در جلسه دفاع از پایان‌نامه انجام شد؛

بررسی روش‌های اقناعی در صفحات اینستاگرام مراکز زیبایی عراق

تاریخ انتشار:

جلسه دفاع از پایان نامه با موضوع «بررسی روش‌های اقناعی در صفحات اینستاگرام مراکز زیبایی عراق »با حضور اساتید داور و راهنما برگزار شد.

به گزارش دانشکده علوم اجتماعی،ارتباطات و رسانه، علی عبدالرضا شکاره المالکی، دانشجوی عراقی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی  از پایان‌نامه خود با موضوع «بررسی روش‌های اقناعی در صفحات اینستاگرام مراکز زیبایی عراق» که آن را با راهنمایی دکتر مجید مبینی مقدس تالیف کرده است با کسب نمره عالی دفاع کرد.

دکتر محمدمهدی فتوره‌چی ،استاد داور این پایان نامه گفت: این پایان‌نامه از معدود مطالعاتی بود که این دانشجوی عراقی به بخوبی با کمترین نقصی از عهده‌اش بر آمد و تحسین ویژه بنده به عنوان داور را به همراه داشت.شایسته است تحقیق مشابهی هم از سوی دانشجویان ایرانی با این موضوع انجام گیرد.

علی عبدالرضا شکاره المالکی، دانشجوی عراقی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی در توضیح نگارش پایان نامه خود گفت:مطالعه با هدف درک تکنیک‌های اقناعی که در رسانه‌های اجتماعی به کار گرفته می‌شود و با تمرکز بر محتوای منتشر شده توسط مراکز زیبایی در اینستاگرام انجام گردید.

وی ادامه داد:هدف این مطالعه شناسایی روش‌های اقناعی، از لحاظ منطقی و هم از لحاظ احساسی، در تبلیغات بود. به این منظور، به این سؤال پاسخ داده شد: چه تکنیک‌های اقناعی در اینستاگرام، به ویژه درباره‌ی محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط مراکز زیبایی بغداد، به کار گرفته می‌شود؟ این مطالعه در حوزه‌ی پژوهش‌های توصیفی قرار داشته و به روش کیفی با استفاده از تحلیل محتوا و شیوه‌ی مشاهده انجام شده است.

شکاره المالکی با بیان اینکه نمونه مورد مطالعه شامل ۲۰ تبلیغ از صفحات اینستاگرام مرکز زیبایی دکتر اسامه الشابندر و مرکز زیبایی احمد و سارا  (هر کدام با ۱۰ نمونه)بود، افزود:مراکز زیبایی به اندازه کافی بر روش اقناعی حاصل از مشابه‌سازی تمرکز نکرده‌اند. با این حال، استفاده از تکنیک‌های احساسی و متقاعدکننده شامل تقلید، زینت، فریب و بهره‌گیری از بدن زنان برجسته بود. همچنین از تکنیک‌های اقناعی در نقاشی و انعکاس آینده‌ مرکز و ایجاد نیاز در مخاطبان هدف استفاده شده است. با این حال، این مراکز از تکنیک‌های بیان محبت‌آمیز و روایتی استفاده‌ نکرده اند.

وی در پایان گفت:نتایج پژوهش نشان داد که تکنیک‌های اقناعی برجسته‌سازی بیشتر ماهیت منطقی داشتند. همچنین نتایج نشان داد که تمرکز بیشتر این مراکز بر خدمات زیبایی اصلاحی بود تا خدمات زیبایی تصحیحی. همچنین نتایج نشان داد که مراکز زیبایی در تبلیغات خود به مخاطبان زن توجه ویژه‌ای دارند.

مطالب مشابه