همه آنچه درباره چت جی پی تی ChatGPT باید بدانیم

تاریخ انتشار:

چت جی پی تی Chat GPT نوعی چت‌بات (Chatbot) است که بر مبنای هوش مصنوعی عمل کرده و می‌تواند پاسخگوی هر سوالی باشد.

به گزارش دانشکده رسانه و ارتباطات؛ از ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ که چت جی‌پی‌تی رونمایی شد به سرعت بیش از یک میلیون نفر برای استفاده از آن ثبت‌نام کردند.

چت جی‌پی‌تی، یک جعبه گپ‌وگفت برای کاربران با هوش مصنوعی است که کاربر، هرگونه پرسشی دارد در آنجا از مغز مصنوعی می‌پرسد و پاسخ می‌گیرد.

این مغز مصنوعی زبان انسان را می‌فهمد. اگر از او بخواهیم، برای ما قصه می‌گوید، رزومه می‌نویسد، جوک می‌گوید، مقاله می‌نویسد و محتوای کتاب‌ها را خلاصه می‌کند.

به او بگویید که در یخچال شما چه مواد غذایی باقی مانده و این هوش مصنوعی بهترین دستور غذای ممکن با این مواد محدود را برای شما تایپ می‌کند. به او بگویید که برای تکالیف مدرسه یا دانشگاه شما مقاله‌ای تحقیقاتی بنویسد، و می‌نویسد. شعر هم می‌گوید، نمایشنامه هم می‌نویسد.

عملکرد این مغز مصنوعی به حدی خوب است که ظرف ۵ روز یک میلیون نفر در آن وب‌سایت ثبت‌نام کرده و با جعبه چت آن شروع به کار کردند. برای مقایسه، رسیدن به مرز یک میلیون کاربر برای فیس‌بوک و اینستاگرام چندین ماه طول کشید و برای نت‌فلیکس سه سال و نیم به درازا انجامید.
چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) نام این مغز مصنوعی، یعنی رباتِ گپ آن‌لاین است و شرکت ایجادکننده آن اوپن‌اِی‌آی (OpenAI) نام دارد.

اوپن‌اِی‌آی یک پژوهشکده مستقل است که توسط ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان، به همراه سم آلتمن تأسیس شده و این پژوهشکده، ربات هوشمند خود یعنی چت‌جی‌پی‌تی را در آخرین روز ماه نوامبر ۲۰۲۲ (نهم دی امسال) در وب‌سایت خود در دسترس عموم قرار داد.

چت‌جی‌پی‌تی برای نوشتن جواب‌های خود، از اطلاعات کتاب‌های بی‌شماری استفاده می‌کند که به‌صورت اسکن‌شده در اختیارش گذاشته شده، این ربات آن‌لاین، اطلاعات وب‌سایت‌های بسیاری را نیز کنار هم گذاشته و با اطلاعات کتاب‌ها مقایسه کرده و پاسخ شما را می‌دهد.

شما می‌توانید از او بخواهید که پاسخش را در ۲۰ کلمه، ۵۰۰ کلمه، در حد سطح فهم کودک پنج‌ساله یا یک فرد ۲۰ساله یا فهرست‌وار بدهد. می‌توانید از او بخواهید که جوابش را در سبک داستان وسترن یا ادبیات کلاسیک بنویسد، و می‌نویسد.

چت‌جی‌پی‌تی اما فعلا در نسخه کنونی، اطلاعات اینترنتی را تا سال ۲۰۲۱ بررسی می‌کند و هنوز نمی‌توان از او اخبار جدیدی خواست یا موضوعات روز را تقاضا کرد. آزمودن توانایی‌های چت‌جی‌پی‌تی نشان می‌دهد که در حال حاضر بیشتر توان آن در حوزه زبان انگلیسی متمرکز شده و برای نمونه قابلیت‌های فارسی‌نویسی آن هنوز در سطح ابتدایی است.

اما این تازه آغاز راه است. در حال حاضر نسخه مورد استفاده چت‌جی‌پی‌تی، نسخه چت‌جی‌پی‌تی-۳ است که برای فراهم کردن پاسخ‌های خود از ۱۷۵ میلیارد پارامتر استفاده می‌کند.

نسخه بعدی که قرار است تا اواخر سال جاری میلادی در دستان ما قرار گیرد، به یک تریلیون پارامتر دسترسی خواهد داشت. چنین جهشی به این معنی است که کیفیت مقاله‌ها و متونی که آن ربات خواهد نوشت به مراتب بهتر و دقیق‌تر خواهد بود و زبان‌های مختلف، از جمله فارسی را نیز پوشش خواهد داد. نسخه‌های بعدی همچنین قرار است برای سنجیدن بهترین پاسخ‌ها، تمامی محتوای اینترنت را در دسترس داشته و کاملا به‌روز باشند.

چه قرار است بر سر شغل‌های ما بیاید؟

این درجه از توانایی که از حدود دو ماه پیش از هوش مصنوعی به منصه ظهور درآمده، نگرانی گسترده‌ای در زمینه آینده و امنیت شغلی در بین کاربران پیش آورده است.

