استاد دانشگاه زعیم ترکیه بیان کرد؛

تحریم ایران به دلیل تبدیل شدن ایران به یک قدرت در مقابل آمریکا است

تاریخ انتشار:

نشست علمی «مناسبات دین و سیاست در آمریکا و نقش آن در سیاست‌های منطقه‌ای» با حضور دکتر سامی العریان رئیس مرکز سیگا (مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل اسلام) در دانشگاه زعیم‌الدین ترکیه برگزار شد.

مناسبات دین و سیاست در آمریکا

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نشست علمی «مناسبات دین و سیاست در آمریکا و نقش آن در سیاست‌های منطقه‌ای» با حضور دکتر سامی العریان متفکر برجسته فلسطینی و رئیس مرکز سیگا (مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل اسلام) در دانشگاه زعیم‌الدین ترکیه در سالن صدر دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه برگزار شد.

در این نشست ابتدا دکتر عباس خامه‌یار با توجه به موضوع نشست گفتند که آمریکایی‌ها با ما بر سر سه مسئله اصلی مشکل دارند. اولین مسئله بازتجریه اسلام در منطقه و در کل جهان است. آمریکا با این هدف خواهان این است تا بتواند همبستگی اسلامی را از بین برده و مسلمانان را بازتجزیه کند. مبحث دوم بحث فلسطین است. آمریکا با ایجاد صهیونسیت در منطقه سعی دارد تا تسلط حدکاثری در خاورمیانه داشته باشد. در هدف سوم آمریکا به‌دنبال هدف گرفتن استقلال دیگر کشورهاست تا در این راستا بر تمام کشورهای دنیا تسلط داشته باشد.

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر میرزایی با تقدیر و تشکر از حضور  دکتر سامی العریان گفت؛ دکتر العریان استاد دانشگاه سیگا بوده و از آمریکا مدرک مهندسی کامپیوتر دریافت کرده‌اند. دکتر سامی العریان بیش از ۴۰ کتاب و مقاله با زبان عربی و انگلسی داشته و در چهل سال گذشته مؤسسات مختلفی را تأسیس نموده‌اند. جناب دکتر سامی العریان در حوزه دین اسلام، مذاهب اسلامی، ادیان و همچنین حقوق بشر و قانون مدنی مطالعات بسیاری داشته و جزو تلاشگران علمی در این رابطه هستند. وی سخنران برتر و فعال حقوق بشری است که مجله نیوزویک ایشان را مهمترین فعال مدنی مسلمان در آمریکا اعلام کرده است. نام ایشان را می‌توان در کنار نام محمد علی کلی و مالکوم ایکس قرار داد.

در ادامه جلسه دکتر سامی العریان ضمن تشکر از دانشگاه ادیان و مذاهب و همچنین تشکر از دکتر تسخیری بابت مهمان‌نوازی‌شان خواهان ارتباط بیشتر دانشگاه و افزایش همکاری دوجانبه با دانشگاه زعیم ترکیه شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشور آمریکا کمتر از ۲۵۰ سال است که تأسیس شده گفت: تمدن این کشور یک نقطه از دریای تاریخ در تاریخ تمدن‌ها هم نیست. این کشور به دنبال قدرت است و همچون دیگر قدرت‌های امپریال‌ جهان سعی دارند تا دنیا را خودشان بچرخانند. مشاور آقای جیمی کارتر که کتاب‌های زیادی درباره قدرت آمریکا نوشته است در یکی از کتاب‌های خود می‌نویسد در عوامل قدرت در جامعه‌ها، قدرت کشورها بر اساس قدرت تکنولوژی جنگی و فرهنگی است. باید بدانید که قدرت سیاسی چندان مهم نیست. آمریکایی‌ها اذعان دارند که از لحاظ فرهنگی دچار چالش هستند. به‌همین علت است که این ضعف فرهنگ می‌تواند یک پرده‌ای باشد و جلوی هیمنه اروپایی‌ها را نیز بگیرد.

