دیدار اعضای هیئت علمی دانشکده شیعه شناسی با حجت الاسلام و المسلمین درایتی

تاریخ انتشار:

اعضای هیئت علمی دانشکده شیعه شناسی در تاریخ ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ در موسسه فرهنگی پژوهشی الجواد (ع) با حجت الاسلام و المسلمین مصطفی درایتی دیدار و گفتگو کردند.
در ابتدای جلسه گزارشی از دانشگاه ادیان و مذاهب و به طور خاص کارهای علمی و پژوهشی  انجام گرفته در دانشکده شیعه شناسی و هدف از سفر اساتید به مشهد مقدس و برنامه های علمی آنان ارائه شد.
در ادامه آقای درایتی در مورد موسسه الجواد(ع) و کارهای صورت گرفته در این موسسه مثل فهرستگان نسخه های خطی ایران(فنخا)، فهرستواره دست نوشته های ایران(دنا) و ویراست دوم این کتاب و همچنین معجم المخطوطات العراقیه نکاتی را بیان کردند.
آقای درایتی گفت: پس از انتشار ويراست نخست دست نوشت های ایران (دنا) در سال ۱۳۸۹ در ۱۲ جلد، فهرستگان نسخه‌هاي خطي ايران (فنخا)‌ در سال ۱۳۹۴ در ۴۵ جلد‌ منتشر شد. به عبارتی اول خلاصه این پژوهش(دنا) منتشر شد تا میزان استقبال پژوهش‌گران و جامعه هدف سنجیده شود. بعد از استقبال پژوهشگران، به تفصیل اطلاعات كتاب‌شناسي(نام کتاب، موضوع، زبان، نام مؤلف همراه با تاريخ تولد و وفات، آغاز و انجام اثر و…) و اطلاعات نسخه شناسی(شهر و كتابخانه‌اي كه نسخه در آن نگهداري مي‌شود همراه با شماره بازيابي نسخه در آن كتابخانه، آغاز و انجام نسخه، نوع خط نسخه، نام كاتب نسخه، نوع كاغذ و جلد، تعداد صفحات نسخه و قطع آن و…) در کتاب فهرستگان نسخه های خطی ایران(فنخا) منتشر شد.
آقای درایتی در ادامه به آمار ارائه شده در جلد ۴۵ فنخا که در مورد موجودی نسخه‌هاي خطی ايران و به طور خاص تعداد نسخه‌های خطی موجود در كتابخانه‌های مختلف ايران است اشاره کرد و گفت: آماري كه از نسخه‌های خطی كتابخانه‌های مذكور ارائه شده صرفا مربوط به نسخه‌هايی است كه فهرست شده‌اند و فهرست آنها تا زمان انتشار «دنا» يا «فنخا» يا ويراست دوم «دنا» به دست مؤلف رسيده و از آن استفاده کرده است. در این صورت این آمار نسخه های معرفی شده در دنا و فنخا است نه کل موجودی آن کتابخانه ها.
  آقای درایتی در مورد ويراست دوم كتاب «فهرستواره دست‌نوشت‌هاي ايران (دنا)» گفت: این کتاب در ویراست دوم در ۲۰ مجلد منتشر شده که برخی از ویژگی های ویراست دوم عبارتند از: معرفي ۴۱۵ هزار نسخه خطي و عكسي موجود در ايران،‌ معرفي ۱۱۵ هزار نسخه بيش از ويراست اول دنا،‌ معرفي ۸۰ هزار نسخه بيش از فنخا،‌اصلاح و تكميل حدود ۴۰ هزار مورد از اطلاعات ويراست اول دنا.

آقای درایتی در پایان جلسه در مورد بانک اطلاعات نسخه های خطی موسسه گفت: پشتوانه همه آثار منتشرشده و آثار در دست انجام مؤسسه الجواد، بانک اطلاعاتی است که اطلاعات بيش از ۷۰۰ هزار نسخه خطی از سراسر جهان به صورت تفکيک شده در آن نگه‌داری می‌شود. برای هر نسخه فيلدهای مختلفی تعبيه شده است که اطلاعات کتابشناختی و نسخه‌شناختی مربوط به آن نسخه به تفکيک در آن فيلدها جای می‌گيرد و اين اطلاعات را بر اساس عنوان تک تک فيلدها يا به صورت تلفيقی می‌توان جستجو کرد.
اين بانک اطلاعات هم اکنون تنها در داخل مؤسسه قابل استفاده است ولی مؤسسه در نظر دارد که در صورت فراهم آمدن امکانات در آينده نزدیک امکان استفاده آنلاين پژوهشگران از اين بانک را فراهم آورد.

مطالب مشابه