حال که مغز مصنوعی آنلاین می‌تواند ظرف چند دقیقه نمایش‌نامه و فیلم‌نامه بنویسد، استراتژی بازاریابی و کتاب آشپزی و راهنمای مسافرتی تهیه کند و بهتر از آموزگاران مدارس و دانشگاه‌ها جزوه تهیه کرده و درس بدهد، دیگر برای انسان‌ها چه آینده‌ای باقی می‌ماند؟

برای رسیدن به تصویری واضح از تاثیر این تحول جدید بر امنیت شغلی افراد جامعه هنوز زود است اما در برخی موارد تحلیلگران به‌نوعی اجماع رسیده‌اند، برای نمونه در مورد دشواری‌های پیش رو برای برنامه‌نویسان رایانه.

چت‌جی‌پی‌تی، حتی در شکل فعلی خود، نه تنها متن‌نویسی، بلکه کدنویسی کامپیوتری را نیز بلد است و شما می‌توانید به وب‌سایت آن مراجعه کرده هرگونه برنامه کامپیوتری را از او درخواست کرده و ظرف یک یا چند دقیقه نتیجه را برداشت کنید. تحلیلگران می‌گویند به این خاطر، آینده شغلی برنامه‌نویسان رایانه‌ای چشم‌انداز خوبی نشان نمی‌دهد.

در مورد نویسندگان و هنرمندان هم دورنمای کاری، چندان خوب نیست.

اما برنامه‌ای مانند چت جی پی تی چه نوع ذهنی دارد؟ هنگام تعامل با این سیستم‌ها زمان زیادی به طول نمی‌انجامد که وارد مکالمه‌ای شوید که باعث ناراحتی شما می‌شود. شاید لحظه‌ای از انسانیت غیرعادی آن غافلگیر شده باشید یا از پیچیدگی یک پاسخ شگفت‌زده شوید. با وجود این اکنون می‌دانیم که این شاهکار‌ها در واقع چگونه انجام می‌شوند. می‌توانیم این برداشت‌ها را تعدیل کنیم.

سیستمی مانند چت جی‌پی‌تی، ایجاد نمی‌کند بلکه تقلید می‌کند. چت جی‌پی‌تی متنی را کپی می‌کند، دستکاری می‌کند و متنی را که در اصل توسط هوش انسانی نوشته شده بود کپی می‌کند و به هم می‌چسباند تا چیزی را تولید کند که به نظر می‌رسد یک شخص واقعی درباره آن موضوع صحبت می‌کند.

چت جی‌پی‌تی هیچ تصور واقعی درخصوص چیزی که درباره آن صحبت می‌کند، ندارد. چت جی‌پی تی هیچ خاطره‌ای از مکالمات گذشته را حفظ نمی‌کند، تنها واژگان را یک به یک در پاسخ به هر ورودی بیان می‌کند و دقیقا همان قوانین را برای هر عمل مکانیکی تولید دستوری به کار می‌گیرد صرف نظر از این که آن کلمه بخشی از توصیف تعمیر یک دستگاه باشد یا یک شوخی در یک نمایش نامه کمدی.

در مجموع، این مشاهدات خبر خوبی برای کسانی است که می‌ترسند هوش‌مصنوعی شکلی فوق هوشمند را به خود بگیرد و تبدیل به تهدیدی رو به پیشرفت شود یا این‌که ممکن است روزی به زودی به‌طور تصادفی یک موجود خودآگاه را در یک رایانه به دام بیندازیم، اما حتی اگر فرض کنیم که چنین سیستمی ظهور خواهد کرد به شکل مدل‌های زبان بزرگ نخواهد بود. با وجود این، حتی اگر چت جی‌پی‌تی هوشمند نباشد آیا باز هم نمی‌تواند شغل‌مان را از ما بگیرد؟ درک تازه‌مان از نحوه عملکرد این برنامه‌ها هم می‌تواند به ما در مقابله با این ترس کمک کند.

بر اساس آن چه تاکنون آموخته ایم عملکرد چت جی‌پی‌تی به نظر می‌رسد کم و بیش محدود به نوشتن درباره ترکیبی از موضوعات شناخته شده با استفاده از ترکیبی از سبک‌های شناخته شده است جایی که «شناخته» به این معنی است که برنامه به اندازه کافی در طول مدت زمان با موضوع یا سبک خاصی مواجه شده است.

اگرچه برنامه می‌تواند از طریق آموزش، نمونه‌های جالب توجهی را ایجاد کند، اما بعید است که این فناوری در شکل فعلی خود به طور قابل توجهی بازار کار را مختل کند. علاوه بر این، این برنامه‌ها از بحران اعتماد رنج می‌برند: برای تولید متنی طراحی شده‌اند که درست به نظر می‌رسد، اما توانایی محدودی دارند برای تشخیص درستی آن چه می‌گویند. در نتیجه، احتمالا اکثر کارفرمایان در برون سپاری مشاغل به یک افسانه‌گر پشیمان تردید خواهند کرد.

مطالب مشابه