سامی العریان عنوان کرد: آمریکایی‌ها ارزش‌های سکولار را منتشر کردند تا ارزش‌های دینی را از زندگی اجتماعی مسلمانان بیرون کنند. آنها عقیده داشتند که ارزش‌های سکولاری می‌تواند مانعی برای پیشرفت و همه چیز مسلمانان باشد. آنها بعد از ۱۱ سپتامبر دچار چالش شدند و وارد معرکه‌های متعددی مانند افغانستان و عراق شدند و می‌خواستند وارد ایران و سودان و سومالی هم بشوند که موفق نبودند. آنها می‌خواستند مسلمانان در آمریکا دچار چالش شوند. به‌همین جهت هم بود که نحوه برخورد آنها با مسلمانان توسط بنده مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: تقریر کتاب ساخت شبکه‌های اسلامی معتدل بیشتر برای کنترل مسلمانان بود. یکی از این پژوهشگران همسر زلمی خلیل زاد از افغانستان بود. آنها در این کتاب تلاش کرده‌اند تا اسلام اعتدالی را معرفی کنند و مسلمانان رفته رفته سکولار شوند. در این کتاب ۱۵ ویژگی برای اسلام اعتدالی مشخص شده تا مسلمانان با اجرای این ۱۵ ویژگی معتدل شوند. این در حالی‌ است که اسلام دین اعتدلال است. وقتی این ۱۵ ویژگی را می‌خوانیم متوجه می‌شویم که آنها چقدر تلاش کرد‌ه‌اند تا تعریف مسلمانان را بازنگری کنند.

استاد دانشگاه زعیم ترکیه بیان کرد: در گذشته آمریکا برای اینکه بتواند مقابل کمونیست‌ها بایستد اقداماتی را انجام داد. به‌طور مثال کنگره آمریکا به‌خاطر آزادی فرهنگی کتاب‌هایی را چاپ و منتشر کرد تا نشان بدهد که کمونیست نباید باشد. اگر این کتاب‌ها را بخوانید متوجه می‌شوید که چه مطالب مختلفی را در این باره نوشته‌اند. حتی انگلیسی‌ها نیز از قافله عقب نمانده و یک نویسنده بریتانیایی نیز یک چنین کتابی نوشت تا بتواند آزادی فرهنگی را نشان دهد.

وی افزود: توجه داشته باشید که اکثر مؤسسه‌های مردمی و حتی تیم‌های ورزشی تحت نظر سی ای آی هستند تا در روند سکولاریته به آمریکا کمک کنند. بهترین مجلات و‌ روزنامه‌ها تحت نظر سی آی ای بوده تا آمریکا بتواند جلوی کمونیست‌ها بایستد. آمریکا اگر این کارها را راجع به اسلام انجام دهد که انجام هم داده به‌نظر شما چه خواهد شد. سی آی ای بیست سال کار ‌کرد تا کمونیست را براندازی کند.

سامی العریان تاکید کرد: در شرق و غرب نیز سازمان‌هایی هستند که این کارها را به‌طور مخفیانه انجام می‌دهند. لزوماً در آمریکا هم نیستند و در نزدیک‌ترین نقطه و مکان ممکن با ما در خود آسیا و … به‌طور پنهانی در این خصوص فعالیت می‌کنند. اگر نفهمیم که آمریکا چه چیزی را می‌خواهد بازنگری کند عقب می‌مانیم. آمریکا از ۱۳ ایالت به بزرگترین قدرت جهان تبدیل شد. این افراد توانستند که قدرت‌شان را محافظت کنند و هنوز هم تلاش دارند تا این ۱۳ ایالت قوی‌ترین قدرت جهانی باشد.

وی تصریح کرد: البته اکنون با قدرت گرفتن روسیه و چین کمی از قلدرمأبی‌ها و قدرت آنها کاسته شده، ولی نباید غافل بود، زیرا صحبت اصلی ما در سی و چند سال گذشته است و آنها هنوز هم خطرناک هستند و حتی برای رسیدن به اهدافشان ممکن است بخواهند حرف‌های جدیدی بزنند. در گذشته با رفتن عثمانی مسلمانان کمی عقب‌نشینی کردند و استراتژی‌هایشان کاهش یافت. البته با قدرت گرفتن ایران یک مدل اسلامی جدید تشکیل شد و این فکر اسلامی دوباره همچون گذشته قدرت گرفت و به یک مثلث با سه زاویه تبدیل شد. این مثلث سه ضلع خدا، جهان و انسان را داراست.

این پژوهشگر فلسطینی بیان کرد: در اسلام چنین است که خدا در مرکزیت قرار گرفته تا همه چیز به او ختم شود. در نقطه مقابل سکولارها خدا را در مرکزیت ندارند و به‌همین جهت می‌خواهند بر این نظر تسلط داشته باشند. آنها فکرشان مادی‌گراست و انسان در آن مثلث مرکزیت دارد. اسلام با این نظر مخالف بوده زیرا ما جنگ تمدنی نداریم و به انسان اهمیت می‌دهیم و همچنین مسحیت و یهودیت را می‌پذریم. اما آمریکایی‌ها آن را نمی‌پذیرند. زیرا همه را تهدید می‌دانند. اما ما مسلمانان کسی را تهدید نمی‌دانیم. آنها برنامه‌ای دارند برای از بین بردن اسلام و شواهد زیادی در این زمینه وجود دارد. هدف آمریکایی‌ها این است.

