معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌ جمهور:

مهم‌ترین اولویت علمی و فناوری کشور هوش مصنوعی است

تاریخ انتشار:

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: مهم‌ترین اولویت علمی، فناوری و اقتصادی در کشور به طور حتم هوش مصنوعی است.

به گزارش دانشکده علوم اجتماعی،ارتباطات و رسانه،به نقل از ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی روز پنجشنبه در آیین افتتاح رویداد تبادل فناوری اطلاعات در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی در قم گفت: موضوع تولید علم تجربی تاریخ و روش مندی‌هایی دارد و بر مبنای مشاهده بوده است و در نهایت بشر به دانش و آگاهی دست یافته و سپس با بینش زندگی خود را طراحی کرده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌ جمهور بیان کرد: با توجه به پیشرفت فناوری‌ها در ۱۰۰ سال اخیر دو اتفاق در مشاهده ورزی ما در علوم تجربی رخ داد و از این رو تعداد و حجم داده‌های زندگی ما و تولید داده‌ها زیاد شد و نیز ابزار‌های ذخیره سازی اطلاعات قوی شد.

او افزود: بشری که برای بدست آوردن علم زحمت زیادی با مشاهده گری انجام می‌داد اکنون با حجم عظیمی از اطلاعات مواجه شد و این موضوع زمینه ساز این شد که از دست بشر بر نمی‌آید که به این اطلاعات عظیم ورود کند و ابزار ماشین در کاوش این دیتا‌ها به کمک بشر آمد و ابزار ماشین با فهم در عملکرد مغز انسان است تلفیق شد و در نهایت به ابزار هوش مصنوعی رسیدیم.

دهقانی فیروزآبادی افزود: هوش مصنوعی با مدد داده‌های عظیم و ذخیره ساز‌های بزرگ و الگوریتم‌های مغز به ابزار تولیدکننده تبدیل شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌ جمهور گفت: فناوری این ویژگی را دارد که انسان را در برونش تقویت و در درون ضعیف می‌کند و در این راستا تکنولوژی ماشین آلات را ایجاد کرد، اما قوای بدنی انسان‌ها ضعیف شد.

او بیان کرد: هوش مصنوعی تولیدکننده است و فکر می‌کند و در کمتر از پنج سال آینده حتی طراحی‌های تکنولوژی را هوش مصنوعی انجام خواهد داد. طراحی بسیاری از تجهیزات را هوش مصنوعی انجام می‌دهد.

معاون رئیس جمهور گفت: این که حوزه به این فکر افتاده است که فقاهت و اجتهاد را بخشی با هوش مصنوعی انجام دهد بدان معناست که پنج تا ۱۰ سال آینده را می‌بیند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور افزود: بشر با هوش مصنوعی توان فکری و ذهنی را توام با توان جسمی و اجتماعی از دست داد و اگر صرفا استفاده کننده هوش مصنوعی باشیم در ۱۰ سال آینده به مصرف کننده صرف تبدیل می‌شویم.

دهقانی فیروزآبادی آبادی افزود: در همه دنیا و در کشور ما به شکل ویژه به هوش مصنوعی به عنوان یک تهدید نگاه می‌کنند که چگونه جلوی آن را گرفته و کنترلش کنیم و، چون آن را نمی‌شناختیم مقهور آن شدیم.

او ادامه داد: اگر به هوش مصنوعی به عنوان تهدید نگاه کنیم این اتفاق بد به شکل شدیدتری برای ما خواهد افتاد و باید با آینده شناسی دقیق از هوش مصنوعی به عنوان فرصت نگاه کنیم که فرصت تغییر قدرت‌ها بوجود می‌آید و فرصت جبران تمام عقب افتادگی علمی است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: بزرگ‌ترین مزیت در هوش مصنوعی داشتن نیروی انسانی توانمند در کشور است که خیل عظیمی از جوانان تحصیل کرده داشته و از نظر توان علمی نسبت به دنیا برتری داریم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در مسیر ایجاد چند هاب فناوری با مرکزیت بخش خصوصی و خیران قرار داریم و راه اندازی هاب‌های فناوری هوش مصنوعی همکاری اساتید حوزه را در شاخه‌های علوم دینی می‌طلبد.

مطالب مشابه