نشست همگرایی اسلامی در سیره رضوی

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان ریاست دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: آنچه از سیره، رفتار و گفتار حضرت رضا(ع) حتی در مناظرات و گفتگو های با بلاد و علمای اهل سنت به دست می آید آن است که در آن زمان میان امام رضا(ع) و اهل سنت تعامل سازنده، مناسب و مطلوبی برقرار بوده است.
وی با بیان این که با بررسی سیره رضوی می بینید حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) همواره بسیار محترمانه و با وجوه تعاملی با اهل سنت رفتار می کرده اند، تصریح کرد: تعامل آن حضرت با اهل سنت به وضوح در منابع صوفیان و عرفا مشاهده می شود، آن طور که اگر صد طریقت صوفی را بررسی کنید می بینید همه طریقت های صوفی در جهان، خود را به معروف کرخی رسانده اند و می گویند معروف کرخی نیز از شاگردان امام رضا(ع) بوده است.
رئیس دانشکده مذاهب اسلامی عنوان کرد: در سلسله سند اهل سنت همه خود را به امام رضا(ع) می رسانند که این نشان می دهد تعامل آن حضرت با اهل سنت آنقدر خوب بوده که همه می گویند، طریقت را از ایشان گرفته ایم.
حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان با بیان این که نحوه تعامل حضرت با اهل سنت به عنوان یک اصل در همگرایی اسلامی میان فرق مطرح است، ابراز کرد: در این سیره رضوی می بینید وقتی امام رضا(ع) مناظراتی در نزد مامون عباسی با بزرگان مذاهب ترتیب می دهد چگونه سخن می گوید و ایشان در همه مناظرات ابتدا با آیات قرآن و سپس با قوه عقلانی شبهات را رد می کنند.
وی با بیان این که در اسناد همه شبهات در ابتدا با اسناد قرآنی و سپس با تفاسیر عقلانی ارائه شده تا بگویند که دیدگاه آنان با مبانی عقلی نیز سازگار نبوده و نیست، بیان کرد: اگر طرف مقابل در مناظرات حدیثی می خواند، امام رضا(ع) آن حدیث را رد نکرده و خدشه ای بر آن وارد نمی کردند؛ بلکه می فرمودند که شما بخشی از حدیث را گرفته و پیش و پس آن را رها کرده اید.
رئیس دانشکده مذاهب اسلامی با بیان این که امام رضا(ع) در مناظرات علمی همواره رعایت مسائل اخلاقی را می کردند که همین امر سبب می شد تا بسیاری به اهل البیت(ع) روی بیاورند، خاطر نشان کرد: این نوع برخورد و رویکرد سبب شده بود تا زیدی ها که در آن زمان متعدد قیام می کردند، با نوع برخورد حضرت رضا(ع) از زمان ایشان تا 60 سال بعد قیامی نداشته باشند و در حقیقت قیام های زیدیه در زمان این امام همام با رویکردهای مدبرانه ایشان نیز فروکش کرد.
حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان، پذیرش ولایت عهدی را از عواملی دانست که در همگرایی و وحدت میان شیعه و اهل سنت نقش چشمگیری داشت و بیان کرد: امام رضا(ع) از فرصت ها حتی در مناظرات علمی و شرائط گوناگون استفاده و در همه مسائل عقیده اهل بیت(ع) را برای امت تبیین می کردند و در پی تعامل خوب با زیدیه و جامعه توانستند این نکات را ترویج کنند.
همچنین، مولوی صارمی، مدرس حوزه علمیه اهل سنت تربت جام در این نشست با بیان این که، سیره امام رضا(ع) الگوی وحدت برای همه علمای اسلام از هر فرقه و اندیشه ای است، گفت: امروز مضجع ثامن الحجج(ع) مرکزی وحدت آفرین در میان همه فرق اسلامی در شرق جهان به خصوص در ایران و آسیای میانه شده و حرم ایشان مشعل روشنایی بخش و فروزان برای جلب هزاران زائر است.
مدرس حوزه علمیه اهل سنت تربت جام با بیان این که ما اهل سنت اعتقاد به اهل بیت رسول اکرم(ص) را از اصول اعتقادات خود می دانیم، چراکه اهل بیت(ع) دارای مقام ارزشمندی هستند، افزود: همه مذاهب اهل سنت برای پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) ایشان احترام بسیاری قائلند و محبت شایسته ای به آنان دارند.