وی در ادامه با پرسش اینکه اهمیت اسرائیل برای چیست؟ مرکزیت اسرائیل به چه منظور است؟ بیان کرد: اتفاقی که برای افغانستان و عراق و … افتاد بزرگتر از اتفاق فلسطین بود. اما چرا مسئله فلسطین اهمیت دارد؟ باید بدانید که تا زمانی‌که اسرائیل در منطقه باشد آنها هر دانشمندی را می‌کشند تا منطقه پیشرفت نکند. این اهمیت مرکزیت اسرائیل است. آمریکایی‌ها می‌خواهند اسرائیل در خاورمیانه باشد تا ما را کنترل کند. ما جنگی با یهود و مسیحیت نداریم. ما با صهیونیست مشکل داریم. جنگ در فلسطین برای سیطره آمریکا و غربی‌ها و برای تسلط بر ماست. هدف اول آمریکا در فلسطین تکه تکه شدن اسلام است، هدف دوم‌شان نفت است تا بتوانند ارزش دلار را کنترل کنند و آن را ارزشمند نشان دهند.

سامی العریان تصریح کرد: آنها با توانایی پولی می‌خواهند دنیا را کنترل کنند. آمریکا دلار را به نفت وصل کرده‌ تا با عربستان بتوانند بقیه را کنترل کنند. برای همین نفت را فقط با دلار می‌فروشند تا صاحب نفت باشند. هدف سوم آنها فروش سلاح و مهمات در منطقه است. آمریکا نمی‌خواهد منطقه قدرت و رهبری داشته باشد. دوست دارد اینجا چالش باشد. زیرا این سیاست کلی آنان است. آنها اجازه نمی‌دهند کسی در منطقه قدرت پیدا کند. به‌همین جهت یک قدرت کنترل شده دیگر را خلق می‌کنند تا خودشان پیشرفت کنند. مانند اسرائیل. آنها حتی نمی‌خواهند ترکیه نیز پیشرفت کند. آنها کردها را تجهیز می‌کنند تا با ترکیه وارد جنگ شود. ترک‌ها با کردها می‌جنگند و در نتیجه با آمریکا درگیر نمی‌شوند.

وی ادامه داد: در جنگ جهانی دوم اگر هیتلر روسیه را می‌گرفت دیگر کشوری به این نام وجود نداشت. آنها همچنین می‌خواستند چین را نیز کنترل کنند. بسیاری از سیاست‌های آمریکا این است تا به چین اجازه ندهند که بزرگتر شود. ایران چون از مرزهای خود خارج شد به همین جهت دچار تحریم و … شد، زیرا ایران دارد به قدرتی تبدیل می‌شود که می‌تواند جلوی آمریکا بایسیتد. کشورهای اسلامی را ببینید. آنها حتی نتواستند قدم اول را بردارند تا بتوانند دین اسلامی را پیاده کنند. چیزی که ما را به هدفمان می‌رساند استراتژي و استقلال عملی و وحدت، نیازمند هدف است.

استاد دانشگاه زعیم ترکیه تاکید کرد: آمریکا خطر بزرگی برای اسلام و مسلمانان و حتی جهان است، زیرا که سیاست آنها این است که کشورهای دیگری پیشرفت نکنند. در آمریکا قدرت‌ها و شخصیت‌های دیگری نیز هستند که مخالف با ایده‌های سلطه‌گری و امپریالیستی هستند. در آمریکا ۴۰ درصد مردم زیر خط فقر بوده و در مواردی نمی‌توانند خرج روزانه‌شان را تأمین کنند. باید توجه داشته باشید که در آمریکا افرادی هستند که می‌توانند به کمک ما جلوی چنین ظلمی بایستند.

350a7665
350a7665
350a7720
350a7737
sami-oryan-urd-1
sami-oryan-urd-2
sami-oryan-urd
sami-oryan-urd1
sami-oryan-urd2
sami-oryan-urd3
sami-oryan-urd4
sami-oryan-urd6
sami-oryan-urd7
sami-oryan-urd8
sami-oryan-urd9
sami-oryan-urd10

مطالب مشابه