌الله طی محمدی امام جمعه شهر همدان و نماینده ولی‌فقیه در استان همدان در نشست علمی «مقام عرفانی انسان کامل مبتنی بر معارف اهل‌بیت(ع)» گفت: جوامع روایی درباره عرفان و معرفت‌الله احادیث فراوانی هست و از این‌ها استفاده می‌شود که معرفت‌الله امری قابل تشکیک است یعنی درجات پایین، متوسط و بالاتر دارد. آن‌چه اقتضای عموم مردم باشد، این رده‌های پایین نیست، بلکه رده‌های بالا است.

وی درباره سازوکار رسیدن به مراتب عرفانی گفت: با نقل روایتی گفت: کسانی که به عرفان حقیقی رسیده‌اند، دهان‌شان بسته است. مرحوم کشمیری در این شهر سخن نمی‌گفت. عرفا از طعام مازاد بر نیاز نیز دوری می‌کنند و تمام وجودشان را وقف روزه و نماز می‌کنند.

وی افزود: اولیای الهی دهان‌شان را قفل می‌کردند. تکثیر کلام، آفت‌زا است. امام(ره) درباره آخوند ملاحسینقلی همدانی می‌گفتند که شبهه عصمت در مورد ایشان هست. تمریج قلوب یعنی دل انسان در همه‌جا بی‌جهت پرسه بزند. در حدیث دیگر هست که اگر عرفان کسی عرفان صحیحی باشد، آن‌قدر این انسان مقرب درگاه الهی باشد، اگر دعا کند کوه جابه‌جا شود، ممکن است.

خداوند انسان را برای کمال آفریده است با این تفاوت که کمال انسان نامحدود است اما کمال دیگر موجودات محدود است. انسان برای عبودیت آفریده شده است اما بدون معرفت صحیح، عبادت تحقق نمی‌یابد. جاهل آن‌مقدار که فساد می‌کند بیش از آن است که اصلاح می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان گفت: علم حجاب اکبر است. در این راستا اگر کسی از این پیچ و خم یعنی هفتاد هزار حجاب ظلمانی و نورانی بین انسان و خداوند وجود دارد، بگذرد به مقام ولایت می‌رسد. ملا حسینقلی چهارصد ولی تربیت کرد. ولی غیر از فقیه است. ممکن است کسی به اوج مقام فقاهت برسد ولی این که در نوامیس خلقت بتواند دخل و تصرف کند چیز دیگری است. انسان وقتی به مقام ولایت رسید،‌ در تمام ناموس خلقت می‌تواند دخل و تصرف کند و آن‌چنان که خدا می‌فرماید کن فیکون، این انسان هم می‌تواند بگوید.

وی هم‌چنین گفت: محیی‌الدین عربی می گوید اگر امر دایر شود که ولایت را به کسی بدهند،‌ کسی که جامع بین عرفان عملی و نظری است به او می‌دهند، مانند امام خمینی(ره).

آیت‌الله طه محمدی در پایان به سؤالات حاضران پاسخ داد.

نشست علمی «مقام عرفانی انسان کامل مبتنی بر معارف اهل‌بیت(ع)» روز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 در سالن شهید بهشتی برگزار شد.

مطالب مشابه