مولوی صارمی با بیان این که محبت رسول الله(ص) از مسائل مهمی است که به واقع از نشانه های ایمان نیز شناخته شده، تصریح کرد: همچنان که بغض و کینه نسبت به ائمه معصومین(ع) نشانه نفاق شناخته می شود، ما اهل سنت در نمازهای خودمان به پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) ایشان درود می فرستیم و نماز را بدون درود بر آنان ناقص می دانیم.
مدرس حوزه علمیه اهل سنت تربت جام با بیان این که علمای اهل سنت فاجعه کربلا که طی آن حضرت سید الشهدا(ع) به شهادت رسیدند را محکوم می کنند، خاطر نشان کرد: سید ابی ذر می گوید که بر اساس بیانی از پیامبر گرامی اسلام(ص) محبت و شان اهل بیت من همچون کشتی حضرت نوح است، کسانی که در این کشتی نشستند و با عشق و مودت اهل بیت(ع) زندگی می کنند از مصائب دنیا و عذاب آخرت نجات می یابند، اما آنانی که با حضرات معصومین عداوت داشته باشند در عذاب الهی گرفتار می شوند.
وی با بیان این که همچنان که ستاره ها راهنما هستند تا انسان مسیر خود را بپیماید، کسانی که با اهل بیت(ع) همراه شوند از مصائب نجات پیدا می کنند، ابراز کرد: دوستی با اهل بیت(ع) یکی از وجوه اشتراک همه مذاهب اسلامی است. عشق و ارادت به آن حضرات اختصاص به مذهب خاصی ندارد و اهل سنت و تشیع همگی هم به جهت وصل به نسب پیامبر گرامی اسلام(ص) بودن و هم به جهت فضائل اخلاقی به آن حضرات معصومین(ع) عشق می ورزند.
مولوی صارمی با بیان این که سیره امام حسن(ع) و امام حسین(ع) با توجه به شرائط امروز جهان اسلام می تواند الگویی ناب برای امت اسلامی باشد تا همه مسیر اصلاح جهان را با وحدت و همدلی بپیمایند، اظهار کرد: صلح امام حسن(ع) در راستای همدلی و همگرایی و انسجام و اتحاد امت اسلامی بود و با اتکا به قیام آزادی خواهانه امام حسین(ع) می توان مقابل همه طاغوت های زمان ایستادگی کرد و با همدلی و همگرایی آنان را به زانو درآورد.
وی با بیان این که اهل بیت پیامبر(ص) برای تعامل و همگرایی مسالمت آمیز اهمیت خاصی قائل بودند، ابراز کرد: در سیره علمی و عملی آن بزرگواران ارتباط با پیروان ادیان به بهترین شکل برقرار بوده و امام رضا(ع) در حفظ دین اسلام نقش چشمگیری داشتند.
مدرس حوزه علمیه اهل سنت تربت جام با بیان این که امام رضا(ع) می فرمایند خداوند متعال مومن را از نور خود آفریده و هر کس برادر حقیقی مومن دیگر است، بیان کرد: برترین مردم نزد پیامبر گرامی اسلام(ص) کسی بود که رفتار نیکوتری داشته باشد.
مولوی صارمی با بیان این که زندگی حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا(ع) بدون شک در راستای آمدن به خراسان و قبول دعوت مامون علی رغم میل قلبی، اقدام عملی در زمینه حفظ وحدت جامعه اسلامی آن زمان بود، گفت: ایشان برای ایجاد اتحاد و همدلی میان مسلمانان، به سفر به خراسان و ولی عهدی مامون رضایت می دهند و با این تدبیر جامعه آن زمان را از خونریزی نجات داده و اتحادی میان فرق گوناگون تحت پرچم اسلام را فراهم می کنند.
گفتنی است، حجت الاسلام محسن افضل آبادی، مدیر مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، هدف از برگزاری این نشست را تبیین نگاه جامع حضرت ثامن‌الحجج، امام رضا(ع) به همه ادیان و مکاتب و نقش وحدت آفرین ایشان در جامعه اسلامی دانست و گفت: امروزه استکبار و گروه های افراطی اسلامی مدام بر طبل تفرقه و شعله ور کردن آتش اختلافات مذهبی می‌کوبند.
وی با بیان این که امام رضا(ع) نقش پررنگ و اثر بخشی در وحدت میان مذاهب اسلامی داشتند، تصریح کرد: حضرت رضا(ع) که با نام عالم آل محمد مشهورند، گفتگو و مباحثه میان ادیان را یکی از سیاست های خود می دانستند و این سیره می تواند به عنوان راهبردی برای وحدت و همگرایی میان مذاهب اسلامی در همه جهان اسلام باشد.

مطالب مشابه