سفیر واتیکان بیان کرد؛

متأسفانه برخی مواقع نسبت‌های ناروایی از دین، توسط برخی گروه‌های رادیکال ارائه می‌شود

تاریخ انتشار:

جمهوری اسلامی ایران باسابقه طولانی‌مدت خویش ارتباط مستمری با جامعه مسیحیان و سریر مقدس در واتیکان داشته است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، سفیر واتیکان در ایران «اسقف اعظم آند ژی یوزوویچ» با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب در دیدار و گفت‌وگو با رئیس دانشگاه حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب درزمینهٔ ایجاد روابط برادرانه عمیق مبتنی بر همگرایی و تلاش برای تقویت روابط ادیان تاکید کرد.

وی همچنین در سخنرانی خود در سالن صدر دانشگاه به همزیستی میان انسان‌ها با عنوان «سریر مقدس و جهان امروز» اشاره داشت و گفت ارتباط ۷۰ ساله میان جمهوری اسلامی ایران با واتیکان و تعاملات گسترده ای که با عنوان گفتگوی اسلام و مسیحیت انجام گرفته است، آینده مطئمن و ایمنی را برای این تعاملات در پی خواهد داشت.

اسقف اعظم آند ژی یوزوویچ افزود: دیدار پاپ فرانسیس و آیت‌الله سیستانی هیچ‌گاه از یاد ما و سریر مقدس پاک نخواهد شد. همچنین یکی از نکات بسیار مهمی که آند ژی یوزوویچ در ابتدای سخنرانی بدان اشاره کرد دیدار تاریخی پاپ فرانسیس و آیت‌الله‌العظمی سیستانی در عراق بود، وی در این خصوص گفت: ملاقاتی که بدون پروتکل و تشریفات مرسوم در بیت معظم له انجام گرفت و گفتگوها و مطالب بسیار خوب و سازنده‌ای که در جریان این سفر و گفتگو رغم خورد، از هر حیثی به‌یادماندنی و شگفت‌انگیز بود. به‌طوری‌که در سال گذشته به میمنت گرامیداشت سالگرد گفتگوی تاریخی واکنش پاپ فرانسیس را به همراه داشت تا ایشان با ارسال نامه‌ای یاد و خاطره گفتگوی میان جهان اسلام و مسیحیت را زنده نگه دارد.

وی همچنین اشاره داشت: ملاقات رئیس‌جمهورهای ایران با پاپ و رهبران پیشین کلیسای کاتولیک مایه مباهات است. سفیر واتیکان در ایران با اشاره به تاریخ روابط میان ایران و واتیکان عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران باسابقه طولانی‌مدت خویش ارتباط مستمری با جامعه مسیحیان و سریر مقدس در واتیکان داشته است. ارتباط و تعاملی که همواره از جانب رئیس‌جمهورهای مختلف دولت ایران پیگیری و حاصل‌شده است و این دیدارها نمونه‌هایی از تمایل همیشگی جمهوری اسلامی در حفظ تعامل و همبستگی میان جهان اسلام و مسیحیت است. اما نکته مهمی که وجود دارد رابطه ۷۰ ساله میان ایران و واتیکان است که همواره دارای فراز و نشیب بوده است و کماکان ما امیدواریم این تعاملات روبه‌پیشرفت و ترقی باشد.

اسقف اعظم آند ژی یوزوویچ به کنفرانس ابوظبی اشاره کرد و گفت: این کنفرانس رویدادی چند فرهنگی میان اسلام و مسیحیت پدید آورد. نکته دیگری که در این جلسه حائز اهمیت بود، اشاره سفیر واتیکان به «کتفرانس جهانی برادری و انسانی» و دیدار تاریخی پاپ فرانسیس با شیخ الازهر در ابوظبی بود. ملاقات ارزشمند پاپ فرانسیس در این رویداد چند فرهنگی که حاصل آن عقد مرامنامه انسانی و هماهنگی مضاعف جهان اسلام و مسیحیت به‌منظور تقویت ارزش‌های صلح و ترویج فرهنگ گفتگو، تسامح، همزیستی میان ملت‌های مختلف، حفظ انسان از خشونت، افراط، فقر و بیماری است.

سفیر واتیکان در انتهای سخنان خود گفت: ارتباطی میان تروریست و دین وجود ندارد. وی با اشاره به جملات و نقل و قول‌های معروفی از رهبران گذشته کلیسای کاتولیک، خاطرنشان کرد: تمام پاپ‌های سابق و رهبران کلیسای کاتولیک در این عبارات متفق‌القول هستند که دین باید در خدمت برادری، برابری و انسانیت باشد و ارتباطی میان تروریست و دین وجود ندارد اما متأسفانه برخی مواقع نسبت‌ها و قرائت‌های ناروایی از دین توسط برخی گروه‌های رادیکال و افراطی ارائه می‌شود که ارتباطی با دین ندارد.

در این جلسه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر محمد مهدی تسخیری، دکتر محمد مسجد جامعی، دکتر وحید سهرابی فر و جمعی از اساتید و فرهیختگان دانشگاهی «اسقف اعظم آند ژی یوزوویچ» را همراهی کردند.

مطالب مشابه