حجت الاسلام والمسلمین دکتر غفوری نژاد در گفتگو با ایکنا؛

اخلاق نیکو یکی از معجزات پیامبر(ص) است

تاریخ انتشار:

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد غفوری‌نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه قرآن کریم پیامبر(ص) را اسوه و الگوی نیکویی برای انسان‌ها معرفی می‌کند، گفت: قرآن کریم می‌فرماید:« لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»، علمای بزرگ به این آیه شریفه توجه داشتند و خود را ملتزم می‌دانستند که به اخلاق نبوی متخلق شوند.

وی بیان کرد: مرحوم علامه طباطبایی به سفارش یکی از اساتید خود که تاکید کرده بودند، تلاش کن به سنت‌های پیامبر(ص) عمل کنی، کتاب سنن‌النبی را تدوین کردند و با مراجعه به منابع شیعه و اهل تسنن، سنت‌های پیامبر(ص) را گرد آوردند.

مدیر گروه اسلام و ادیان پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) در خصوص معجزات پیامبر اکرم(ص) افزود: مهم‌ترین معجزه ایشان قرآن کریم است و معجزات متعدد دیگری نیز از ایشان نقل می‌شود.

حجت‌الاسلام غفوری‌نژاد گفت: اخلاق پیامبر (ص) آن قدر نیکو بود که نظریه‌ای با عنوان «اعجاز انگاری اخلاق نبوی» مطرح شده است و این نظریه بر آن است که پیامبر(ص) چنان از نظر اخلاقی عالی بود که این اخلاق می‌تواند یکی از معجزات ایشان باشد.

وی با بیان اینکه نبی مکرم اسلام(ص) اخلاق حسنه را در حد اعلا داشتند، افزود: یکی از خلقیات پیامبر(ص) در بعد اخلاق فردی، تواضع ایشان بود همانگونه که در حدیثی می‌فرمایند:« هر کس تواضع کند، خداوند وی را بلندمرتبه می‌سازد و هر کس که تکبر ورزد خداوند وی را خوار و خفیف می‌کند».

رئیس واحد دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد بیان کرد: نقل شده که پیغمبر اکرم(ص) شب جمعه در مسجد قبا حضور داشتند و روزه بودند و برای افطار خوراکی طلبیدند که یکی از اصحاب ظرفی از شیر مخلوط شده با عسل برای ایشان آورد، که حضرت فرمودند:«این دو خوردنی است در حالیکه یکی از آن‌ها نیز برای من کافی است و من این را نمی‌نوشم و در درگاه خداوند تواضع می‌کنم».

حجت‌الاسلام غفوری‌نژاد گفت: نقل شده که پیامبر اکرم(ص) با دستان خود لباسشان را می‌دوختند، گوسفند می‌دوشیدند، روی زمین می‌نشستند و با بردگان هم‌سفره می‌شدند.

وی ابراز کرد: هر کس به حضرت محمد(ص) نزدیک می‌شد، ایشان سلام می‌کردند، نیز زمانیکه برای تناول غذا دعوت می‌شدند ایشان می‌پذیرفتند حتی اگر آنچه بدان دعوت می‌شد پست‌ترین نوع خرما بود.

وی یکی از ویژگی‌های حضرت محمد(ص) را کلمات جامعی عنوان کرد که از زبان ایشان بیان می‌شد و افزود: پیامبر(ص) فرمودند که کلمات پر معنا به من داده شده است.

دانشیار گروه شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: حدیث«المومن مراة المومن» با وجود اینکه تنها سه کلمه است اما معانی متعدد و مختلفی در آن نهفته است. برای مثال زمانی که فرد در مقابل آیینه قرار می‌گیرد، عیوبش بی کم و کاست مقابلش نشان داده می‌شود بنابرین از این حدیث تعبیر می‌شود، زمانیکه خواستیم عیوب فردی را بازگو کنیم بی کم و کاست باشد.

حجت‌الاسلام غفوری‌نژاد گفت: حضرت محمد(ص) از احوالات اصحاب خود باخبر بود و هیچ‌گاه از حال مردم غافل نمی‌شد و نگران این بود که افراد دچار غفلت شده و به سوی باطل حرکت کنند.

وی ابراز کرد: در زمینه آداب مجلس حضرت محمد(ص) نوشته‌اند که زمانیکه ایشان در مجلسی حضور پیدا می‌کردند، به گونه‌ای برخورد می‌کردند که هرکس چنین می‌گماشت که بهترین خلق نزد پیغمبر(ص) است.

وی ادامه داد: همچنین نوشته‌اند که ایشان با هر کسی که می‌نشستند تا وی اراده برخاستن نمی‌کرد، ایشان نیز بر نمی‌خاست.

رئیس واحد دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد بیان کرد: حضرت محمد(ص) می‌فرماید:« من می‌دانم که شما با اموالتان نمی‌توانید خواسته‌های همه مردم را برآورده کنید، اما با خوش‌خلقی می‌توانید رضایت آن‌ها را جلب سازید؛ یعنی اگر نمی‌توانید خواسته مالی کسی را فراهم کنید لااقل خوش‌رو باشید.

وی گفت: زمانیکه حضرت محمد(ص) از دنیا رفتند نه درهمی از ایشان باقی ماند و نه دیناری، نه برده‌ای و نه کنیزی، نه گوسفندی و نه شتری، تنها یک شتر سواری از ایشان باقی مانده‌بود.

حجت‌الاسلام غفوری‌نژاد اظهار کرد: امام رضا(ع) فرمودند:«خداوند فرشته‌ای را نزد رسول خدا(ص) فرستاد و آن فرشته عرضه داشت که خداوند تو را سلام می‌رساند و می‌فرماید اگر می‌خواهی صحرای مکه را از بحر تو طلا می‌کنم. اما پیامبر اکرم(ص) سر به آسمان‌ها بلند کردند و فرمودند: خداوندا! می‌خواهم یک روز سیر باشم و حمد تو را به جا آورم و یک روز گرسنه باشم و روزی تو را بطلبم؛ پیامبر اکرم(ص) سه روز از نان گندم سیر نشد تا به رحمت الهی واصل شد».

وی با بیان اینکه حضرت رسول(ص) در مواجهه با فرودستان دارای اخلاق نمونه‌ای بودند، افزود: ایشان در مقابل بردگان خود در خوردنی و پوشیدنی برای خود امتیازی قائل نبودند.

وی با اشاره به اینکه پیغمبر اکرم(ص) در جامعه جاهلیت ظهور کردند، تصریح کرد: جامعه‌ای که از لحاظ فرهنگی در انحطاط کامل بود برای مثال زنده به گور کردن دختران، جنگ‌های قبیله‌ای طولانی به بهانه‌های واهی، خوردن مردار و غیره بخشی از نشانه‌های فرهنگ منحط عصر جاهلی بود.

حجت‌الاسلام غفوری‌نژاد ادامه داد: بر اساس نظریه اعجاز انگاری اخلاق نبوی اینکه در چنین جامعه‌ای فردی ظهور کند که دارای چنین اخلاق والایی باشد جز به اعجاز امکان‌پذیر نیست.

مطالب مشابه