در دانشکده رسانه و ارتباطات انجام شد؛

دفاع از پایان نامه با موضوع مسائل اخلاق حرفه‌ای بانوان خبرنگار از نظر کارشناسان

تاریخ انتشار:

جلسه دفاع از پایان نامه با موضوع مسائل اخلاق حرفه‌ای بانوان خبرنگار از نظر کارشناسان با حضور اساتید راهنما و مشاور برگزار شد.

به گزارش دانشکده رسانه و ارتباطات ، دانشجو ایمن السادات موسوی نژاد نائینی از پایان نامه  خود با موضوع مسائل اخلاق حرفه‌ای بانوان خبرنگار از نظر کارشناسان دفاع کرد.

 اين دانشجوی ارشد مدیریت رسانه  اين پایان نامه  را با راهنمايی دکتر سید مرتضی اسمعیلی طباء و مشاوره دکتر محمدحسین کشکولی تاليف كرده و با كسب نمره ۱۹/۵ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد شده است.

چیکده و روش تحقیق این پایان نامه به این شرح است:

بانوان خبرنگار در انجام وظایف حرفه‌ای خود با مسائل مختلفی روبرو هستند که می‌تواند بر عملکرد آنان اثر گذار باشد از جمله این مسائل که بررسی آن می‌تواند در بهبود عملکرد بانوان خبرنگار آثار مثبتی داشته باشد مسائل مرتبط با اخلاق حرفه‌ای این قشر از اهالی رسانه است.

بانوان خبرنگار به عنوان یکی از ارکان رسانه در حوزه اخلاق به ویژه اخلاق اسلامی باید پایبند به اصولی باشند تا خود و تولیداتشان از آسیب‌ها مصون بمانند.

اگر بانوان خبرنگار در ارائه اخبار به اخلاق حرفه‌ای قائل نباشند بی تردید مقبولیت و مشروعیت خبر در بین مخاطبان عام و خاص به خطر خواهد افتاد.

به جاست بانوان خبرنگار خود را ملزم به رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای نمایند تا اعتماد مخاطب و ارتقای اعتبار رسانه‌ای به همراه داشته باشد. بر همین اساس برای پیگیری مسائل اخلاق حرفه‌ای بانوان خبرنگار استفاده از نظرات کارشناسان ذی ربط و استفاده از منابع اخلاقی و تطابق با حرفه خبرنگاری ضروری است تا بانوان خبرنگار و مسئولان رسانه بتوانند بر اساس آن عمل کنند. این پژوهش به مسائل اخلاق حرفه‌ای بانوان خبرنگار از نظر کارشناسان می‌پردازد تا چراغ راهی برای افزایش کیفیت اخلاق حرفه‌ای بانوان خبرنگار و تولیدات رسانه‌ای آن‌ها باشد.

این پژوهش با هدف بررسی و کنکاش مسائل اخلاق حرفه‌ای بانوان خبرنگار و شناخت عوامل موثر بر آن انجام شده است که برای این منظور، یک مطالعه کیفی از طریق انجام مصاحبه عمیق با ۱۵ نفر از خبرگان مرتبط با موضوع از جمله اساتید علم ارتباطات و رسانه، مدیران مرتبط رسانه‌ای و اساتید حوزه دین و اخلاق در حوزه‌های مدیریتی و سازمانی، رسانه‌ای و اخلاقی انجام شد و سپس مقوله‌های مربوطه از پاسخ‌های خبرگان استخراج و تحلیل مضمون شدند؛ بر اساس یافته‌های این پژوهش مسائل اخلاق حرفه‌ای بانوان خبرنگار در سه حوزه مسائل مدیریتی، ارتباطاتی و اخلاقی تقسیم بندی می‌شود که در بعد مدیریتی مسائل اخلاق حرفه‌ای ناشی از سازمان و قوانین و مقررات، محیط و موضوع خبر، آموزش، جنسیت، شاخصه‌های اخلاق حرفه‌ای بانوان خبرنگار مطرح می‌شود که مدیران رسانه و سازمان می‌بایست به اقتضائات جنسیتی بانوان خبرنگار در محیط کار توجه داشته باشند و ضمن حمایت حقوقی از آنان نسبت به آموزش‌های خاص خبرنگاران زن از جمله آموزش‌های اخلاق حرفه‌ای اهتمام داشته باشند. در حوزه ارتباطات لازم است که در جامعه و خانواده به نقش‌های گوناگون و همزمان خبرنگاران زن مانند: همسری، مادری و وظایف شغلی توجه شود و خانواده‌های این خبرنگاران هم باید نسبت به اقتضائات خاص شغل خبرنگاری توجیه شوند، همچنین لازم است بانوان خبرنگار در خصوص عرف‌های حاکم بر جامعه مطلع باشند در ارائه راهکار در این بخش می‌توانند نقش آفرین باشند و در بعد اخلاقی رذیلت ها، فضیلت‌ها و اعتقادات دینی مطرح می‌شود که در هر یک از مقولات سبب رعایت بهتر اخلاق حرفه‌ای از سوی بانوان خبرنگار می‌شود.

مطالب مشابه