با حضور هیئتی از دانشگاه ادیان و مذاهب؛

کنفراس بررسی روابط دو جانبه علمی ایران و پاکستان در دانشگاه قائد اسلام آباد برگزار شد

تاریخ انتشار:

حجت الاسلام و المسملین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ایران، تجربه گسترده خود را از تعامل با دانشگاه‌ها، دولت و عموم مردم پاکستان به اشتراک گذاشت.

کنفراس بررسی روابط دو جانبه علمی ایران و پاکستان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، کنفراس بررسی روابط دو جانبه علمی ایران و پاکستان؛ بررسی راه‌های همکاری و چالش‌های پیش روی با حضور هیئتی از دانشگاه ادیان و مذاهب به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در دانشکده سیاست و روابط بین‌الملل دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد (QAU) برگزار شد.
بر اساس این گزارش، دکتر ظفر نواز جاسپال، مدیر دانشکده سیاست و روابط بین‌الملل (SPIR) ریاست کنفراس بررسی روابط دو جانبه علمی ایران و پاکستان؛ و همچنین دکتر نازیش محمود نیز مدیریت این کنفرانس را بر عهده داشتند. سخنرانان حاضر در این نشست ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌های علمی، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و پاکستان تاکید کردند: ظرفیت‌های تحقق این ارتباطات بین ایران و پاکستان با توجه به فرهنگ‌ مشترک وجود دارد و این مهم می‌تواند باعث شکل گیری هویت مسلمانان جنوب آسیا شود.
حجت الاسلام و المسملین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ایران، تجربه گسترده خود را از تعامل با دانشگاه‌ها، دولت و عموم مردم پاکستان به اشتراک گذاشت. وی گفت: روابط ایران و پاکستان با توجه به ظرفیت‌های موجود هنوز نتوانسته‌ است در سطح فرهنگی-اجتماعی به‌صورت ویژه‌ای توسعه یابد.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید بر اهمیت توسعه روابط بین مردم این دو کشور، چشم‌انداز خود را برای ایجاد کرسی ‌هم‌اندیشی در دانشگاه ادیان و مذاهب در آینده نزدیک بیان کرد و گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب همواره آمادگی خود را برای برقراری ارتباط زنده و مستمر علمی با دانشگاه‌های پاکستان را اعلام کرده است. حضور من در دانشگاه‌های مختلف این کشور نیز نشان دهنده اهمیت این مطلب برای ماست. من در همه دانشگاه‌هایی که حضور پیدا کردم از مسئولین آن دانشگاه درخواست کرده‌ام که با دانشگاه‌ ادیان و مذاهب به سمت تحول ارتباطات علمی و فرهنگی حرکت کنند و برنامه‌های عملی را برای توسعه ارتباطات علمی برنامه ریزی کنند.
در ادامه دکتر قندیل عباس، دانشیار دانشکده سیاست و روابط بین‌الملل QAU، سخنان دکتر سید ابوالحسن نواب را تایید کرده و بر اهمیت سخنان ایشان تاکید کردند. همچنین گفتند که مرز پاکستان و ایران مرز عشق، صلح و دوستی است. مرز این دو کشور، تنها مرز بدون درگیری است.
وی ادامه داد: مشترکاتی مانند «ایمان مشترک، تاریخ و پیوندهای فرهنگی» در بین این دو کشور بسیار زیاد است. همچنین دیدگاه‌های مشترک تجاری، فرهنگی و امنیتی زمینه‌های بسیاری را برای دوجانبه‌گرایی فراهم می کند. دکتر جاوید اقبال گفت: دانشکده اقتصاد ما، می‌تواند فرصت‌های اقتصادی پاکستان و ایران را مورد بحث و بررسی قرار دهد. وی همچنین درباره تجارت دوجانبه پاکستان و ایران به تعرفه‌های بالای ایران بر محصولات نساجی و چرم پاکستان اشاره کرد. این تعرفه‌ها برای برخی اقلام به 120 تا 200 درصد می‌رسد.
دکتر جاوید اقبال همچنین به عدم وجود کانال‌های بانکی به‌عنوان بزرگترین مانع در راه بهبود روابط اقتصادی بین دو کشور اشاره کرد. در ادامه جلسه پروفسور دکتر نجف ایاکزی، مدیر فرهنگستان علوم و فرهنگ اسلامی ایران، ابعاد دوگانه روابط سیاسی و دانشگاهی دو کشور را تببین نمود. وی گفت: روابط مردم این دو کشور نمی‌تواند در حد مناسبات سیاسی باشد و بیشتر از این مناسبات است در حالی که روابط دولت ایران با دولت پاکستان در طول سال‌ها توسعه و گسترش یافته است.

مطالب مشابه