حضرت زهرا(س) برای همه بشر تا روز قیامت اسوه است

تاریخ انتشار:

رئیس واحد دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد با بیان اینکه حضرت زهرا(س)، نه فقط برای زنان، بلکه برای همه بشر تا روز قیامت نقش اسوه دارد، گفت: نقش زن در خانواده به عنوان همسر، مادر و فرزند هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند، بنابراین این یک مغالطه است که بگوییم چون زندگی پیشرفت کرده است دیگر نمی‌توانیم شخصیت‌هایی مانند حضرت زهرا(س) را به عنوان الگو قرار دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد غفوری نژاد،در گفتگو با  ایکنا، با بیان اینکه حضرت زهرا(س) عزیزترین شخص نزد پیامبر(ص) بود، گفت: ائمه اطهار(ع) که خود حجت خدا بر مردم هستند، می‌گفتند: «امنا فاطمه حجت الله علینا یعنی ما حجت‌های خدا بر مردم هستیم و مادر ما فاطمه(س) حجت خدا بر ماست.»

وی افزود: مرحوم شیخ طوسی از امام زمان(عج) نقل کرده‌اند که حضرت در توقیعی فرمودند: در دختر رسول خدا الگویی نیکو برای من است و به مادرم زهرا(س) اقتدا می‌کنم.

دانشیار گروه شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه حضرت زهرا(س)، نه فقط برای زنان، بلکه برای همه بشر تا روز قیامت نقش اسوه دارد، افزود: ایشان شخصیتی است که رسول خدا(ص) به نقل شیعه و سنی رضای او را رضای خداوند و غضب او را غضب خداوند توصیف می‌کند.

وی بیان کرد: امام موسی صدر در توصیف حضرت زهرا(س) می‌فرماید که فاطمه زهرا(س) نمونه زنی است که خداوند می‌خواهد و پاره‌ای از اسلام مجسم و وجود پیامبر(ص) است.

نقش زن در خانواده با پیشرفت جامعه هیچ تغییری نکرده است

غفوری نژاد گفت: پیامبر(ص) فاطمه را پاره تن خود می‌نامید و سرور زنان دو عالم معرفی می‌کرد؛ فاطمه(س) برای زنان عالم الگو است و هر چند با گذر زمان جلوه‌های زندگی دنیوی متغیر می‌شود و مظاهر زندگی و تکنولوژی تفاوت می‌کند اما مقتضیات ذاتی، فطرت و قوانین حاکم بر زندگی او تغییر نخواهد کرد و خداوند انسان را با فطرت واحد آفریده است و این فطرت دچار تغییر نخواهد شد.

وی ادامه داد: نقش زن در خانواده به عنوان همسر، مادر و فرزند هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند، بنابراین این یک مغالطه است که بگوییم چون زندگی پیشرفت کرده است دیگر نمی‌توانیم شخصیت‌های کهن را به عنوان الگو قرار دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: امام موسی صدر می‌فرماید که شناخت فاطمه(س) بخشی از کتاب رسالت الهی و پژوهش در حیات حضرتش به مثابه تلاشی برای فهم اسلام و ذخیره‌ای ارزشمند برای انسان معاصر است.

حضرت زهرا(س) در زندگی عفت مجسم بود

وی حضرت فاطمه(س) را در زندگیش عفت مجسم عنوان کرد و افزود: در برخی نقلها وارد شده است که در روزهای آخر حضرت با اسماء بنت عمیس گفتگو می‌کرد و می‌فرمود: خوش ندارم که وقتی زنی میمیرد او را کفن می‌کنند و روی تخته‌ای می‌گذارند و با پارچه‌ای می‌پوشانند، در حالیکه برجستگی‌های بدنش نمایان است؛ اسماء گوید عرضه داشتم: من در حبشه که بودم تابوت درست می‌کردند، برای شما نیز این کار را خواهم کرد، سپس عده‌ای را فرستاد که شاخه های خرما آوردند و با آنها تابوتی ساخت و این نخستین تابوتی بود که ساخته شد.

غفوری نژاد بیان کرد: در مقام زندگی خانوادگی، فردای روزی که حضرت زهرا (س) به ازدواج حضرت امیر(ع) در آمد، پیامبر (ص) از حضرت امیر(ع) سوال فرمودند که علی جان همسرت را چگونه یافتی، و ایشان پاسخ دادند که: «یاور خوبی در اطاعت از پروردگار است». این جمله اولا نگاه امیر المومنین(ع) را به همسر توصیف می‌کند و نشان می‌دهد که از نگاه ایشان همسر باید یاریگر در اطاعت از خداوند باشد؛ از سوی دیگر توصیفی نسبت به حضرت زهرا(س) است که در زندگی زناشویی نقش ایشان چگونه بود.

وی گفت: زمانیکه برخی از کسانی که حضرت زهرا(س) را آزرده بودند، می‌خواستند به ملاقات ایشان بیایند، حضرت به ایشان اجازه ملاقات نمی‌داد و آن‌ها متوسل به حضرت امیر(ع) شدند، آن گاه که حضرت امیر این درخواست را با حضرت زهرا(س) مطرح کرد، پاسخ ایشان نشان‌دهنده رابطه زناشویی نمونه آن‌ها بود؛ وی فرمود: علی جان! خانه خانه توست و من کنیز تو هستم و از سخن تو سرپیچی نمی‌کنم.

مدیر گروه اسلام و ادیان پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) ابراز کرد: حضرت زهرا(س) هشت سال با حضرت امیر زندگی کردند و زندگی این دو زبان‌زد همگان شده بود؛ در ماجرای ازدواج این دو بزرگوار، حضرت امیر(ع) زره خود را مهریه ایشان قرار دادند و زره فروخته شد و بهایش صرف خرید جهیزیه و اثاثیه منزل حضرت شد.

وی گفت: قبل از حضرت امیر(ع) ثروتمندان عرب که برخی حاضر بودند ۱۰۰ شتر به عنوان مهریه بپردازند به خواستگاری حضرت زهرا(س) آمدند و جواب رد شنیدند.

غفوری نژاد در خصوص ویژگی‌های سیاسی و اجتماعی حضرت فاطمه(س) افزود: خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) در مدینه غوغا به‌پا کرد؛ حضرت آیت‌الله العظمی صافی  گلپایگانی فرمودند که این خطبه از انحصارات حضرت زهرا(س) است.

وی اضافه کرد: چون حضرت امیر(ع) در مسئله فدک طرف نزاع بودند و سخن ایشان مسموع نبود و دیگرانی مانند سلمان و ابوذر نیز اجازه صحبت نداشتند؛ حضرت زهرا(س) به دلیل جایگاه عظیمی که پیامبر(ص) به ایشان داده بود کسی نمی‌توانست جلویشان را بگیرد و این خطبه را در دفاع از امیرالمومنین(ع) و حقوق خود ایراد فرمودند.

غفوری نژاد با اشاره به اینکه حدود ۷۰ دعا، ۲ خطبه، تعدادی حدیث و چند حکایت از این بانوی بزرگ نقل شده است که همین میراث اندک نیز می‌تواند الگوی ما قرار گیرد، یادآور شد: در روایات آمده که ایشان همیشه از خدا درخواست می‌کرد که خدایا مصیبت مرا در دینم قرار مده و دنیا را هدف اصلی من در زندگیم مگذار.

مطالب مشابه